"Ne zárjanak be újabb vasúti mellékvonalakat!"

2008. május 06. kedd 19:31

A Fidesz arra szólítja fel a kormányt, hogy ne zárjon be újabb vasúti mellékvonalakat; erről Fónagy János, az ellenzéki párt szakpolitikusa beszélt keddi budapesti sajtótájékoztatóján. A kormányszóvivő szerint a kabinet szándéka a magas színvonalú, hatékony közösségi közlekedés megteremtése, és a vasút racionális, gazdaságosabb működése minden adófizető közös érdeke.

A Fidesz sajtótájékoztatóján elhangzott: május 31-ével újabb 12 mellékvonalra vonatkozó közszolgáltatási szerződés jár le, december végéig pedig másik 26 mellékvonal sorsa dől el.

Fónagy János hangsúlyozta: a Fidesz álláspontja továbbra is az, hogy a kormány a magyarországi mellékvonalak "tudatos lepusztításával", majd megszüntetésével a vidéken élő emberek érdekeivel, a magyar gazdasággal és az európai trendekkel megy szembe. Az Orbán-kormány egykori közlekedési minisztere hangsúlyozta: Európa "szerencsésebbik fele" nem leállítja, hanem fejleszti vasútvonalait.

A képviselő arra szólította fel a kormányt, hogy a vasúti mellékvonalak bezárása vonatkozó elképzeléseit adja fel, és a megmaradt vasútvonalakat tartósan őrizze meg. Szerinte az elmúlt időszakban a kormány a vidéken élők mindennapjait lehetetleníti el a kisposták, a patikák, az iskolák és a vasúti vonalak bezárásával.

A fideszes politikus leszögezte: az embereknek joguk van a napi életvitelhez leginkább igazodó közlekedési eszköz igénybevételére, és nem lehet őket a XXI. században arra kényszeríteni, hogy vonat és busz között válasszanak. Fónagy János szerint a kormánynak alapvető tévedése vagy bűne, hogy liberális gazdaságfelfogásából adódóan a vasutat is csak egy vállalatként kezeli, holott a vasút elsősorban közszolgáltatás és nem gazdaságossági kérdés.

Nem kegy, hanem alapvető állami kötelezettség a vasút működtetése - jelentette ki a fideszes képviselő.

Fónagy János felhívta a figyelmet arra, hogy a vasút gazdaságossági tanulmányait még senki sem látta, és az Állami Számvevőszék vizsgálata sem fejeződött be, ugyanakkor most nem is lenne értelme a forgalmat és az utasszámot felmérni, mert "az utóbbi évek tudatos lepusztítása" miatt a számok nem lennének irányadók.

A kormányszóvivő szerint a kabinet szándéka a magas színvonalú, hatékony közösségi közlekedés megteremtése; a vasút racionális, gazdaságosabb működése minden adófizető közös érdeke.

Budai Bernadett emlékeztetett arra, hogy a gazdasági tárca, a Vasutasok Szakszervezete, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, és a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete is aláírta tavaly decemberben a 38 kisforgalmú vasúti szárnyvonalról szóló megállapodást, amelynek értelmében 26 vonalon egész évben, 12-n pedig május végéig biztosított a vasúti közlekedés.

Budai Bernadett hozzátette: a gazdasági minisztérium december óta folyamatosan egyeztet minden érintettel, hogy a legmegfelelőbb megoldás szülessen a vasúti szárnyvonalak üzemeltetéséről.

(mti)