Legalább egy napig ne vásárolj semmit, még tudatosan se!

2011. november 23. szerda 14:40

Legalább egy napig ne vásárolj semmit, még tudatosan se!

A Tudatos Vásárlók Egyesülete idén is megszervezi az eddig nagy sikernek örvendő Ne vásárolj semmit! napot november 25-én, pénteken, hogy vásárlási böjtre buzdítsa a fogyasztói társadalmat.

Becslések szerint Magyarországon a karácsony előtti "vásárlási mánia" a lakosság mintegy öt százalékát érinti, a nők harmada lehet veszélyeztetett. A vásárlások átlagosan 40 százaléka az előzetes vásárlási szándékoktól függetlenül történek, ebben nagy szerepet játszanak az akciók és a marketing-trükkök. A hazai felmérések emellett azt is mutatják, hogy a vásárlók 55 százaléka hagyatkozik a boltokban hozott gyors döntésekre.

A GfK Hungária vizsgálata alapján a tavalyi karácsonyi forgalom magasabb volt, mint 2009-ben. Megfigyelhető volt, hogy a kereskedők már a hónap elején nagyobb hangsúlyt helyeztek a marketing kommunikációra, ezzel is próbálták a fogyasztókat vásárlásra ösztönözni.

A 2010-es karácsony legkelendőbb termékcsoportjai a hordozható audioeszközök, a síkpaneles televíziók, a mini audio tornyok, a DVD-lejátszók, a játékkonzolok, a kézi mixerek, a kávéfőzők, a hajformázók, a fritőzök és a borotvák voltak.

Várhatóan idén is többet költenek az emberek a karácsonyi szezonban: a felmérések a tavalyihoz képest ezer forintos emelkedést, átlagosan 35 ezer forint kiadást jósolnak. Elgondolkodtató tény, hogy a magyarok közel fele ugyanakkora összeget tervez elkölteni idén, mint a válság által még nem sújtott 2007-es évben.

Magyarországon a háztartások jövedelmének legalább 23 százaléka élelmiszerre megy el, a megvásárolt étel 25-30 százalékát végül kidobjuk. Ez évente háztartásonként 100 kilogramm kidobott élelmiszert jelent.

A karácsonyi vásárlási dömping előtt világszerte több mint 60 országban hívják fel a figyelmet környezetvédő és civil szervezetek a társadalom túlfogyasztására és a rossz fogyasztási szokásokra - közölte a Tudatos Vásárlók Egyesülete szerdán az MTI-vel.

A Ne vásárolj semmit! nap a túlfogyasztás elleni jelképes tiltakozás. A kezdeményezéssel azt is tudatosítani kívánják, hogy a világ lakosságának 20 százaléka éli fel a Föld készleteinek 80 százalékát. 

A reklámok az emberek elégedetlenségét és mohóságát erősítik azzal, hogy elhitetik: akkor lesznek boldogok, szépek, naprakészek, ha minél több tárgyat birtokolnak - olvasható a közleményben.


MTI - Fotó: Dittrich Éva/EQM