Jávorék törvényjavaslatot készítettek a közösségi közlekedés helyzetének javítására

2011. november 19. szombat 12:37

Az LMP a közösségi közlekedés tarthatatlan helyzetének rendezése, a környezetállapot és a közutak biztonságának növelése érdekében önálló törvényjavaslatot nyújtott be az Országgyűlésnek az árkiegészítések rendezésére; a cél az, hogy a közlekedési vállalatoknak ténylegesen megtérítsék az állam által kötelezően előírt kedvezményeket.

Jávor Benedek, a párt országgyűlési képviselője, a parlament fenntartható fejlődés bizottságának elnöke az MTI-hez szombaton eljuttatott közleményében azt írta, hogy az önálló törvényjavaslat mellett a költségvetési törvényhez is módosító indítványt nyújtanak be.

Ebben a RO-LA támogatások visszaállítását kezdeményezik annak érdekében, hogy a kamionok jelentős része továbbra se a közutakon okozzanak problémát, hanem a környezetkímélő és biztonságosabb vasúti továbbítást válasszák.

Az ellenzéki politikus szerint a kormány brutálisan "megvágja" a közösségi közlekedés támogatását és újabb kedvezményeket ad a közútnak. Ennek eredménye az utazókat sújtó áremelés lehet, emellett külföldi kamionok tízezrei zúdulnak a magyar utakra. Az LMP indítványával a közösségi közlekedés valamennyi szereplője jól járhat - írta a képviselő.

Kiemelte: a megszorítások részeként a kormány jövőre negyven milliárd forinttal kevesebb pénzt fordítana közösségi közlekedésre. Az elvonás - többek között - az utazási kedvezmények után a közlekedési cégeket megillető állami támogatásra, vagyis a fogyasztói árkiegészítésre vonatkozik - írta. 

Mint hozzátette: a fogyasztói árkiegészítés lényege, hogy a közlekedési szolgáltatókat - például a MÁV-ot, a BKV-t - törvény kötelezi kedvezmények nyújtására, amiért cserébe az államnak illene kifizetnie a fennmaradó részt; például egy 50 százalékos menetjegy esetén a teljes árú jegy másik felét; ezt az állam jelenleg nem teljesíti - közölte az LMP-s politikus.

Szerinte a forráskivonás súlyos következményekkel jár, az újabb megszorítás ismét az embereken csattan: a közlekedési cégek nem tudják kigazdálkodni majd az árkülönbözetet, ezért áremelésre kényszerülnek, vagy újabb adóssághegyet halmoznak fel, amit később az adófizetők pénzén konszolidálnak.


(mti)