Pécs-Pogányi út: óriási csúszás várható

2007. december 19. szerda 23:29

Lassan fél éve, hogy kihirdették a Közútfejlesztés Operatív Programon (KÖZOP) győztes pályázatok listáját, amelyek között a 58-as út Pécset Pogánnyal összekötő 5,7 kilométeres szakaszának négysávosítása is szerepelt. Bár idén őszre ígérték, a három és félmilliárdos, EU-támogatásból finanszírozandó projekt megvalósítása csak jövő nyár végén indulhat el.

Még nyáron hozta meg a kormány azt a döntést, mely kisebb gutaütést okozott a baranyaiaknak: ezermilliárd forint értékű köz- és vasútfejlesztésekről határoztak ugyanis, amelyből Baranyában egyetlen projekt nyert csupán. A Pécs és Pogány közötti öt kilométeres utat négysávosítják hárommilliárd forintból - tudtuk meg akkor, s voltak aki azt mondták rá - az EKF tízmilliárdjai mellett így is jó nekünk.

Mint ismert, a kabinet olyan projekteket söpört le az asztalról, mint a Pécs belterületére tervezett "Tüskésréti elkerülő út" (amely így nem is valósul meg a következő években), a Pécset és Dombóvárt összekötő útszakasz teljes rekonstrukciója, és a városi kötöttpályás közlekedés fejlesztése. Az is bizonyossá vált a döntés után, hogy 2007 és 2008 között nem kezdenek hozzá a Pécs és Budapest közötti vasúti közlekedés fejlesztéséhez...

Wekler Ferenc, a Dél-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács azóta leköszönt elnöke a sikertelen pályázatokat látva akkoriban azzal takarózott, hogy a Parlament döntésének értelmében - bár PPP-konstrukcióban, és nem uniós támogatással - azért megkezdődik az M6-os gyorsforgalmi út építése is, így az ígéretek szerint legkésőbb 2010 első negyedévére készen lesz a Pécs és Budapest közötti sztráda.

Tehát valójában több száz milliárdos fejlesztés valósulhat meg a megyében - vontak vállat Weklerék, anno.

Tény ugyanakkor, hogy a KÖZOP eredményhirdetése igazi bukást jelentett Baranyának: a többség tisztán látta, hogy a reptéri útra megítélt hárommilliárdos keret egyenlő a nagy programból megmaradó morzsák leosztásával. A pécsi politikusok sem tehettek mást, mint hogy a menteni a menthetőt-elv alapján a nyúlfarknyi szakasz négysávosításának fontosságát hangsúlyozták, különösen a reptér jövőbeni szárnyalására utalva. Hiszen az 58-as nem titkoltan azért lesz szélesebb, hogy kibírja légikikötőnk forgalmát. (Azóta arról is kiderült, hogy ilyen forgalom egyhamar - nem lesz.) A helyi szabad demokrata képviselők ki is jelentették: a tervek készen állnak, így akár már 2007 őszén felvonulhatnak a munkagépek.

Mivel az emberek hittek az ígéreteknek, s szerkesztőségünket is kérdezték már a beruházás indulásának időpontját tudakolva, kíváncsiak voltunk, hogyan is áll a dolog.

Szakács Béla, a beruházásért felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) Projekt Iroda vezetője a Pécsi Újság.hu kérdésére azt mondta: a 30-40 millió forintot felemésztő kisajátítások ugyan már kilencven százalékban lezajlottak - s jelenleg is engedélyeztetési eljárás alatt van a reménypusztai elágazáshoz tervezett körforgalom - az érdemi munkálatok viszont 2008. nyarának végén kezdődhetnek csak meg.

Mint megtudtuk tőle, az EU-pénzek lehívásához elengedhetetlen támogatási szerződés megkötése folyamatban van, így a közbeszerzés kiírása legkorábban májusban történhet meg. Számításai szerint tehát, ha minden jól megy, 2009. november végén adhatják át az 5700 méteres, négy sávosra szélesített szakaszt.

Korb Zoltán