Szenzációs régészeti lelet a Drávában

2007. december 01. szombat 18:37

Mint ismert, hajódeszkák kerültek elő a bödönhajó temetőtől nem messze a Drávából. Mára nyilvánvalóvá vált: újabb régészeti lelőhelyet jeleznek a korhadt fadarabok.

A rendkívüli bödönhajó lelőhelyre Rózsás Márton, a Dráva Múzeum munkatársa hívta fel figyelmet néhány éve. Az ő útmutatásai alapján találták meg az első roncsokat a folyami régészek. A feljebb talált hajóroncsról azonban ő sem tudott.

- Egyáltalán nem meglepő, hogy elsüllyedt hajókra bukkantak itt a búvárok, hiszen a történelem során forgalmas hajózási útvonal volt a Dráva - mondta. - Járták ezt a vizet római, majd török hajók is, s még a századfordulón is merült itt hullámsírba vontatógőzös, uszály.

A korabeli lapok beszámoltak több ilyen esetről. Arról is, hogy egy hajó nekiment a híd pillérnek, s emiatt süllyedt el. A folyami régészek már a merüléseket követően is sejtették, a vizsgálatok pedig mára minden kétséget kizáróan bizonyították, hogy nem egy, hanem két különálló régészeti lelőhely rejtőzik a víz mélyén, Barcs és Drávatamási között.

Az európai különlegességnek számító bödönhajó-temetőtől nem messze ugyanis hajódeszkák kerültek elő. A vizsgálatok pedig mára bebizonyították, hogy ezek nem lehetnek egykorúak a bödönhajókkal. - Sokáig azt gondoltuk, hogy a 27 felfedezett bödönhajó és a felsőbb szakaszon talált hajódeszkák összetartoznak.

- Most már nyilvánvaló a számunkra, hogy két önálló lelőhelyről van szó, csupán a véletlen játéka, hogy egymás közelében helyezkednek el - közölte Tóth János Attila, a folyami régész csoport vezetője. - A deszkákat egy homokdomb rejtette a mederben. Már a domb fekvése is furcsa, ugyanis a folyó közepe felé emelkedik, holott a víznek éppen ellenkezőleg kellett volna formálnia a medret. Az előkerült hajódeszkák arról is árulkodnak: az itt elsüllyedt hajónál különleges szegelési technikát alkalmaztak a hajóépítők. A megszokottól eltérően a deszkákat nem a hajóvázra szegelték, hanem egymásra rögzítették.

Hasonló technikával készült hajót eddig mindössze egyet találtak egész Európában. Ausztriában bukkantank rá a régészek. Amíg a bödönhajók funkciója még kérdéses - pontonhíd, vízimalom pillérei lehettek - , addig ezek a deszkák minden kétséget kizáróan hajózásra szolgáltak, vízijárművet borítottak. A folyami régészek 2008-ban ismét lemerülnek majd a Drávába, hogy ezen a területen szondázó ásatást végezzenek. Ezzel egyidejűleg a bödönhajók dokumentálása is folytatódik.

(STOP)