Pécsett és Mohácson sem egyszerű hatósági áras üzemanyaghoz jutni

2022. december 01. csütörtök 15:32

Pécsett és Mohácson sem egyszerű hatósági áras üzemanyaghoz jutni

Egyre kevesebb benzinkúton és egy rövidebb időszakokban lehet hatósági áras üzemanyagot kapni Baranyában. Munkatársaink Pécsett és Mohácson is azt tapasztalták csütörtökön, hogy több benzinkúton hiány van, ahol pedig még kapható az olcsóbb benzin és dízel, ott jelentős sorok alakultak ki. 

 

 

Hajszálnyira vagyunk a benzinárstop végétől - újabb hibát találtak a Mol finomítójában
Nagyobb a baj Százhalombattán, mint gondolták, elúszott a Dunai Finomító péntekre tervezett üzembe helyezése. Ha hétfőn sem indul újra, szinte borítékolható, hogy a benzinárstop nem éli meg a karácsonyt, írta a Világgazdaság.


Úgy tudjuk, hogy a DuFi-ban nyomáspróbát végeztek és eközben újabb csőrepedést tártak fel. Ez - pláne a jelenlegi helyzetben - súlyos probléma, mert azt vonja maga után, hogy a finomító üzembe helyezése nem lehetséges, amíg a hiba fennáll.

Információink szerint az eset miatt a százhalombattai finomító újraindítását három nappal elhalasztotta a Mol az eredeti tervekhez képest.

A legutolsó forgatókönyv szerint ezen a héten pénteken, december 2-án este állt volna vissza a termelésbe a DuFi, ez azonban jövő hétfőig, december 5-ig biztosan nem történik meg. 

Vagyis addig a finomító tovább áll, illetve részleges, legfeljebb 50-55 százalékos kapacitással működik. Erről lapunk kedden számolt be, egyúttal azt is megírtuk, hogy ha a helyzet változatlan marad, akkor akár már decemberben szükségessé válhat a 480 forintos hatósági ár felülvizsgálata.

A százhalombattai finomítóban lényegében a nyár közepe óta tovább nem halasztható karbantartás zajlik. Nem kis projektről van szó, a Mol történetének legkiterjedtebb nagyszervizét bonyolítja. Ez két ütemben valósult volna meg. Az elsőben július 31. és szeptember 18. között a DuFi több üzemében is egyszerre végezték el az időszakos, ütemezett karbantartást, ami a százhalombattai finomító berendezéseinek biztonságos üzemmenetét, illetve élettartam-növelését szolgálta. A második ütem október elején indult, ennek során további üzemek nagyjavítását végzik el. Ezzel kapcsolatban arról volt szó, hogy már október végén a végére érhet a folyamat, ami után a százhalombattai üzem 100 százalékos kapacitással működik majd.

Végül nem így lett, a DuFi-t csak november 12-én indították volna el újra.

Csakhogy a folyamat során műszaki hiba történt, ekkor fedezték fel az első csőrepedést. Ezt hegeszteni kellett, ami hosszabb időt vehetett igénybe, mert az új dátumot csak majdnem három héttel későbbre, december 2-re tűzték ki. Időközben derült fény a második csőrepedésre, amelynek javításával kapcsolatban forrásaink inkább szkeptikusan fogalmaztak arról, hogy az valóban belefér három napba. Azt is jelezték, hogy a történtek fényében nem zárható ki egy újabb hiba bekövetkezése sem.
Százhalombatta nélkül nem megy

A DuFi 1965-től finomítja a kőolajat, 1200 főt foglalkoztat, a kapacitása napi 165 ezer hordó. Ez évente 8,1 millió tonna olaj feldolgozását jelenti, amivel a százhalombattai komplexum a közép- és kelet-európai régió egyik legnagyobb finomítója.

Talán nem kell különösebben magyarázni, hogy az üzem kiesése súlyosan érinti Magyarország üzemanyagellátását. 

Ez normál körülmények között is így lenne, de a mostani háborús környezetben hatványozottan igaz.

Az egy éve bevezetett 480 forintos üzemanyagár hatékony kormányzati eszköznek bizonyult az általános drágulás elleni harcban. Ugyanakkor második körös hatásként lényegében felszámolta a Magyarországra irányuló üzemanyagimportot, mivel egy kereskedőnek sem éri meg az európai piaci árszinthez képest 150-250 forinttal olcsóbban ide értékesíteni. Így tulajdonképpen a belső kereslet kiszolgálása a Mol nyakába szakadt, ráadásul úgy, hogy közben a volumen brutálisan, 30-40 százalékkal megugrott. Ez eleve kifeszített rendszert teremtett, ami viszont nagyobb odafigyeléssel 

eddig fenntartható volt az olcsó orosz kőolajnak és a DuFi kapacitásainak betudhatóan.

Pénzügyileg viszont egyáltalán nem kell a Molért aggódni. Az általa feldolgozott orosz Ural Blend, az orosz exportminőségű kőolaj hordónként pillanatnyilag 23 dollárral olcsóbb, mint a Nyugat-Európában benchmarknak számító Brent. De volt ez már 37 dollár is. Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője a VG-nek korábban úgy kalkulált, hogy a 30 dollárral olcsóbb Uralon naponta 2,5 milliárd forintot nyer a Mol (az EBITDA-soron).

Nem babra megy a játék, hanem árstopra

Az már a nyári leállásnál is látszott, hogy Százhalombatta kiesése - megfejelve a régiós finomítókban bekövetkezett műszaki zavarokkal - a rendszerből masszív beavatkozást igényel. A kormány akkor meg is nyitotta a stratégiai készleteket, két döntésével 18 millió liter 95-ös benzin és 213 millió liter gázolaj felszabadítását rendelte el. 

A napokban a kabinet egyértelművé tette, hogy

az Oroszországból érkező kőolajszállítás zavartalansága mellett a százhalombattai finomító folyamatos működése is szükséges a benzinárstop január utáni fenntartásához.

Előbbi is kérdéses, mert jövő héttől élesednek a EU-s olajra vonatkozó szankciók, utóbbi viszont már hosszú hónapok óta nem adott. Gulyás Gergely a csütörtöki kormányinfón ennél is direktebben fogalmazott. Emlékeztetett rá, hogy a kormány legutóbb december 31-ig hosszabbította meg az üzemanyagár-stopot, ugyanakkor most valóban aggasztó hírek érkeznek az ellátást illetően. „A Molnak kell döntenie, hogy képes-e ellátni az országot a szükséges üzemanyaggal, vagy sem. A kérdés, hogy meddig tudjuk biztosítani az ország benzin- és dízelellátását. Ha nincs elegendő benzin és gázolaj, akkor kell lépni" - húzta alá.

Mindezek alapján elmondható, hogy az elmúlt egy évben soha ennyire közel még nem volt az a pont, hogy megszülessen a döntés a 480 forintos hatósági ár megszüntetéséről.

Ha a DuFi hétfőn sem indul újra, szinte borítékolható, hogy a benzinárstop nem éli meg a karácsonyt.

 

EQM - Fotó: Pixabay.com