Leállított buszbeszerzés, áremelés

2007. november 12. hétfő 17:05

Leállított buszbeszerzés, áremelés
Sikersztorinak indult, most mégis nehéz helyzetbe hozta a városvezetést az a szerződés, amelyet öt éve kötött meg az önkormányzati tulajdonú Pécsi Közlekedési Zrt. a Mercedes-szel. Ez ugyanis évente tucatnyi busz beszerzésére kötelezi a jogosulatlan árkiegészítés igénybevétele miatt a nemrég 670 millió forintos büntetéssel sújtott társaságot. Kérdés, honnan teremtik elő az összeget?

Még a korábbi polgármester, Toller László idején írta alá a Pécsi Közlekedési Zrt. a Mercedes-szel azt a kontraktust, mely szerint a 2003 és 2013 közötti időszakban évente 13-15 új Mercedes-Benz buszt vásárol az önkormányzati tulajdonú társaság.

Bár már akkor sokan kételkedtek, jó üzlet-e ez Pécsnek, mára egyértelművé vált, a hatalmas adósságteher alatt roskadozó önkormányzat aligha tudja vállalni kötelezettségeit. Ennek oka, hogy a Pécsi Tömegközlekedési Zrt.-nek 670 milliót kell befizetnie az APEH kasszájába, miután a bíróság megállapította: a város két éven keresztül jogosulatlanul vette fel a tanulóbérletek utáni állami árkiegészítést.

Tasnádi Péter polgármester már döntött: idén nem veszik meg az előzetesen tervezett tizenöt új Mercedes-buszt, amelyet így a szerződés szerint a jövő éviekkel együtt kellene megvásárolni, 2008-ban tehát összesen harminc darabot. Tasnádi a Mercedes-szel kötött szerződést is a város számára előnyösebb feltételekkel módosítaná, ám kérdéses, miként viszonyul majd mindehhez a másik fél.

A közlekedési társaság úgy tervezte, hogy 2013-ig teljesen lecseréli meglévő Ikarusait a Mercedesekre, ám ehhez még mintegy hetven járművet kellene megvásárolnia - mintegy hárommilliárdos ráfordítással. A körülmények miatt azonban kérdésessé vált az akció, hiszen az adósságban úszó önkormányzat és a megbüntetett társaság számára immár a szolgáltatás puszta fenntartása is nehezen megoldható feladatot jelent.

A büntetés hatásai az embereket is érinthetik Pécsett. Lapunk ellenzéki körökből úgy értesült, hogy jövőre akár járatokat szüntethetnek illetve ritkíthatnak meg, s a jegy- és bérletárakat is emelni fogják a költségek racionalizálása miatt.
Információink szerint a viteldíjak januártól mintegy négy százalékkal nőnek, így a havi buszbérlet ára már a hatezer forinthoz fog közelíteni.

Bata László, a társaság forgalmi igazgatója munkatársunknak azt mondta: a következő esztendő díjszabásainak megállapítása és a járatszámok kialakítása is a tulajdonos önkormányzat döntése alapján történik majd, de csak az év végén.

Korb Zoltán