Háromszázmilliós megabírság a Dohánygyárnak!

2007. november 22. csütörtök 23:22

Első fokon háromszázmillió forintos bírsággal sújtotta a BAT Pécsi Dohánygyár Kft-t a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, amiért a cigarettagyár 2007. elején 1638 promócióból álló illegális dohányreklám kampányt rendelt meg 731 helyszínen. A lebonyolítást végző hosstes céget, a HPS Kft-t százmillió-, míg a helyszínek egy részét biztosító SPAR Magyarország Kft-t hetvenmillió forintra büntették.

2007. január 29. és február 25. között 731 helyszínen 1683 illegális, dohányárut reklámozó promóciót bonyolított le a BAT, a SPAR és a HPS "Téli Kampány" fedőnéven.

A BAT Pécsi Dohánygyár Kft. a törvénytelen dohányreklámozásra felkérte egyrészről a SPAR Kft.-t, amely a helyszínt biztosította, másrészről a promóciót helyszínenként egy hosstesével lebonyolító HPS-t.

Az összeállítható műanyag pultnál cigaretta eladás nem folyt, csupán a "Pall Mall" jogellenes reklámozása. Aki meghatározott mennyiségű "Pall Mall" cigarettát vásárolt a boltban, az a hosstestől különféle ajándéktárgyat - többek között öngyújtót, kávésbögrét kaphatott.

A hosstes pólóján felül "Ne maradj ki semmi jóból" szlogen szerepelt. A vásárlás esetére beígért ajándékok közül a kávésbögréken "Egyik jó dolog után jön a másik" szlogen volt olvasható.

A Füstirtók Alapítvány már 2005 decemberében reklám-felügyeleti eljárást kezdeményezett egy hasonló promóciós kampány miatt a BAT ellen, de a fogyasztóvédelem akkor csupán azért marasztalta el az akcióban résztvevőket, mert az ajándék öngyújtón cigaretta márkanév szerepelt.

Szintén 2005 végén indított az Alapítvány eljárást a Rocket nevű cigaretta illegális promóciója ellen, de a fogyasztóvédelmi hatóságok nem voltak hajlandóak felderíteni a kam-pány mértékét, csupán az egyetlen bejelentett helyszínen folytatták le az eljárást, nevetséges mértékű bírsággal zárva le azt.

Per alatt áll a jelenlegi rekord bírsággal sújtott promócióval teljesen azonos tartalmú, egy évvel korábbi Pall Mall kampány, amelynek mértékét a Füstirtók Egyesület bizonyítékok becsatolásával felderítette. A 2006. március 13-május 7-ig tartó akcióban 634 helyszínen 1636 alkalommal került sor illegális promócióra.

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség nem foglalkozott a teljes kampánnyal, csupán azzal az egy promócióval, amit az egyesület fényképpel igazolt, és a nevetséges százezer forint bírsággal teljesen komolytalanná tette az eljárást. A Philip Morris ellen egy 2006 közepén bonyolított Multifilter promóciós kampány miatt indított a Füstirtók Egyesület eljárást, de az abban résztvevők összesen 2,5 millió forint bírsággal megúszták.

Később szakmai megbeszélést tartott Wittich Tamás a Főfelügyelőség és Félix Péter a Füstirtók Egyesület vezetője, ahol a promóciók szigorúbb szankcionálásáról szóbeli egyezség született. Ezzel magyarázható a jelenlegi áttörés. Két év kellett ahhoz, hogy érdemi bírságolással megszűnjön az illegális cigaretta promóciók évi közel egymilliárdra tehető feketepiaca.

A BAT információnk szerint már nem tervez újabb promóciókat.

Kiadó: Füstirtók Egyesülete/OS