Az M6-os alagútrendszerében gyakorlatoztak a baranyai tűzoltók
2016. február 18. csütörtök 14:08

Megjelent a Katasztrófavédelem folyóirat legújabb száma, amelyben az alagútlánchoz tartozó konténerekről, és a tűzoltók felkészítéséről olvashatnak az érdeklődők. A mohácsi és a véméndi hivatásos tűzoltók képzését Milos Ákos tűzoltó százados, mentor tartotta.
A Pécset Budapesttel összekötő M6-os autópálya, a Tolna és Baranya megye határán lévő négy alagútja miatt vált egyedivé az országban, amelyek kiváltképp éjszaka nyújtanak lenyűgöző látványt. Már messziről látszanak a közlekedési lámpák és a sávelválasztást jelző fények. Mindenhol kamerák figyelik a közlekedők biztonságát, de aki kicsit figyelmesebben körültekint, több piros konténert is lát az A jelű alagút északi, és a D jelű alagút déli oldalán. A kamerák mellett, ezek a konténerek is a közlekedők biztonságát növelik, hiszen olyan speciális műszaki mentéshez, tűzoltáshoz és veszélyes anyaggal kapcsolatos beavatkozáshoz szükséges eszközöket tartalmaznak, amelyek a szakszerű tűzoltói beavatkozást segítik.
Az M6-os autópályán kialakított alagútlánchoz négy alagút és több völgyhíd tartozik, amely építészeti és tűzoltási szempontból is egyedi az országban. Az alagutakban bekövetkező eseményekhez Véméndről és Mohácsról riasztanak elsőként tűzoltókat, ezért az érintett beavatkozók felkészítése kissé eltér a megszokottól. Ezekben a hetekben zajlik egy olyan képzés, amelynek keretében a D jelű alagút déli bejáratánál elhelyezett műszaki-mentő - és vegyi konténerben elhelyezett eszközök használatát tanítják meg az újonnan felszerelt tűzoltóknak. Az elméleti oktatás sorozatot követően február 2-án tartottak gyakorlati felkészítést az M6-os autópályán. A tantermi tematika keretében szó esett az alagutak felépítéséről, méreteiről, a biztonsági eszközök elhelyezkedéséről és az építményben kialakított automatikus mechanizmusokról is.
A véméndi és a mohácsi szerekben elhelyezett kulcsokkal nyithatók az alagútnál elhelyezett konténerek, de a biztonság kedvéért az autópálya mellett kihelyeztek egy kulcsszekrényt is, amelyben szintén a konténerek nyitásához szükséges kulcsok vannak. Amint a képzésen résztvevők kinyitották a kulcsszéfet, egy az alagútban elhelyezett kamera máris az irányukba fordult, és pásztázni kezdett. Ez is szorosan hozzákapcsolódik az építmény biztonsági rendszeréhez. Úgy tűnik, az alagútlánc építése során mindenre odafigyeltek, a vegyi konténerekben például nagyon fontos az optimális hőmérséklet fenntartása, hogy az azokban tárolt védőruhák élettartama és minősége biztosított legyen. Ezért ezekben a konténerekben télen-nyáron mobil klíma gondoskodik az optimális huszonhárom Celsius fokos temperálásról.
Elsőként a műszaki mentő konténerben elhelyezett felszerelések kezelését gyakorolták a beavatkozók, köztük az emelőpárnák és a hidraulikus emelőeszközök használatát, a nagy teljesítményű ENDRESS típusú áramfejlesztő kezelését és a feszítő-vágó berendezés működtetését. A vegyi konténer többek között nehézgáz-védőruhákat, sűrített levegős palackokat, veszélyes anyag felitatására alkalmas perlitet, keretálarcokat és műanyag tároló edényeket tartalmaz. A tűzoltók a képzés keretében a konténerben elhelyezett veszélyes anyag porszívó használatát és a mentesítő sátor felállítását is gyakorolták.
A képzés keretében megszerzett tudásukról néhány héten belül adnak majd számot a tűzoltók, amikor is a Katasztrófavédelmi Oktatási Központ tanárai érkeznek Mohácsra, és elméletben majd gyakorlatban vizsgáztatják az állományt.
Forrás: Baranya Megyei Katasztrófavédelem
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Csípős éjszaka után kedden visszatér...
- Indul a szezon: hétfőtől több vonat...
- Az első magyar női mentőápolót...
- Még el sem indult, máris késik egy...
- Amikor Mohácsról is Pécsre tódult a...
- Apa és fia rabolt ki egy férfit egy...
- Cserbenhagyó bringást keresnek a...
- Nem kell félni az ártalmatlan...
- Orbán: ha felveszik Ukrajnát az...
- Szirénázó mentőautóval ütközött egy...