Áldatlan állapotok az iskolákban

2007. október 24. szerda 12:24

Áldatlan állapotok az iskolákban
A pécsi diákok szülei és a tanárok sem tudnak megbarátkozni a közgyűlés nemrégiben hozott, iskolaátszervezésekkel kapcsolatos döntésével. A felduzzasztott osztályokban nehézkessé vált az oktatás, ráadásul a pedagógus szakszervezet szerint jogtalan intézkedés miatt a nyelvi csoportbontásokat sem lehet végrehajtani.

Diákok, szülők és tanárok egyaránt nehezen fogadták a pécsi közgyűlés nemrégiben hozott, az osztályösszevonásokkal kapcsolatos döntését. A város általános iskoláiban egy nyáron elfogadott rendeletmódosítás miatt ugyanis a jogszabályi előírások szerinti maximumot meghaladó létszámmal hoztak létre tanulócsoportokat.

A döntés ellen folyamatosan tiltakozó Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete pécsi ügyvivője, Nagy Erzsébet lapunknak megerősítette, hogy az új rendszer miatt kaotikus állapotok uralkodnak a város intézményeiben. Mint megtudtuk, a baranyai megyeszékhelyen ma hatvanegy olyan osztály működik, amelyben a jogszabályi keretet meghaladó létszámban kénytelenek oktatni a diákokat.

Ahogy azt az egyik, neve elhallgatását kérő, nagy létszámú osztály tanára elmondta, az utóbbi évtized legnagyobb terhét kell vállalnia, amikor egyszerre harminc, részben magatartászavarokkal küzdő, nehezen kezelhető diáknak kell órát adnia.


A helyzetet csak súlyosbítja, hogy a nyelvi és egyéb csoportbontások nem jöhetnek létre a rendeletmódosítás miatt, holott a tantermeket, laborokat az elmúlt években éppen kis létszámú tanulóközösségek számára alakították ki.

A szülők és tanárok szerint jogellenesen felduzzasztott osztályokban, szétvert tanulóközösségekben az oktató-nevelő munka nem tud a pedagógiai programokban elfogadottak szerint folytatódni. Már csak azért sem, mert az önkormányzat megvonta a tanároktól az eddig biztosított többletórákat is, így a leglelkesebb pedagógusok szabadidejükben szerveznek felzárkóztató foglalkozásokat.

Nagy Erzsébet úgy látja, a minőségi oktatás rovására történtek az átalakítások, így a gyermekek egyre romló eredményeit érzékelve a szülők több intézményben is változtatásokat követelnek.


- Egyedi esetekben, nyomós indokok felmutatásával finomhangolásokat végre lehet ugyan hajtani a rendszeren, az intézmények átszervezésének felülvizsgálatára azonban csak a tanév végén lesz lehetőség - mondja Meixner András az önkormányzat oktatási bizottságának szocialista elnöke. A politikus szerint a mostani tanévben összesítik a tapasztalatokat, és amennyiben szükséges, jövő ősszel gondolhatják újra a helyi „reformot".

Korb Zoltán