Nézze a naptárt: újabb vasutas sztrájk!

2007. október 27. szombat 20:01

Figyelmeztető sztrájkot tart november 7-én a Vasutasok Szakszervezete és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szolidaritás (VDSzSz) a szárnyvonalak tervezett bezárása elleni tiltakozásul.

A VDSzSz október 18-án már kilátásba helyezte a sztrájkot. Egyebek mellett azt nehezményezik, hogy a MÁV vezetése a döntés meghozatala előtt nem tájékoztatta a szakszervezetet, és nem kérte ki véleményét a tervezett intézkedéssel kapcsolatban - jelentette az MTI.

A Mozdonyvezetők Szakszervezete csütörtökön reggel tartott kétórás figyelmeztető sztrájkot, részben a szárnyvonalak bezárása miatt.

Gaskó István, a VDSzSz Szolidaritás elnöke szerint a reggel 6 és 8 óra között meghirdetett munkabeszüntetésük csak a kezdet, sztrájkjukat addig folytatják, amíg az nem vezet eredményre. Az elnök arra számít, hogy a munkavállalók jelentős része mellett a bezárások által érintett térségekből is sokan csatlakoznak a figyelmeztető sztrájkhoz.

Gaskó István "ormótlannak" nevezte a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szándékát, amely szavai szerint szakmailag megalapozatlan módon a márciusi 19 szárnyvonal után most 38 vasúti vonal "halálra ítélésére" irányul.

Simon Dezső, a VSZ elnöke úgy vélekedett, hogy a GKM döntésével a szárnyvonalak által érintett térségben, illetve a vasúti háttériparban dolgozók közül több ezer munkahelyét szünteti meg.

A döntés koncepciótlanságára utalva elmondta, hogy a mostani szárnyvonal-bezárások között is szerepelnek olyanok, amelyeken nemrég még felújítások, fejlesztések zajlottak. Példaként a zalalövői vasúti vonalat említette, ahol tavaly 250 millió forint értékben történt rekonstrukció. A tavasszal bezártak között a Kunszentmiklós-Tas szakaszon 2,5 milliárd forint értékben felüljáró épült, csak úgy mint az Orosháza-Szentes szakaszon.
Gaskó István felháborítónak nevezte, hogy a tavasszal bezárt vonalakon a tömegközlekedés helyettesítésére "parancsszóra" felvonult Volán járatok ritkultak, néhol minimálisra apadtak.

Simon Dezső hiányolta, hogy a GKM eddig nem hozott nyilvánosságra adatokat a tavaszi szárnybezárásokkal megspórolt költségvetési forrásokról. Szerinte mindez azt jelzi, hogy a szárnyvonalak eddigi bezárása nem megtakarítást eredményezett, hanem ráfizetéssel járt.

Gaskó István cinikusnak és kisstílűnek tartja azt a kormányzati ultimátumot, amely szerint a szárnyvonalak fenntartásáról az érintett önkormányzatok december 9-ig dönthetnek, hogy képesek-e saját maguk üzemeltetni őket. Világosan látható, hogy a jelenlegi költségvetési helyzetben egyik önkormányzat sem képes felvállalni a feladatot, a kormányzat csak a felelősséget kívánja rájuk hárítani - közölte Gaskó István.

Simon Dezső kitért arra, hogy a szakszervezetek sincsenek a vasúti reform ellen, de annak fejlesztésekben kellene testet ölteniük, nem pedig szolgáltatások szűkítésében.

Képünkön: Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke és Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezete elnöke sajtótájékoztatón bejelentik, hogy figyelmeztető sztrájkot tartanak november 7-én az érdekképviseletek a szárnyvonalak tervezett bezárása elleni tiltakozásul.

MTI/Equator Média - Fotó: Szigetváry Zsolt