Más a metró az unióban, mint nálunk
2010. augusztus 03. kedd 14:55
A helyi közforgalmú vasutakra, metrókra vonatkozóan szinte minden tagállamnak önálló műszaki szabályozása van. A magyar szabályok az abszolút biztonságra törekednek, míg az uniós filozófia szerint abszolút biztonságos berendezést nem lehet építeni, de a kockázatok megbecsülhetők - olvasható a hatóság által az MTI-hez kedden eljuttatott összegzésben.
Ha a fejlesztő el akar térni az Országos Vasúti Szabályzat (OVSZ) II. kötetében foglaltaktól (az kifejezetten a metrójárművekkel kapcsolatos követelményeket tartalmazza), akkor köteles igazolni, hogy az általa előállított termék legalább olyan biztonságos, mint a szabvány által megkövetelt.
Ennek ellenére a magyar szabályozás nem nevezhető elavultnak az NKH szerint, mivel - mint írták - az elég nagy szabadságot ad a tervezőknek, az uniós irányelvekkel pedig folyamatosan hozzák összhangba a magyar előírásokat a rendkívül gyors iparági-technikai fejlődés miatt.
A közlekedési hatóság közlése szerint a metrótender kiírásakor minden pályázó ismerte az OVSZ-t, annak betartása pedig mindenki számára kötelező volt.
Az NKH arra nem tér ki, minek alapján kapott az Alstom előzetes engedélyt az új metrókocsikra.
A közlekedési hatóság múlt pénteken közölte, hogy nem adta meg a 2-es vonal szerelvényeire a végleges típusengedélyt a francia Alstomnak, a többi között a fékrendszer problémái miatt. Azóta kiderült, hogy nemcsak a fékekkel, hanem a járművet irányító szoftverrel is több probléma volt.
Az Alstom még vizsgálja, hogy fellebbez-e a döntés ellen. Közlésük szerint tisztában voltak azzal, hogy a szerelvények fékrendszere nem felel meg a magyar szabályoknak, ezért kértek derogációt - mentességet - a hatóságtól, ezt a kérést azonban végül az NKH elutasította. Ennek egyik oka az volt, hogy az Alstom nem tudott referenciát bemutatni a budapesti szerelvények fékrendszerére, mivel - sajtóértesülések szerint - ilyen fajta berendezést még egyik szerelvényükön sem alkalmaztak.
A Fővárosi Önkormányzat összehívja az illetékes bizottságokat, a BKV pedig azt vizsgálja, milyen következményei lennének a szerződés felbontásának.
Demszky Gábor főpolgármester hétfői közlése szerint az Alstomnak és a BKV-nak a szerződés értelmében még fél évig együtt kell dolgoznia azért, hogy a gyártó megszerezze a végleges típusengedélyt a 2-es metró szerelvényeire. A 4-es metróvonalra szánt ugyanilyen, de automata járművek típusengedély-kérelmét csak azok után nyújthatná be az Alstom, ha a 2-es vonal szerelvényei ezt már megkapták.
(mti)
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Hatalmasat bukta lett a vége egy...
- Gulyás Gergely: elfogadhatatlan az...
- Továbbra is zárva egy sáv az M6-oson...
- Rendkívüli időpontban jön a...
- Több mint 114 milliót fizetett vissza...
- A hét végéig még pótlóbuszozhatunk a...
- Magára hagyott csecsemő életét...
- Mire elindult, máris járt a...
- Újra messzire száll az illata - Még...
- A postán is átvehetik a nyugdíjasok...