M6-os: immár 280 milliárdért

2007. október 16. kedd 13:08

Az Országgyűlés hétfőn lefolytatta az M6-os autópálya Dunaújváros-Szekszárd közötti szakaszának, valamint az M6-os autópálya Szekszárd-Bóly közötti szakaszának és az M60-as autópálya Bóly-Pécs közötti szakaszának koncessziójával összefüggő közbeszerzési eljárásról szóló határozati javaslat együttes általános vitáját.

Garamhegyi Ábel gazdasági és közlekedési államtitkár expozéjában arról beszélt, hogy összesen 280 milliárd forint fedezetéről van szó. Kiemelte: annyi a változás a korábbi döntéssel szemben, hogy autópályává fejleszthető gyorsforgalmi út helyett azonnal autópálya épül, mivel sokkal költséghatékonyabb, mintha évek múltán kezdenének hozzá a fejlesztéshez. Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a koncesszióba adás is sokkal olcsóbb, mintha állami forrásokból építenék az utakat.
    
Bókay Endre (MSZP) arról beszélt, hogy amikor megépül a magyarországi szakasz, akkor Horvátország is hozzákezd a bővítéshez, vagyis az Adriai-tengerig lehet majd eljutni autópályán.
    
Braun Márton (Fidesz) a koncessziós eljárást nehezményező ellenzéki képviselőket arra kérte, támogassák az előterjesztést, mivel a leszakadásban Szabolcs-Szatmár-Bereg megyével vetekedő Dél-Dunántúlnak égető szüksége van rá.
    
Szili Katalin, a Ház szocialista elnöke is támogatta az előterjesztést, hangsúlyozva, milyen fontos az a térség lakóinak a gazdaság fejlődése szempontjából. Megjegyezte, hogy a leendő európai kulturális főváros Pécsnek jelenleg még rossz a megközelíthetősége, ami az egész régió legfőbb problémáját jelenti.
    
Bánki Erik (Fidesz) ugyancsak támogatta a javaslatot, de megjegyezte, hogy amikor 2001-ben az Orbán-kormány elfogadta az útépítési programot, a szocialista képviselők azt mondták, 2008-ig nem tudnak várni, és ez eleven része volt választási kampányuknak is. Az ellenzéki képviselő közölte: már ő is bizonytalan abban, elkészül-e 2010-re az autópálya, miután az érintett területen még a régészeti feltárások sem kezdődtek el.
    
A vitában elhangzottakra reagálva Garamhegyi Ábel úgy értékelt, hogy az elkészülési határidő nem lehet kérdés, miután a koncesszort annak elmaradása esetén olyan költségek terhelik, ami egy új autópályát jelentene az ország másik részén, tehát nagyon érdekelt a határidő betartásában. Az államtitkár hozzáfűzte: a 30 éves PPP-konstrukció esetében két autópályáról van szó, mivel 30 év múlva egy ennek megfelelő teljes felújítás lesz.

mti