Hétfőn Pesten: egyre valószínűbb a BKV-sztrájk

2008. április 05. szombat 08:54

Egyre valószínűbb a hétfői BKV-sztrájk, miután a pénteki tárgyalások sem vezettek eredményre a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt. vezetősége és a szakszervezetek között. Az egyeztetés vasárnap folytatódik.

Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége elnökhelyettének tájékoztatása szerint a munkáltató egyetlen követelésüket sem teljesítette: nem vonta vissza a járatritkítási tervezetet, nem tett le a bejelentett 300 fős létszámleépítésről és semmiféle garanciát nem tudott adni a BKV finanszírozási problémáinak megoldására. Egyelőre elkerülhetetlennek látszik a hétfői üzemkezdettől 13.00 óráig bejelentett munkabeszüntetés.

Bartha Pál, a Fürst Autóbusz Szakszervezet vezetője közölte, a szakszervezeti ajánlat értelmében hétfőn üzemkezdettől 13.00 óráig mintegy 100, az éjszakai menetrend szerint közlekedő autóbusz szállítaná az utasokat. A BKV alvállalkozóival (Észak-Pesten és Dél-Budán üzemeltetnek járatokat) együtt ez mintegy 10 százaléka a normális üzemnek.

A metrók, a HÉV-ek, a villamosok és a trolibuszok nem közlekednének a sztrájk ideje
alatt.

A munkáltató javaslatát - felszíni közösségi közlekedés esetében csúcsidőszakban 75 százalék, csúcsidőszakon kívül 66 százalék legyen az elégséges szolgáltatás mértéke, míg a metró esetében a teljes forgalmat biztosítani kell csúcsidőszakban és azon kívül is - a szakszervezetek elutasították.

A BKV vezetősége szintén elutasította az érdekképviseleteknek az elégséges szolgáltatásra tett ajánlatát, így megkezdődtek azok az egyeztetések, amelyek a sztrájk technikai lebonyolításával foglalkoznak.

A közlekedési vállalat műszaki alkalmazottai már éjféltől sztrájkba lépnek, az alkalmazottak hétfő reggel 6.30-tól szüntetik be a munkát, míg a járművezetők üzemkezdettől (4.30) sztrájkolnak 13.00 óráig.

Délután egy órától, a sztrájk befejeződése után a telephelyekről indulnak majd a járművek, "ami azt jelenti, hogy legalább 2-3 óra kell, amíg helyreáll forgalom" - mondta a szakszervezeti vezető.

Az egyeztetés vasárnap folytatódik. A szakszervezetek 80 százalékos támogatottságra számítanak.

"Ha lesz sztrájk (...), akkor arra kell számítani, hogy csak ott fogják felvenni a munkát, ahol a munkavállaló egyéni döntése alapján felveszi a munkát" - ezt már Somodi László, a BKV vezérigazgató-helyettese mondta.

Közösségi közlekedés nélkül a főváros népességének körülbelül 30-40 százaléka - aki már nem, vagy még nem rendelkezik autóval - csak gyalog közlekedhetne, a többiek, akik autóval rendelkeznek, csak 12-15 kilométeres óránkénti sebességgel araszolnának a város útjain - mondták el közlekedésmérnökök a távirati irodának.

A szakértők arra hívták fel a figyelmet, hogy jelenleg napi kétmillió utast szállítanak a BKV járművei, ha leáll a közösségi közlekedés, ezeknek azutasoknak is autóba kellene ülniük, vagy gyalog kellene útnak indulniuk. (Kerékpárral rendszeresen ma még nagyon kevesen közlekednek a fővárosban, hétvégeken néhány tízezerre tehető a kerékpárosok száma a budapesti utcákon.)

Kerékpáros szervezetek - Magyar Kerékpárosklub és a Critical Mass mozgalom - arra kérik a fővárosiakat, hogy a hétfőn várható BKV-sztrájk idején ne autóval, hanem kerékpárral közlekedjenek.

A Munka törvénykönyve szerint a távollétet igazoltnak kell tekinteni, ha valaki a sztrájk miatt nem tud eljutni munkahelyére, ez ugyanis elháríthatatlan oknak minősül. Az elháríthatatlan ok miatt a munkavállaló mentesül a munkavégzési kötelezettség alól, a távollét idejét később ledolgozhatja, vagy szabadságot vehet ki erre az időre.

A Vasutasok Szakszervezete szolidaritását fejezte ki a budapesti tömegközlekedés színvonalának és a munkahelyek megőrzésének érdekében sztrájkot hirdető valamennyi, a Budapesti Közlekedési Vállalatnál működő szakszervezettel és ott dolgozó munkavállalóval.

(mti)