Budapesti taxisblokád és petíció a fix tarifa és létszámstop jegyében
2011. november 02. szerda 15:25

A fővárosi taxisok demonstrációja miatt szerda délután egy időre lelassult, helyenként pedig le is állt a közlekedés Budapest belvárosában. Délután három órakor szó nélkül ért véget a látványos esemény a Hősök terénél.
Nem sokkal negyed kettő után indult el több száz taxi a Kerepesi úton a Belváros felé, és rövidesen meg is bénult a forgalom a Rákóczi út mentén, majd később a Lánchídon és a Bajcsy-Zsilinszky úton.
A taxik délután egy órakor a X. kerületi Albertirsai úton gyülekeztek, majd a Kerepesi, Rákóczi úton és az Erzsébet hídon át Budára hajtottak, 20-30 kilométer/órás sebességgel. Az Attila úton, az Alagúton át és a Lánchídon visszatértek Pestre, majd a Nyugati pályaudvar mellett elhaladva a Hősök terén oszlottak szét.
A taxisor két óra körül a Ferenciek terétől nagyjából a Keleti pályaudvarig ért. A BKV több járműve is megállt, az utasok egy része gyalog folytatta az útját.
A több száz taxis három óra körül a rendezvény célállomásán nem állt meg, hanem rövid idő alatt elhagyta a teret, illetve a környéket. A mintegy kétórás időszakban a BKV több járműve is megállt, az utasok egy része gyalog folytatta útját.
A demonstrálók kocsijai lépésben haladva, dudálva vonultak végig a belvárost átszelő utakon. A taxikra a "létszámstop" és a "fix tarifa" feliratokat ragasztották.
A forgalomlassító demonstrációt a Taxigépkocsivezetők Független Szakszervezete szervezte a szerintük tarthatatlan tarifahelyzet miatt, valamint azért, mert megszakadtak tárgyalásaik a fővárossal. A szervezet fix tarifát szeretne bevezettetni.
Petíciót, valamint csaknem kétezer aláírást és egy tarifakoncepciót is átadtak a demonstráló taxis szövetségek Budapesten a Városházán, hatóságilag rögzített viteldíjakat és a létszámszabályozást kérve a város vezetésétől.
A dokumentumokat Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója, Szeneczei Balázs, Tarlós István kabinetfőnöke, valamint Komáromi Endre, a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetője vette át.
Fábrás Tibor, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének alelnöke az átadás előtt tartott sajtótájékoztatón azt mondta, a hatóságilag maximált ár most is érvényben van, a hatóságilag rögzített ár segítségével a taxivezetők vállalkozásai fenntarthatók maradnának, az utasoknak pedig kiszámítható, átlátható tarifát jelentene minden időszakban.
Hozzátette: áremelésre nem törekednek, a mostani 300 forintos alapdíjat, 240 forintos kilométerdíjat és 60 forintos várakozási díjat szeretnék egyetlen tarifaként bevezetni.
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke elmondta, azt kérik a város vezetésétől, hogy a rögzített viteldíjat már december elsejével vezessék be. Nem azt várják, hogy gazdasági alapon számolják ki a viteldíjat, mert az az utasnak megfizethetetlen lenne. A létszámmal kapcsolatban annyit mondott: Budapesten hatezer taxiengedélyt adtak ki 1500 drosztra, és ez "abnormális".
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a dokumentumok átadása után azt mondta, a szakszervezetek nyitott kapukat döntögetnek, mert a központnak is fontos a taxis szabályok változtatása, az intézkedéseket rendszerbe foglalva, hosszú távon meg is fogják valósítani. Hozzátette: nyitottak a tárgyalások folytatására is.
Elmondta, hogy eddig elfogadtak egy új taxiállomás-használati rendeletet, amelyben a működési engedélyek megszerzését is szigorították, a repülőtéri drosztok helyzetét is rendezték, és elkészítettek egy törvénymódosítási javaslatot is, amely a készülő személyszállítási törvény tervezetébe is bekerül.
Ez lehetőséget ad majd arra, hogy feltételekhez kössék a taxiszolgáltatás nyújtását. Ilyen feltétel lehet a taxik műszaki állapota, környezetvédelmi besorolása, akár színe is - mondta, hozzátéve, hogy Prágában most egységesítették a taxik küllemét, ez szerinte Budapesten sem elképzelhetetlen.
A vezérigazgató szerint átfogó szabályozásra van szükség, a BKK azt javasolja, hogy olyan, fokozatosan bevezetett, új rendelet lépjen életbe, amelynek eredményeként csak környezetbarát és fiatal taxik közlekedhetnek majd Budapesten, minden autóban lehetséges lesz a bankkártyás fizetés, és egységes arculatuk lehet az autóknak.
Vitézy Dávid szerint jelenleg egy új luxusautóval és egy régi, használt kis autóval is lehet taxizni, és a piac alakítja az árakat, ilyen keretek között nem lehet elvárni, hogy egyik napról a másikra fix és egységes tarifát vezessenek be. Ezt akkor lehet meglépni, ha egységes lesz a szolgáltatás - tette hozzá.
A szakszervezeti vezetők és Vitézy Dávid között vita alakult ki abban, hogy a taxisok milyen viteldíjakat használnak. Vitézy szerint kevesen használják a maximált árat, mert a piac alakítja az árakat; az érdekképviseletek ezzel nem értettek egyet.
Metál Zoltán azt mondta, nagyon sok mindenben közeledtek az álláspontok, a szigorításokat ők is támogatják.
MTI - Fotó: Beliczay László
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Hidegfront érkezik éjjel esővel,...
- Nyugdíjasoknak újít fel üresen álló...
- Jövedéki adóval trükköző bandát...
- Orbán Viktor: átlépte az egymilliót a...
- Éjszakai expresszel is utazhatunk...
- Vandál pusztítás a Barbakánnál:...
- Felismeri ezt a bringást? Őt keresik...
- Idén is a baranyai tűzoltó,...
- Harminc százalékkal nő a...
- Ragadozók tízezreit telepítették...