Budapesten értékelték a pécsi EKF-évet

2011. február 10. csütörtök 19:18

Nemzetközi, hazai és helyi viszonylatban is sikerként zárta a 2010-es Európa Kulturális Fővárosa (EKF) programot Pécs, ami megnyilvánult a látogatók számában, a hazai közvélemény-kutatásokban, valamint a pozitív hazai és külföldi sajtóvisszhangban is - hangzott el az évadot értékelő csütörtöki budapesti sajtótájékoztatón.

A legfrissebb adatok szerint a kulturális évad első kilenc hónapjában 95 338 vendég 185 404 vendégéjszakát töltött el Pécsett; ez 21,4, illetve 22,3 százalékos növekedést jelent az átlaghoz képest. A vendégek 71,5 százaléka volt belföldi, 28,5 százaléka külföldi.

Páva Zsolt pécsi polgármester elmondta: jelenleg folyik a kulturális évad értékelése, egyrészt statisztikai felmérésekkel, másrészt szakmai alapon; ez utóbbi március végére, április első felére zárulhat le.

Páva Zsolt az eddigi felmérések eredményei közül kiemelte, hogy a magyarok kétharmada sikernek tekinti a Pécs2010 programot, "ami jó arány, figyelembe véve, hogy volt olyan időszak, különösen 2008, amikor sok kritikus kétségbe vonta, hogy Pécs egyáltalán meg tudja-e szervezni az évadot".

Hegyi Zsuzsanna, a Magyar Turizmus Zrt. Dél-Dunántúli Regionális Marketing Igazgatóságának igazgatója előadásában egyebek közt arra világított rá, hogy tavaly a turisztikai küldő piacok közül a Horvátországból, Szerbiából és Szlovéniából érkező forgalom bővült a legdinamikusabban, ezért a jövőben is kiemelt területként kezelik majd a délszláv régiót. Közlése szerint a nagy kiállítások közül a Bauhaus, a Nyolcak és a Gyugyi-gyűjtemény "tarolt, szó szerint". Kiemelte a média, beleértve a külföldi média szerepét a tavalyi évad turisztikai sikerében.

Kudarcként ismerte el ugyanakkor, hogy nem sikerült bevonni az idegenforgalmi vérkeringésbe Pécs térségét s ugyancsak nem "jöttek be" a nem kulturális, például természeti programok.

Mint mondta, Pécs jövőbeli idegenforgalmi stratégiája egyrészt a szomszédos országokból érkező kulturális beutazó turizmus fejlesztésére koncentrál majd (a vonzerők a Zsolnay Negyed, a modern és kortárs művészet, valamint az ifjúsági fesztiválok lehetnek), valamint a konferencia-turizmus élénkítésére (ebben kiemelt szerep juthat a Kodály Központnak).

A sajtótájékoztatón kiosztott közleményben összefoglalt elemzés szerint Pécs városa és a programok egész évben kiemelt publicitást kaptak - január 1. és november 30. között összesen 7939 belföldi és 1642 külföldi megjelenést regisztráltak -, s "egyértelműen kijelenthető, hogy a sajtó a nyár közepétől egyre nagyobb arányban a rendezvénysorozat sikereiről írt".

A legnagyobb médiaérdeklődés a nyitórendezvényt (33 százalék), a Seal-koncertet (7 százalék), a Munkácsy-kiállítást (7 százalék), a Bauhaus-kiállítást (7 százalék), a Cirkusz- és Utcaszínház Fesztivált (5 százalék), valamint a Szomszédünnep és a PLACCC Pécs programjait (5 százalék) övezte.

A pécsi évaddal nemzetközi viszonylatban legtöbbet a másik két európai kulturális főváros, Essen és Isztambul országának sajtója (Németország 38 százalék, Törökország 11 százalék), valamint az angol nyelvű (18 százalék) és a határon túli magyar média (11 százalék) foglalkozott.

Az internetes jelenlét is igen erős volt: a pecs2010.hu weboldalon közel 400 ezer látogatót regisztráltak 139 országból, a napi látogatottság elérte az 1-3 ezret.

(mti)