Az LMP 12 pontja, avagy mit kíván a magyar felsőoktatás

2011. október 18. kedd 13:43

Az LMP kedden mutatta be azt a 12 pontos felsőoktatási koncepcióját, melyben többek közt szerepel a felsőoktatás minőségének javítása, a korai képzés szerepének erősítése, a professzori életpályamodell és a vidéki intézmények felzárkóztatása, mint elképzelés.

Az anyagot ismertető Osztolykán Ágnes elsőként a felsőoktatás minőségének javítását hangsúlyozta. Szerinte ez nem az egyetemekre és főiskolákra való bekerülés szigorításával, hanem a korai fejlesztés erősítésével érhető el. 

Az Országgyűlés oktatási bizottságának alelnöke egy életpálya tervezési tanácsadás bevezetését is szükségesnek tartja ahhoz, hogy a felsőoktatásból kikerülő hallgatók később sikeresek legyenek.

Az LMP megkönnyítené a hátrányos helyzetűek, köztük a kismamák és a fogyatékossággal élő hallgatók főiskolára és egyetemre való bejutását -hangzott el. Ehhez nem egy külön kvótát alkalmaznának, hanem megtartanák és kibővítenék a jelenleg is létező felvételi pluszpontok rendszerét, miközben létrehoznának egy ingyenes felvételi előkészítő rendszert is.

Pető Ernő, a párt oktatáspolitikai szakszóvivője kijelentette: nem szabad növelni a költségtérítéses hallgatók számát. Hozzátette, hogy azt a 29 milliárd forintot sem „valamiféle tandíjjal" kellene pótolni, amennyivel a kormányzat kevesebbet szán jövőre a felsőoktatásra.

A minőség megőrzését az LMP ezek helyett ellenőrzésekkel, a professzori életpálya kiterjesztésével és a különböző képzési formák közötti átjárhatóság megteremtésével oldaná meg - mondta Pető Ernő.

A vidéki felsőoktatás felzárkóztatása kapcsán arról beszélt, meg kell találni azokat a speciális területeket, ahol ezek az intézmények is piacképes módon tudnak hallgatókat képezni. Kijelentette, ha viszont ezek az iskolák megszűnnének, akkor a felsőoktatásnak az a szegmense veszne el, ahová a legalsóbb néposztályokból érkezők is bekerülhetnek.

A szakszóvivő végül megőrzendő értéknek nevezte az egyetemi autonómiát és a különböző egyetemi szereplők közös tárgyalóasztalhoz ültetését.

Elképzelésük további sorsáról Osztolykán Ágnes azt mondta, az egy olyan koherens és egymásra épülő anyag, ami „nagyon komoly ellenzéke" lehet a kormányzati felsőoktatási koncepciónak. 

A képviselő szerint az viszont „tévhit" lenne részükről, ha azt gondolnák, hogy „bármi történne", ha elképzelésüket benyújtanák a parlamentnek. Szavai szerint ezért a koncepcióval elsősorban azt tudják megmutatni, hogy kormányzó erőként milyen oktatáspolitikát vezetnének be.

(mti)