Százéves a magyar animáció: a rajzfilm még Pécsett is forog tovább

2015. június 06. szombat 17:07

Százéves a magyar animáció: a rajzfilm még Pécsett is forog tovább

Befejeződött a Total Art Nemzetközi Művészeti Egyesület programsorozata, amit a magyar animáció százéves történetének szenteltek. A neves előadók a jelen bámulatosan gazdag formanyelvét, legkorszerűbb technikai lehetőségeit is feltárták az érdeklődőknek, mint ahogy sok szó esett az animáció, a rajzfilmgyártás 40 éves pécsi múltjáról is.

A konferencia legszakavatottabb szervező-előadója, Lehőczné Kardos Andrea, a Total Art Egyesület elnöke. Harminchárom évig dolgozott a Pécsi Pannónia Rajzfilm Stúdióban, ezért annak munkáját, s eredményeit ismerve tartotta fontosnak arra emlékezni.

Küldetést teljesít az egyesület azzal, hogy a nagy sikereket elért pécsi alkotóműhely tevékenységét, múltját felidézi, mert így a retrospektív tárlat nyomot hagy. Talán egyre többen emlékszünk majd a filmes rajzolók figuráira, a hozzájuk csatlakozó pécsi képzőművészek performanszaira, amelyek alkotói teljesen egyedi látásmódjukkal gazdagították az animációs műhely munkáját. Változatlanul a Király utca 24-ben látogatható a Pécsi animáció története kiállítás.

A Pannónia Filmstúdió Pécsi Műterme a magyar animációs filmgyártás aranykorában, a hetvenes-nyolcvanas években jött létre, amikor a világ öt legjelentősebb rajzfilmműhelye között tartották számon, a Walt Disney, a Hanna-Barbera, a Sojuzmultfilm és a japán Toei között. A legjelentősebb fesztiválokon születtek a magyar díjak, amelyek felsorolása lehetetlen lenne, de egy mindenképpen említést érdemel, mégpedig Rófusz Ferenc 1981-es első magyar Oscar-díja, melyet A légy című animációs filmjével nyert el a műfajban akkor egyedülállóként.

A budapesti stúdió mellett ekkor hozták létre a vidéki műtermeik hálózatát, először a kecskeméti, majd 1979-ben a pécsi animációs műterem kezdte meg tevékenységét. Varga Csaba vezetésével az Yxilon Filmstúdióban az animációs filmek legkülönfélébb formái készültek, s mivel új utakat jártak, képzőművészeket is felkértek közös munkára.

A Pécsi Műhely tagjai koncept artot, szitanyomatot készítettek, szabadtéri akciókat szerveztek, keskenyfilmezésbe kezdtek. Az Yxilon Stúdió animációi igen munkaigényes, türelmet követelő kézimunkát követeltek, a feladatot az akkori Tanárképző Főiskola egy végzős osztálya látta el, a kifestők pedig a Zsolnay-gyár biztos kezű porcelánfestői közül érkeztek közéjük.

Pityke őrmester, Gusztáv is "pécsi"

Ízelítőül, ha van, aki emlékszik a Pécsett készült filmekre, egy kis válogatás: ISO ismeretterjesztő film, Pityke őrmester, Csámpáskirálynő, Animália, Gusztáv; a Kérem a következőt! című sorozatok epizódjai, Trombi és a tűzmanó (képünkön), Félix, a macska, Sárkány és papucs, Repülő macik, A hetedik testvér, Mikulás és varázsdob, Félix, a nyúl, Maszkabál, Napkirálynő;

Az évek során több száz animációs betét készült tévés sorozatokhoz - ismeretterjesztő-, dokumentum és művészfilmek, bábmozgatásos technikával készült alkotások, önálló rajzfilmek, majd egész estés nagyjátékfilmek fémjelzik a legtermékenyebb éveket. Külföldi megrendelések is érkeztek, sokan közülük kooperatív módon készült sorozatok gyártására kérték fel a stúdiót.

1984-től kezd itt dolgozni Hernádi Tibor, a későbbi stúdióvezető, aki fázisrajzolóból lett világhírű rendezővé. Átrendeződött a '90-es években a magyar animációs élet is, megszűntek az állami támogatások, a megrendelések száma is lecsappant, mert a megrendelők egyre olcsóbb piacokat kerestek. A kor igényének megfelelően ekkor alakult meg Funny Animációs Filmstúdió Kft., amely már önállóan tartotta fenn magát.

Igyekeztek folytatni munkájukat, s egy szerencsés véletlennek köszönhetően befutott a nagy megrendelés is.

Hernádi Tibor stúdióvezető jókor volt jó helyen, mert egy budapesti megbeszélésen a világhírű osztrák cég képviselője új energiaitalához keresett reklámfilm-gyártó műhelyt. Az akkor éppen ott tartózkodó Hernádi Tibor megmutatta a pécsi munkáit, melyek annyira elnyerték a megrendelő tetszését, hogy azóta is kizárólag Pécsett gyártatja a Red Bull cég a reklámjait. A cég neve változott, mert Hernádi Tibor három évvel ezelőtt elhunyt.

Akkor új munkatársakkal The Cartoon Garage Kft. néven, de ugyanott, ahol az első stúdió is működött, tehát a Wass Albert utcában folytatódott a munka. Szilber Éva ügyvezető elmondta, hogy kizárólag hagyományos rajz- és animációs-, tehát kézi technikát alkalmaznak, talán most már egyedüliként Magyarországon. Tehát minden képkockát megrajzolnak és egyenként színezik ki a hátteret. Természetesen ők is használnak számítógépet bizonyos munkafázisokhoz, de a megrendelő pont a kézi munka miatt ragaszkodik hozzájuk évek óta.

A tíz főt foglalkoztató műteremben a jelenleg 30 országban vetített 15-20 másodperces filmek egyes darabjait másfél hónapon keresztül készítik nagy gondossággal, s figyelve a különböző országok sajátos igényeire is. Így folytatódik tehát a rajzfilmes élet Pécsett, eközben az országban működő számos műteremben - egyebek mellett - a legkorszerűbb 3D-s technikával dolgoznak, trükkök ezreit készítik, játékfilmekhez használják különleges tudásukat, melyet egyetemen is el lehet sajátítani.

Hárságyi Margit