Bejött a Tüke Busz fonódó hálózata, most további fejlesztések várhatók

2014. november 06. csütörtök 14:12

Bejött a Tüke Busz fonódó hálózata, most további fejlesztések várhatók

Mindenki emlékezhet rá, ahogy két éve még folyamatosan szitkozódtak az utasok a buszmegállókban, hisz nem egyszer fordult elő, hogy akár húsz percet  is kellett várni Uránváros vagy Kertváros felé egy-egy autóbuszra, illetve, hogy reggel nem fértünk fel a buszjáratok nagy részére.

Ez az időszak viszont már a múlté. A Tüke Busz Zrt. és a Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesület 2014 februárjában jelentősen átalakította a pécsi buszközlekedést, mely általánosan pozitív fogadtatásra talált.

A társaság a 2013-as év végéig a havi szinten átlagos 2700-3000 járatkimaradását, párhuzamosan az új buszok megérkezésével, közel nullára csökkentette, így lehetőség nyílt az 1990-es évek eleje óta sorozatos járatritkításokon áteső, elavult buszmenetrend lecserélésére.

Az új hálózat pedig meghozta a várt eredményt. Az utasszám folyamatos bővülésnek indult, egyre több pécsi veszi igénybe a közösségi közlekedést, hiszen az új járatok és a folyamatos fejlesztések által folyamatosan kedvezőbben követik le az utazási szokásokat.

A projekt azon a pécsi sajátosságon alapult, hogy az évtizedekkel ezelőtt megépült - és a közelmúltban megújult - három nagy decentrumból (Uránváros, Kertváros és Budai Állomás) indulnak a gerincjáratok és a peremjáratok. Az utasok egy része emiatt ~15 percet utazik a Belvárosból a decentrumig, hogy ott akár tíz percnél jóval több várakozással további 10-15 percet utazzon a peremkerületi otthonáig. Ez pedig nem vonzó és az utasszám csökkenés borítékolható, ha egy ilyen hálózat üzemel a városban. Az új hálózat kialakítása során ugyanolyan fontos volt az utasok kedvezőbb kiszolgálása, mint a költségek megfelelő szinten tartása. Az optimumra törekvés a fenntarthatóság záloga a közösségi közlekedésben is.

A két szervezet közösen arra törekedett, hogy a peremkerületekből átszállás nélkül lehessen eljutni a Belvárosba - s habár nem átszállásmentes hálózatot ígértek, ennek ellenére is sikerült 30 százalékkal mérsékelni az átszállási kényszert.

Ezen átszervezés eredménye, hogy a vasasi, hirdi és somogyi buszok a Főpályaudvarról indulnak a Budai Állomás helyett, illetve a három városrészből a reggeli csúcsidőben közvetlen gyorsjáratok indulnak Uránvárosba, Egyetemvárosba és Kertvárosba is.

A patacsi városrész járatai Uránvárosig közlekedtek az átszervezés előtt, ezek viszont újfent a Budai Állomásról indulnak és a várost átszelve biztosítják az utazók többségének a kedvezőbb, közvetlen kapcsolatokat.

Az ürögi buszok Uránváros után a Belvároson keresztül haladnak Kertváros felé. Ezen járatok egyszerre biztosítják az ürögi lakosságnak a közvetlen Mecsek Áruház-Belváros kapcsolatot, és egyben sűrítik a kertvárosi járatokat, továbbá Uránvárosból a temető és az Árnyas út felé is közvetlen kapcsolatot adnak. Az új fejlesztések eredményeként csúcsidőben ezen járatok már a rózsadombi lakótelepről indulnak, illetve Ürögből reggel Egyetemvárosba is közlekedik már sűrű közvetlen autóbuszjárat.

Számos olyan fejlesztés ment végbe az elmúlt másfél év alatt, amit korábban évtizedeken át folyamatosan lesöpörtek a tervezőasztalokról.

Ilyen volt a rózsadombi, malomvölgyi közvetlen belvárosi járat. Az ottani lakosság 25 éven keresztül egy 5 perces utazás után átszállásra kényszerült a Belváros felé, ezáltal pedig két jegyet kellett váltani ahhoz, hogy a város szívébe bejussanak a lakók a város legnagyobb peremkerületi lakótelepéről.

Hasonlóan sok ideig váratott magára a közvetlen Meszes-Kertváros kapcsolat is, melyet a meghosszabbított 60-as busz biztosít már hétköznapokon, és talán ami a legfontosabb, kellő kihasználtsággal.

Kritikák természetesen folyamatosan érik az új rendszert is, hiszen számos megszokott vonal változott.

A 21-es busz átalakulása miatt érkezett a legtöbb panasz, de a felmérések azt mutatják, hogy a többségnek az új rendszer megfelelőbb, az iskolába és munkába járási szokásokat az új törzsvonalak - például a meghosszabbított útvonalú 4-es vonalcsoport vagy a 25-26-27-28-as járatok - kedvezőbben és rövidebb eljutási idővel szolgálják ki. A 21-es buszt hiányolóknak sem kellett csüggedniük, hiszen a társaság kompromisszumkészségének köszönhetően főleg a Megyeri téri idősebb lakosságnak kedvezve, a bevásárlási szokásokhoz igazítva, elindították ismét a 21-es buszokat, a mecsekszabolcsiaknak pedig a 60-as buszt is biztosítják a 2-es járatok mellé.

Az átszervezés során új éjszakai hálózatot is bevezetett a Tüke Busz Zrt., ami a belvárosi élet fellendítéséhez is hozzájárult. Nem megy el az utolsó busz 23 órakor a nagyobb lakótelepek és a peremkerületek felé, hanem egész éjjel, garantált csatlakozásokkal 30 percenként közlekedő gerincjáratok és 2 óránként járó peremkerületi buszok szállítják az utazókat. Egy hónap alatt közel 15 ezren veszik igénybe az éjszakai buszokat, melyek a városi közbiztonság javításában is nagy szerepet játszanak.

A Tüke Buszt érő kritikák során folyamatosan járatritkítás vizionál számos szervezet, de a társaság megnyugtatásként közölte, hogy a növekvő utasszámnak megfelelően további fejlesztésekre lehet számítani.

Ilyen fejlesztés volt az új mecseki 31-es busz és az is, hogy az 55-ös járat már az Aidinger utat is érinti, így a kertvárosi lakónegyedben egyre nagyobb részt tud kiszolgálni teljes üzemidőben, illetve már hétvégén is elérhető a 130-as járatokkal közvetlenül az egyetemi és klinikai városrész. Továbbá a 44-es járatok sűrítésével a belvárosi iskolába járóknak kedveztek, illetve a weboldalon elérhető társadalmi egyeztetések során új hálózati javaslataikkal kapcsolatban is várják az utasok véleményét.

Képünkön a diszpécserközpont. 

K. E. - Fotó: Dittrich Éva