Bejött a Tüke Busz fonódó hálózata, most további fejlesztések várhatók
2014. november 06. csütörtök 14:12

Mindenki emlékezhet rá, ahogy két éve még folyamatosan szitkozódtak az utasok a buszmegállókban, hisz nem egyszer fordult elő, hogy akár húsz percet is kellett várni Uránváros vagy Kertváros felé egy-egy autóbuszra, illetve, hogy reggel nem fértünk fel a buszjáratok nagy részére.
Ez az időszak viszont már a múlté. A Tüke Busz Zrt. és a Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesület 2014 februárjában jelentősen átalakította a pécsi buszközlekedést, mely általánosan pozitív fogadtatásra talált.
A társaság a 2013-as év végéig a havi szinten átlagos 2700-3000 járatkimaradását, párhuzamosan az új buszok megérkezésével, közel nullára csökkentette, így lehetőség nyílt az 1990-es évek eleje óta sorozatos járatritkításokon áteső, elavult buszmenetrend lecserélésére.
Az új hálózat pedig meghozta a várt eredményt. Az utasszám folyamatos bővülésnek indult, egyre több pécsi veszi igénybe a közösségi közlekedést, hiszen az új járatok és a folyamatos fejlesztések által folyamatosan kedvezőbben követik le az utazási szokásokat.
A projekt azon a pécsi sajátosságon alapult, hogy az évtizedekkel ezelőtt megépült - és a közelmúltban megújult - három nagy decentrumból (Uránváros, Kertváros és Budai Állomás) indulnak a gerincjáratok és a peremjáratok. Az utasok egy része emiatt ~15 percet utazik a Belvárosból a decentrumig, hogy ott akár tíz percnél jóval több várakozással további 10-15 percet utazzon a peremkerületi otthonáig. Ez pedig nem vonzó és az utasszám csökkenés borítékolható, ha egy ilyen hálózat üzemel a városban. Az új hálózat kialakítása során ugyanolyan fontos volt az utasok kedvezőbb kiszolgálása, mint a költségek megfelelő szinten tartása. Az optimumra törekvés a fenntarthatóság záloga a közösségi közlekedésben is.
A két szervezet közösen arra törekedett, hogy a peremkerületekből átszállás nélkül lehessen eljutni a Belvárosba - s habár nem átszállásmentes hálózatot ígértek, ennek ellenére is sikerült 30 százalékkal mérsékelni az átszállási kényszert.
Ezen átszervezés eredménye, hogy a vasasi, hirdi és somogyi buszok a Főpályaudvarról indulnak a Budai Állomás helyett, illetve a három városrészből a reggeli csúcsidőben közvetlen gyorsjáratok indulnak Uránvárosba, Egyetemvárosba és Kertvárosba is.
A patacsi városrész járatai Uránvárosig közlekedtek az átszervezés előtt, ezek viszont újfent a Budai Állomásról indulnak és a várost átszelve biztosítják az utazók többségének a kedvezőbb, közvetlen kapcsolatokat.
Az ürögi buszok Uránváros után a Belvároson keresztül haladnak Kertváros felé. Ezen járatok egyszerre biztosítják az ürögi lakosságnak a közvetlen Mecsek Áruház-Belváros kapcsolatot, és egyben sűrítik a kertvárosi járatokat, továbbá Uránvárosból a temető és az Árnyas út felé is közvetlen kapcsolatot adnak. Az új fejlesztések eredményeként csúcsidőben ezen járatok már a rózsadombi lakótelepről indulnak, illetve Ürögből reggel Egyetemvárosba is közlekedik már sűrű közvetlen autóbuszjárat.
Számos olyan fejlesztés ment végbe az elmúlt másfél év alatt, amit korábban évtizedeken át folyamatosan lesöpörtek a tervezőasztalokról.
Ilyen volt a rózsadombi, malomvölgyi közvetlen belvárosi járat. Az ottani lakosság 25 éven keresztül egy 5 perces utazás után átszállásra kényszerült a Belváros felé, ezáltal pedig két jegyet kellett váltani ahhoz, hogy a város szívébe bejussanak a lakók a város legnagyobb peremkerületi lakótelepéről.
Hasonlóan sok ideig váratott magára a közvetlen Meszes-Kertváros kapcsolat is, melyet a meghosszabbított 60-as busz biztosít már hétköznapokon, és talán ami a legfontosabb, kellő kihasználtsággal.
Kritikák természetesen folyamatosan érik az új rendszert is, hiszen számos megszokott vonal változott.
A 21-es busz átalakulása miatt érkezett a legtöbb panasz, de a felmérések azt mutatják, hogy a többségnek az új rendszer megfelelőbb, az iskolába és munkába járási szokásokat az új törzsvonalak - például a meghosszabbított útvonalú 4-es vonalcsoport vagy a 25-26-27-28-as járatok - kedvezőbben és rövidebb eljutási idővel szolgálják ki. A 21-es buszt hiányolóknak sem kellett csüggedniük, hiszen a társaság kompromisszumkészségének köszönhetően főleg a Megyeri téri idősebb lakosságnak kedvezve, a bevásárlási szokásokhoz igazítva, elindították ismét a 21-es buszokat, a mecsekszabolcsiaknak pedig a 60-as buszt is biztosítják a 2-es járatok mellé.
Az átszervezés során új éjszakai hálózatot is bevezetett a Tüke Busz Zrt., ami a belvárosi élet fellendítéséhez is hozzájárult. Nem megy el az utolsó busz 23 órakor a nagyobb lakótelepek és a peremkerületek felé, hanem egész éjjel, garantált csatlakozásokkal 30 percenként közlekedő gerincjáratok és 2 óránként járó peremkerületi buszok szállítják az utazókat. Egy hónap alatt közel 15 ezren veszik igénybe az éjszakai buszokat, melyek a városi közbiztonság javításában is nagy szerepet játszanak.
A Tüke Buszt érő kritikák során folyamatosan járatritkítás vizionál számos szervezet, de a társaság megnyugtatásként közölte, hogy a növekvő utasszámnak megfelelően további fejlesztésekre lehet számítani.
Ilyen fejlesztés volt az új mecseki 31-es busz és az is, hogy az 55-ös járat már az Aidinger utat is érinti, így a kertvárosi lakónegyedben egyre nagyobb részt tud kiszolgálni teljes üzemidőben, illetve már hétvégén is elérhető a 130-as járatokkal közvetlenül az egyetemi és klinikai városrész. Továbbá a 44-es járatok sűrítésével a belvárosi iskolába járóknak kedveztek, illetve a weboldalon elérhető társadalmi egyeztetések során új hálózati javaslataikkal kapcsolatban is várják az utasok véleményét.
Képünkön a diszpécserközpont.
K. E. - Fotó: Dittrich Éva
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Angliáig jutott a Mohácsi-szigetről...
- Petri György nevét viseli a megújult...
- Ennyi volt: leállnak a pogányi...
- Volt egyszer egy Tejbisztró:...
- Nepomuki Szent János ünnepére készül...
- Nyoma veszett egy 16 éves lánynak...
- Tragédia Baranyában: tóba fulladt egy nő
- Vádat emeltek egy baranyai drogbanda...
- Magukat rendőrnek álcázva csapott le...
- Ragadozók tízezreit telepítették a...