Beülne egy Teslába? Pécsett ezt most már bárki megteheti, aki ügyesen választ taxit

2021. november 11. csütörtök 14:17

Beülne egy Teslába? Pécsett ezt most már bárki megteheti, aki ügyesen választ taxit

Tesla. De nem ám a lemezjátszó az egykor volt Csehszlovákiából! Elektromos autó, amerikai fejlesztési tapasztalatokkal, kínai gyártósorról. Mindez Pécsett, egy taxis, Nyitrai Attila tulajdonában, aki az egyik taxis társaság alvállalkozója. Csendben suhan a gép, a biztonság a csúcson jár, a kényelem már-már irigylésre méltó. A motorzajt mindenki felejtse el, egy kereken gördülő számítógépet képzeljünk el. 


 

A megszokottan orrmotorosnak gondolt gépek elejét felnyitva, itt jött a meglepetés. Egy csomagtartó tűnik fel, ami nem túlságosan tágas. De ott van a hátsó csomagtér is, ahová rengeteg dolog beleférhet. Motor? A korábban elfogadott értelemben nyoma sincsen. Szokni kell még a változásokat. Mint amikor a lóvontatásos eszközök szerepét átvették a belsőégésű motorok.

- Már nagyon hosszú ideje tanulmányoztam az elektromos autókat a világhálón - árulta el a boldog tulajdonos, Nyitrai Attila. - Tudtam, ha villanyhajtású járművet veszek, az csupán egy Tesla lehet. Mindenki az árára kíváncsi, de a modell minden lényeges adata megtalálható az interneten. A lényeg, hogy a taxisok számára hirdettek egy állami támogatású pályázat. Annyiba került az egész, mintha vettem volna egy jó minőségű, de hagyományos, új autót.

Névjegy

Az 1976-ban, Pécsett született Nyitrai Attila a helyi 508-as számú szakmunkásképzőben szerzett bizonyítványt, víz- és fűtésszerelő szakmában. Dolgozott felvonószerelőként is, több évig élt külföldön, tőlünk nyugati irányban. Immár hetedik éve fuvaros. Most egy Tesla Model 3-ast vezet, amire összesen négy hónapot kellett várnia, mire átvehette.

- Mégis, megérte?

- Azt hiszem, alig négy hét elteltével, ötezer kilométer megtétele után kijelenthetem, az autózás más értelmet kapott, mint amit eddig hittem róla. Látszólag ezzel is ugyanúgy lehet haladni, mint egy benzinmotorral, mégis más. Könnyű megszokni, de akadnak fontos eltérések. Más a gyorsulása, illetve a lassulása. Érthetően elfogult vagyok vele, de mindenben kiváló.

- Utasokat fuvarozni azért jelentősen olcsóbb keretek között is lehetne.

- Valóban, így igaz. De ha már rengeteg időt töltök el valahol, akkor nem mindegy, milyenek a körülmények. Ebben még állni is más, mint a korábbi járműveimben. A beszállók közül sokan felismerik a márkát. Akik nem műszaki beállítottságúak, azok csak azt érzékelik, nem akárhová kerültek, akaratuktól függetlenül.
- Kétségtelen, nem egy 1200-as Lada benyomását kelti, bárhonnan is nézzük. De mit tud?


- Mindent, de még annál is többet. Olyan biztonságot nyújt, amiről korábban még álmodni sem lehetett. Mindent lát. Nyolc kamera továbbítja a folyamatosan az információkat a fedélzeti számítógépre, onnan pedig a sofőr felé megy a számtalan jelentés. Elöl, hátul, oldalt nincsen ismeretlen tér a számára.

- Magától is megy? Mert akkor oda a vezetés élménye!

- Képes lenne az önálló közlekedésre, ám ahhoz a komputer másik szoftverét kellene megvásárolni. Magyarországon, de még egész Európában fejlesztés alatt áll a dolog, folyamatban van az engedélyezése. Tehát még várni kell rá.

– Látva az üzemanyagárakat, dagadhat a keble.

– Nyilván nem mindegy, mi mennyibe kerül. Nálam a hajtóanyag tényleg olcsó. De ne feledjük, a taxik esetében a kötelező biztosítás, meg a casco nem csekély tétel. Ezt képtelenség elkerülni, mégis azt mondom, valamit valamiért. Nem túlságosan régóta létezik magyarországi képviselete a típusnak. Korábban egy kötelező szerviz okán is egészen Ausztriáig ment minden tulajdonos. Ma már csupán Budapest a végállomás ilyen esetekben. De ingyen megúszni nem lehet a minőséget. Eddig ismeretlen közegben járunk, a magunk nemében úttörőnek számítunk. Ez szintén vonzó a történetben.    

Pucz Péter - Fotó: Dittrich Éva