Baleset baleset után a 6-oson - az úttal is egyre több gond van, nemcsak velünk

2014. november 12. szerda 16:03

Baleset baleset után a 6-oson - az úttal is egyre több gond van, nemcsak velünk

A szakértők által is a legveszélyesebbnek és legforgalmasabbnak tartott magyarországi főúton, a Pécsen is átvezető 6-oson idén is jó néhány súlyos sérüléssel vagy halállal járó baleset történt. Nyilvánvaló, hogy a karambolok egy részében a sofőrök is ludasak, de a leharcolt út sem alkalmas ekkora forgalom lebonyolítására. Nem tudni, mikor kerülhet sor átfogó felújítására.

Már szinte meg se lepődünk, amikor a 6-os főút baranyai szakaszán történt karambolokról érkeznek hírek: egy október közepi napon például röpke másfél óra leforgása alatt három is volt ezekből Pécsvárad és Pécs között, néhány napra rá pedig az egyik legproblémásabb helyen, a kővágószőlősi kereszteződésben ütközött össze négy kocsi. 

Azt még nem tudni, idén született-e újabb negatív rekord a főúton bekövetkezett balesetekből (reméljük, nem), az viszont tény, hogy tavaly a baranyai részen hatvannégy, míg 2012-ben harminchét volt belőlük. Vagyis majd' duplájára nőtt a számuk egy év alatt.

Azt, hogy az út mennyire veszélyes, a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) idén közreadott elkészült felmérése is igazolja.

A forgalmi és baleseti adatok alapján az ország egyik legveszélyesebb útjának minősítették a 6-os főutat.

Az említett forgalmi adatok szintén sokat mondóak, naponta tizenegyezer jármű koptatja az aszfaltot. S valóban koptatják: helyenként egymást érik az egyre mélyebb nyomvályúk, amelyek esős időben megtelnek vízzel. Ezekre ráhajtani lényegében olyan, mintha jégen autóznánk, túl gyorsan érkezve irányíthatatlanná is válhatnak az autók.

A vezetők hibái mellett tehát minden bizonnyal az út állapotának is köze van a rengeteg balesethez. A 6-os, jelenlegi állapotában, egyszerűen nem alkalmas ekkora forgalom lebonyolítására, teljes felújításra, és több helyen újabb forgalmi sávok építésére lenne szükség.

Erre azonban továbbra is várni kell, s azt sem lehet tudni, hogy meddig.

Velkei Lilla, a Magyar Közút kommunikációs főmunkatársa a Pécsi Újság. hu megkeresésére azt válaszolta, hogy a közutak felülvizsgálata során figyelembe veszik a baleseti statisztikából kapott elemzések eredményeit is. "A 6-os számú főút Pécshez közeli szakaszain a balesetek különböző helyszíneken és eltérő okokból következtek be" - tette hozzá.

A sebességkorlátozás bevezetésének - rendeletben szabályozott - feltételei nincsenek meg, ezért a nyomvályús útszakaszokra veszélyt jelző táblákkal hívták fel a közlekedők figyelmét. Ezeken a szakaszokon a balesetek elkerülése a járművezetőktől a megengedett legnagyobb sebességnél kisebb mértékű sebesség megválasztását és az előzések fokozottabb óvatossággal történő végrehajtását igényli. "Ennek betartása különösen fontos a kedvezőtlen látási- és útviszonyok miatt", áll a közútkezelő válaszában.

Hozzátették azt is, hogy 6-os Baranya megyei 84 kilométeres szakaszából tavaly tíz kilométert újítottak fel teljesen, a további javítások pedig „a rendelkezésre álló források függvényében történhetnek meg".

Képünkön: összeroncsolódott személyautó a 6-os főúton, Pécsvárad közelében 2014. június 16-án.

P.P - P. Zs. - Fotó: MTI