A művészetterápát is segítségül hívja a Kerek Világ Alapítvány

2015. június 03. szerda 12:56

Minden ember alapvető vágya, hogy harmóniában éljen önmagával és az őt körülvevő világgal. A harmónia megteremtéséhez rend kell kívül-belül. Ehhez a rendhez sokak szerint elengedhetetlen a testi „ép"-ségünk. Ha ez nem adatott meg, akkor szükség lehet külső segítségre. Ennek a segítségnyújtásnak egy fontos eszköze a művészetterápia.

A Kerek Világ Alapítvány iskolájába és szociális intézményébe több, mint ötven különböző sérültségű gyermek jár Pécsről és Pécs környékéről, hogy megkaphassák a lehető legtöbb és legkorszerűbb szakmai segítséget. A gyógypedagógiai munkát többféle terápia egészíti ki, ezek egyike a MOL által évek óta támogatott művészetterápia.

Nyolc csoportban folyik a munka, mely korosztályonként és sérüléstípusonként áll össze. Van óvodás csoport, fejlesztő iskolai osztályok és tanulásban-, illetve értelmileg akadályozott osztályok.

A gyerekek jelentős része halmozottan sérült, közülük sokan nem beszélnek. Sérültségük oka zömében a szülés körüli oxigénhiányos állapot, ami agyi eredetű bénulást vagy érzékszervi sérülést okozott - esetleg mindkettőt eredményezte. Ők nem tudnak szavakkal gondolatokat, érzéseket közölni. A nonverbális terápiák során élmény-gazdag környezetben elsősorban az általuk kedvelt zenei formákon keresztül próbálják meg elérni, hogy belső világukból kifejezzenek valamit, amit mi szavak útján megtehetünk.

Egyik csoportunkba autizmussal élő nem beszélő gyerekek járnak. Számukra a világ fenyegető és érthetetlen. Azok a gesztusok, amikből mi ki tudunk olvasni sok mindent, nekik nem jelentenek semmit. Az ő szándékaikat, félelmeiket, gondolataikat viszont nekünk nehéz kitalálni. A művészetterápiás alkalmakkal lehetőséget teremtenek számukra, hogy védett, kiszámítható helyzetben szabadon megnyilvánuljanak, szorongásaik oldódjanak. Gyakran a művészetterápiás foglalkozások segítenek abban, hogy ön-, és heteroagressziójuk csökkenjen, sztereotíp mozgásukból kizökkenjenek.

Az értelmileg, vagy tanulásban akadályozott gyerekek csoportos, vagy egyéni terápiája során mód nyílik arra, hogy a zenélés, festés, mozgás során felszínre hozott dolgokat verbalizálják, értelmezzék, közösen kiutakat, megoldási lehetőségeket keressenek.

Ezek a csoportos, illetve egyéni művészetterápiás alkalmak arra szolgálnak, hogy családias légkörben felszínre hozzák a lelki sebeket és gyógyítgassák őket.

A lelki egyensúly pedig eredményezheti a test sérüléseinek kompenzálását. Külső ingerek hatnak a belsőre, a belső segítséggel helyrehozott harmónia pedig hat a külsőre. Így tud a művészetterápia segítséget nyújtani ezeknek a gyerekeknek és rajtuk keresztül a családjaiknak.