Szófogadó gyerekek, rend az iskolákban

2010. augusztus 25. szerda 19:30

Hoffmann Rózsa szerint az iskola nem szolgáltató, hanem közfeladatot ellátó nevelő intézmény, ahol képesnek kell lenni arra, hogy szakmailag felülbírálják akár még a szülők elvárásait is. Hozzátette ugyanakkor: ezekre az elvárásokra persze továbbra is figyelni kell.

"Eddig azt várták el önöktől, hogy az iskola úgy táncoljon, ahogy a szülő fütyül, és mindenáron ki kellett elégíteni az igényeket" - fogalmazott Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár szerdán Tatabányán, a Modern Üzleti Tudományok Főiskoláján tartott regionális tanévnyitón. A politikus ennek a szemléletváltásnak a szükségességét az angol nyelv oktatásának példáján keresztül érzékeltette.

Az angol nyelv oktatására ugyan nagy a szülők igénye, azonban - mint mondta - "itt élünk Kelet-Európa közepén egy nyelvi sokszínűségben (...), ebből kiszakadni egyoldalú angol orientációval vétek és bűn". Mint hozzátette, ez persze nem azt jelenti, hogy a szülők igényét teljesen figyelmen kívül kellene hagyni.

A politikus jelezte: jövő évtől ugyan kötelező lenne angolt tanítani, ha azt igénylik, de a tanárok "ne ijedjenek meg ettől", mert addigra megváltozik a törvény.

Véleménye szerint legalább két nyelvet kellene tanítani minden gyermeknek, és ebből a második lehet majd az angol.

Hoffmann Rózsa az új közoktatási törvényről szólva elmondta: visszahozzák a tartalmi elemeket a tantervekbe, hogy az iskolába járó generáció ugyanazokat az ismereteket szerezze meg, és olyan oktatási folyamatot építenének fel, mely hagy időt a gyakorlásra, a képességek kialakulására.

Tervezik a humán és a reál tagozat visszaállítását, mert nem biztos, hogy 18 éves korig mindenkinek ugyanazt kell oktatni. Nagyobb teret biztosítanának a testnevelésnek, a művészetoktatásnak, és színesítenék az idegen nyelvek oktatásának kínálatát is - sorolta fel az újdonságokról szólva.

Az államtitkár kijelentette, a közoktatásban az kell erősíteni, amiben jók voltunk: azt, hogy a magyar iskolákban "rend van", és hogy nálunk "szót fogadnak" a gyerekek.

Úgy vélte, még a Kádár-korszak végén is ilyen volt az iskola, és ha akkor így tudtak tanítani, akkor most is le lehet hántani az oktatásról azokat "az idegen mintákat", melyek majdnem tönkretették a közoktatás rendszerét.

(mti)