Garanciális jogok - egy hétig cserélhetsz

2010. december 24. péntek 16:25

Az eladók nem szeretik sem visszavásárolni, sem kicserélni termékeiket, így érthető, hogy nem reklámozzák a termékcsere feltételeit. Ne hagyd magad behúzni a csőbe: ha ismered a jogaidat, bátran állj is ki értük!

Ráadásul a karácsonyi őrületben az időhiány sem lehet indok arra, hogy megfeledkezz azokról a fogyasztói jogokról, melyek téged is megilletnek, és melyeket kötelező tiszteletben tartaniuk a kereskedőknek. Ellenkező esetben ugyanis nemcsak a pénztárcád bánja majd a dolgot, de az ünnep öröme sem lesz felhőtlen. A következő szabályokhoz például mindenkinek tartania kell magát: egyetlen kereskedőnek se.

A legtöbben már szeretnek hamar, az első leárazáskor túl lenni az ajándékok megvásárlásán, ami nem mindig jó politika. A termékek visszacserélésére és gyors reklamációra ugyanis a vásárlástól számított nyolc napon belül van lehetőség.

Karácsonyra sokan szeretnek elektronikai cikket adni, hiszen egy nagy ünnepre mindenki megérdemel valami szép nagy és persze praktikus ajándékot.

Ha az ajándékozott terméknek a garanciális időn belül van baja, akkor nyugodtan vidd vissza, és nézesd meg. A javítás összegétől függően választhatsz a két opció között. Amennyiben a javítás aránytalanul drága, automatikusan is felajánlják a termék cseréjét.

Biztosan előfordult már valakivel a környezetedben, hogy olyan ajándékot kapott, ami valamiért nem volt megfelelő számára. Ha veled is előfordul ez, ne habozz visszavinni, de készülj fel, hogy nem megy majd egyszerűen a csere. Ha egy termék már elfogyott, vagy más indokból nem cserélik ki, az eladók kedvenc mondata, hogy vásárold le az árat.

Ez a jól bevált mondat azonban nincs kőbe, sem törvénybe vésve. Ha úgy gondolod, hogy nincs számodra megfelelő termékük, akkor jogod van elállni a vásárlástól, és visszakövetelheted a kifizetett összeget, hiszen nem tudtak semmit nyújtani érte.

A fogyasztóvédelemben alapszabály, hogy a termékeket abban az esetben kötelesek kicserélni, ha a vásárlónak minőségbeli kifogása van. Ha a megvásárolt áru mérete, színe vagy formája nem tetszik, nem viheted csak úgy vissza, maximum, ha előre megbeszélted ezt az eladóval, és valamilyen biztosítékot kaptál erre vonatkozóan. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége továbbá arról is tájékoztat, hogy a karácsonyi akciókban vásárolt termékekre ugyanazok a kötelezettségek és garanciális szabályok vonatkoznak, mint normál áron beszerzett társaikra.

Amennyiben a jótállási, szavatossági időn belül jelzed a hibát, az eladónak kötelessége jegyzőkönyvet felvenni a minőségi kifogásról. Nyilatkoznia kell a fennálló probléma rendezésének módjáról, arról, hogy mikor kerül sor a termék kijavítására, kicserélésére vagy a vételár visszafizetésére. Ilyenkor azonban mindig be kell mutatnod a blokkot vagy a számlát, amivel igazolod a vásárlást. Ne felejtsd el azt se, hogy a garancialevél és a jótállás nem ugyanaz.

Garanciát arra vállal a kereskedő, hogy, ha tönkremenne a nála vásárolt termék, akkor a jótállási időn belül javítja, vagy fizeti a javítási költségeket. A jótállás viszont csak arra vonatkozik, hogy a megvásárláskor még jó volt a termék, illetve, hogy az elkövetkező hat hónapban is használható.

Forrás: femina.hu