Balog nem érti a pedagógusok méltatlankodását

2014. március 14. péntek 11:15

Meg kell tanulni átállni a mennyiségi szemléletről a minőségire, amihez a kisebb-nagyobb kényelmetlenségeket is vállalni kell - mondta a 180 percben a miniszter, aki nem érti, miért probléma egy évtizedek óta tanuló, tanító pedagógusnak tíz óravázlatot beemelni a rendszerbe.

Az emberi erőforrások minisztere szerint az Európai Unió most induló Erasmus+ programja befektetés a közös jövőbe. A pénteki 180 percben nyilatkozó Balog Zoltán szerint Erasmus+egy olyan lehetőség, amely északra és nyugatra nyit utat partnereinknek, és a felsőoktatás mellett most a már a szakképzésben is utat nyit számunkra. A több milliárd eurós program egyike az EU sikeresebb programjainak, amely az elmúlt 7 évben 4 millió diákot mozgatott meg, és kiváló lehetőség a „hálózatépítésre": fiataljaink külföldön szerezhettek tapasztalatot, és mi is megmutathattuk országunkat, idén például négyezer oktató és diák érkezik hazánkba.

A miniszter hangsúlyozta azt is, a program erősíti a közös európai felsőoktatási identitást, de Európán kívülre is ablakot nyit.

Az Erasmus+ egyik legfontosabb eleme a szakképzés, amely nem mondható az elmúlt 20 év sikertörténetének, a színvonal egyre esik, egyre kevésbé piacorientált, felel meg a mai igényeknek. A tárca ezért azt szeretné, ha minél több jól képzett szakmunkásunk lenne, akik, akár a munka mellett is, aztán a diplomához is hozzájuthatnak.

A lehetőség most a fiatal vállalkozók előtt is ajtót nyit, ők a kint szerzett tapasztalatokkal minden bizonnyal bátrabbak lesznek itthon is - tette hozzá a tárcavezető, aki hangsúlyozta: a magyar gazdaságpolitika olyan területeket, termelőágazatokat célzott meg, ahol valóságos termelő munka folyik, ahol valóban szükség van a jól képzett szakmunkásokra, akik az igazi magyar erőforrásokat jelentik, és ezt az előnyünket nem adhatjuk fel. Ezt a célt szolgálja a duális szakképzés lehetősége is, amely korábban ad lehetőséget a fiataloknak pénzt keresni, családot, ez az élmény pedig felértékeli az adott pályát - tette hozzá.

A tárcavezető a Kossuth rádió reggeli műsorában beszélt a Korányi-projektről is, amelyben a Semmelweis Egyetem egy központi betegellátó épületet kap a VIII. kerületben. A beruházás során egy húszezer négyzetméteres, hétszintes épület építése kezdődik el, az építkezést és eszközbeszerzést is magában foglaló 12 milliárd forintos, java részben uniós forrásból megvalósuló beruházással a tervek szerint a jövő nyárra végeznek.

A miniszter kiemelte, Magyarország egyik legjobb orvostudományi egyeteme, illetve klinikái több mint százéves épületekben, széttagoltan működnek, a szállítás pedig folyamatos gondot okoz, most pedig megteremtődnek a 21. századi ellátás feltételei: a több mint hatmilliárd forintból felépülő új épületben radiológia, központi laboratórium, az országban egyedülálló intenzív osztály, száztíz ágyas traumatológia, valamint ortopédiai osztály is helyet kap, új szolgáltatási egységként létrejön egy kiemelt sürgősségi központ és egy modern fizioterápiás részleg, az épület tetején pedig helikopterleszállót építenek ki. (Az új központi épületet a szomszédos klinikákkal belső folyosóhálózat köti majd össze.)

A pedagógusminősítés részét képező, sokat kritizált portfóliófeltöltésről a miniszter azt mondta, egyszerűen nem érti, miért okozhat problémát egy évtizedek óta tanuló, tanító pedagógusnak tíz óravázlatot beemelni a rendszerbe. Meg kell tanulni átállni a mennyiségi szemléletről a minőségire, amihez ezt a kisebb-nagyobb kényelmetlenséget vállalni kell, mert csak így mérhető, ellenőrizhető és kérhető számon tisztességesen a pedagógus munkája. Ha valakinek leírni egy oldalt az iskolájáról, a pályájáról most „csicskáztatás", meglehet, a tárca is rosszul kommunikált, de ez a munka minden pedagógus érdeke, hiszen ehhez kötődik például a béremelés is - hangsúlyozta a Balog Zoltán, aki emlékeztetett rá: ez a rendszer dobta ki például azt a gyerekeket molesztáló csepeli testnevelő tanárt, akinek diplomája sem volt.

Ráadásul - tette hozzá - a minisztérium már a határidőt is kitolta a következő körben novemberre, hogy a pedagógusoknak ne a fő tanítási időben kelljen ezt a munkát elvégezniük. Higgyék el, a pedagógus II kategóriában jobb, mint a pedagógus I-ben - zárta a beszélgetést az emberi erőforrások minisztere a Kossuth rádió péntek reggeli műsorában.

 

Forrás: Kossuth Rádió