F-1: harmadával csökkenő költségek

2008. december 25. csütörtök 20:13

Az FIA Motorsport Világtanácsa monacói ülésén a közelmúltban több más széria mellett a Forma-1 jövőjét érintő kérdésekben is döntéseket hozott. A csapatok jövőre akár 30 százalékkal többet takaríthatnak meg, mint idén.

A Forma-1-ben napjainkban a költségcsökkentés a legégetőbb probléma, hiszen a Honda az anyagi nehézségekre hivatkozva visszalépett a jövőbeni szerepléstől, és egyébként is az egekbe szöktek a sorozat költségei.

A Motorsport Világtanács (WMSC) döntéseit három részre lehet osztani: a 2009-től és a 2010-től bevezetendőkre, valamint a távlati tervekre.

2009: 3 verseny/motor, csak a Renault fejleszthet, kisebb csapatlétszám

A motorok élettartamát a 2009-es szezonban növelniük kell a csapatoknak, egy pilóta egy idényben legfeljebb 8 erőforrást használhat el a versenyhétvégéken, a csapat pedig további négyet tehet az autókba a teszteken (éves szinte egy istálló maximum 20 motort használhat el).

A Ferrari csökkentené a pilóták bérét - Massa tiltakozik

A gazdasági világválság a Forma-1-ben is erőteljesen érezteti hatását, ám szerencsére a csapatok is belátták, a jövő biztosítása érdekében változtatásokra van szükség. A radikális költségcsökkentés a pilóták bérét is érintheti, ám ezt Felipe Massa finoman szólva sem tartja jó ötletnek.
A dolog pikantériája, hogy a versenyzők keresetének csökkentését a Ferrari csapatfőnöke, Stefano Domenicali, vagyis éppen Felipe Massa felettese vetette fel a minap.
"Kissé értetlenül álltam, mikor hallottam. Egy ilyen sportban, mint a Forma-1, a pilóták döntő szerepet játszanak"- kezdett bele álláspontjának felvázolásába Massa, aki Sao Paulóban válaszolt az újságírók kérdéseire az UNICEF által szervezett sajtótájékoztatón.
A pilóták bére a csapat teljes költségvetésének még mindig a legkisebb részét teszi ki. Minél több ember dolgozik a költségek csökkentésén, annál jobb lesz mindenki számára"- folytatta a brazil, aki egyes becslések szerint 2008-ban 12 millió dollárt kapott munkabérként a Ferraritól.

Massa tehát magát a költségcsökkentés ötletét támogatja, szerinte az aerodinamika és a motorfejlesztés területén lehetne a legtöbbet megtakarítani. Az egységes motorok bevezetését azonban nem tartja jó ötletnek.

"A költségcsökkentés szép gondolat és nagyon hasznos, de az egységes motorok bevezetése a Forma-1 alapeszméjét ölné meg, ennek pedig nem szabad megtörténnie. Egy Ferrari egy másik motorral már nem lenne igazi Ferrari. Persze ez ugyanígy igaz a Mercedesre, a Toyotára és a Renault-ra is."

A november 5-én megszavazott szabály, miszerint jövőre egy motornak három versenyhétvégét kell teljesítenie, érintetlen maradt. A várakozások szerint a független istállók motorköltsége jövőre fele lesz az ideinek.

A motorok fordulatszámát 18 000-ben maximalizálták. Az erőforrásokat év közben továbbra sem fejleszthetik a csapatok, csak a szelepeket és az injektort szabályozhatják idény közben is.

A csapatok egyhangúlag elfogadták ugyanakkor azt is, hogy a Renault elvégezhet néhány fejlesztést a 2009-re szánt motorjain. Ezt a franciák azért kérvényezték, mert míg ők szó szerint értelmezték a fejlesztések befagyasztását, addig a riválisok - kihasználva a kiskapukat - elvégeztek néhány módosítást saját motorjukon.

Jövő évtől komoly tesztkorlátozás is életbe lép, a szezon közben ugyanis nem tesztelhetnek a csapatok, kivételt képeznek ez alól a versenyhétvégék programjában szereplő szabadedzések, azokon ugyanis lehetőséget kapnak az istállók a különböző fejlesztések kipróbálására.

A WMSC a szélcsatornák működésének korlátozását is előírta, így azokban 2009. január 1-jétől az élethű autók maximum 60 százalékos modelljét lehet tesztelni (tehát például az 1:1-es méretarányú modellek nem kerülhetnek be a szélcsatornába), és az elvégzett tesztek alkalmával 50 méter per másodpercnél (180 km/h) nem generálhatnak nagyobb sebességet.

Mindemellett a csapatoknak meg kell egyezniük egy olyan formában is, amely egyensúlyba hozza a szélcsatornákon alapuló kutatást a CFD-kutatással (áramlástani numerikus szimulációs módszerek). Ezt az ajánlást majd az FIA elé kell terjeszteni elfogadásra. A helyi jogszabályokkal összhangban továbbá az istállóknak évente hat hétig szüneteltetniük kell a gyárban folyó tevékenységeket.

A csapatoknak a munkaerőt is csökkenteniük kell a versenyhétvégéken, mégpedig úgy, hogy azonnal meg kell osztaniuk az információkat a gumikról és az üzemanyagról, így nem lesz szükség "kémek" alkalmazására, akik eddig a riválisokról próbáltak meg minél több adatot begyűjteni.

A monacói ülésen arról is egyeztettek, hogy milyen módon tegyék látványosabbá a versenyhétvégéket. Erre vonatkozóan is számos új ötlet merült fel, ilyen volt például a kvalifikáció menetének megváltoztatása, illetve az éremrendszer bevezetése is. A WMSC tagjai azonban úgy döntöttek, hogy ezekről a kérdésekről közvélemény-kutatást kell végezni, majd az eredmények kiértékelése után kell a megfelelő ajánlásokat az FIA elé terjeszteni.

Az FIA úgy becsüli, hogy a 2009-es szezonra elfogadott változtatásoknak köszönhetően a gyártók 2008-hoz képest a költségvetésük 30 százalékát takaríthatják meg, míg a független istállók még ennél is többet spórolhatnak.

2010: nem lesz tankolás a futamokon, eltűnik a kerékmelegítő, egységes váltó

2010-től a független csapatok számára évente kevesebb, mint 5 millió euróért kell motorokat biztosítani. Az erőforrásokat egy külső, független szállító vagy pedig a sorozatban érdekelt valamelyik nagy gyártó szállíthatja a "kicsiknek".

A motorok 2010 és 2012 között ugyanazon szabványnak megfelelően készülnek majd, vagyis az idények közt nem lesznek fejlesztések. 2010-től az esélyegyenlőség fokozása érdekében a csapatok egységes váltót használnak majd.

A csapatoknak a kasztnik terén is kisebb lesz a mozgásterük. Néhány karosszéria-elemet egységesítenek, a túl drágának ítélt anyagok helyett pedig olcsóbbat kell használni. Olyan területek is lesznek, amelyeket egyáltalán nem fejleszthetnek a csapatok.

2010-től tilos lesz a gumimelegítő paplanok alkalmazása, az abroncsokat csak pusztakézzel lehet majd megtisztítani, a csapatoknak pedig egységes telemetriát és a bokszban központi rádiórendszert kell majd használniuk.

Nagy meglepetésre jövőre láthatunk utoljára verseny alatti tankolást, 2010-től ugyanis ezeket is betiltják majd. Ez értelemszerűen újabb lépéseket von majd maga után, hiszen egy tank benzinnel nem lehet teljesíteni a jelenlegi versenytávot. A részleteket itt is később dolgozzák majd ki.

A 2010-es szezontól további korlátozásokat vezetnek be a gyárak tevékenységeiben, így többek között további megszorítások lesznek az aerodinamikai kutatások terén is.

Távlati tervek: az FIA ragaszkodik a KERS-hez

Az FIA és a FOTA közösen megvizsgálja annak lehetőségét, hogy 2013-tól hogyan lehetne egy energia-hatékonyabb hajtásláncot bevezetni a sorozatban. Ennek egyik legfőbb eleme a KERS (kinetikus energia-visszanyerő rendszer) lehet, amely már 2009-től megjelenik a sorozatban, de még nem lesz kötelező a csapatok számára. Az FIA egy egységes KERS-rendszert szeretne az istállók rendelkezésére bocsátani.

A határozatok természetesen a 2009-re és 2010-re vonatkozó sport- és technikai szabályzatba is bekerülnek majd.


Képünkön: Felipe Massa és felesége, Raffaela az idei Ausztrál Nagydíjon

f1-hirek.hu - Fotó: blogol.hu