Művészetterápia a MOL támogatásával a Kerek Világban

2011. június 10. péntek 13:25

Művészetterápia a MOL támogatásával a Kerek Világban

A MOL öt évvel ezelőtt - társadalmi szerepvállalása keretében - sérült gyerekek művészetterápiájának támogatását tűzte ki célul. Azóta zajlik a pécsi Kerek Világ Alapítványban is ez a terápia.

Érezte már azt, hogy valamit nagyon szeretne közölni a környezetével és nem sikerült? Hogy valamiért nem tudta megfogalmazni, kiejteni azt, ami ott belül igazán fontos volt? A mi gyerekeink közül igen sokan életformaként élik meg ezt a frusztráltságot! Vagy azért, mert súlyos, halmozott sérültségük nem teszi lehetővé a beszédet, vagy azért, mert autizmussal élvén a verbalitás nem jelent annyit a számukra, mint társaiknak. De gondolataik, érzelmeik, vágyaik, félelmeik nekik is vannak!

Művészetterápiánk gerincét a zenélés, azon belül is az aktív hangszeres játék jelenti.

Természetesen ehhez társul rengeteg zenehallgatás, muzsikára mozgás, festés, ragasztás, gyurmázás stb. Alapítványunk hangszerparkja elsősorban ütős hangszerekből áll, de használunk furulyát, gitárt, szintetizátort, s jó néhány „alternatív" hangszert is, a szilveszteri „anyósnyelvtől" a nemezzel bevont Kinder doboz csörgőig. A lényeg, hogy minél szélesebb skáláját kínáljuk azoknak a lehetőségeknek, ahol gyermekeink nonverbális módon közölhetik magukat.

Az egyéni foglalkozások keretében a kommunikáció létrejötte a legfontosabb.

Hangszerrel, mozdulattal, filctollal, formázással valahogyan lehetővé tenni, hogy gyermekeink elmondhassák azt, ami éppen ott és akkor foglalkoztatja őket. Itt egy kicsit más helyzetben figyelhetjük meg tanulóinkat, mint az osztályos foglalkozásokon vagy a napközis alkalmakon. A team megbeszélések során pedig minden kis szelet egyformán fontos ahhoz, hogy a személyiség legteljesebb kibontakozását elősegíthessük.

Természetesen beszélni tudó diákjaink esetében is nagy jelentősége van a művészetterápiáknak. Itt a nonverbális eszközök kiegészülhetnek az élethelyzet megbeszélésével is. Legyen az gyászfeldolgozás, sérültségből adódó frusztráltság, családi bonyodalom, jövőtől való félelem. De mód nyílik arra is, hogy örömeiket, apró sikereiket megosszák, s ebben megerősítést nyerve önértékelésük pozitív irányba változzon.

A csoportos alkalmakon újabb lehetőségekkel bővül a művészetterápia tárháza. A közös alkotás - legyen az egy ismert dallam eljátszása színes kottáról, hallgatott zene ritmusos kísérete, vagy egy témára való együttes hangszeres improvizáció, esetleg egy hatalmas csomagolópapírra való közös festés a zene hullámhosszán - mindenképpen újfajta tapasztalatokat jelent. Meg kell tanulni kivárni a soromat, figyelni a másikra, alkalmazkodni formában, intenzitásban. Önismereti, kommunikációs, szocializációs fejlesztés válik lehetővé, miközben örömteli, játékos perceket élünk meg együtt.

Sérült gyermek és terapeuta egyaránt ajándékként éli meg a művészetterápiás alkalmak izgalmas, embert növelő pillanatait!


Dr. Kőszegi Tamásné, gyógytornász - zeneterapeuta

(A Pécsi Újság.hu a program támogatásaként jelentette meg az írást)