Miért kell pótjegyet venni a minden helyen megálló vonatra Pécs és Pusztaszabolcs között?

2014. május 11. vasárnap 18:26

Miért kell pótjegyet venni a minden helyen megálló vonatra Pécs és Pusztaszabolcs között?

Nehezen lehet logikát fellelni a Pécs-Dombóvár-Sárbogárd-Pusztaszabolcs vasútvonalon (is) érvényben lévő gyorsvonati pótjegy rendszerében. A városunk és Budapest között közlekedő sebesvonat ugyanis az említett szakasz valamennyi állomásán és megállóhelyén megáll, az utasnak mégis ki kell fizetnie a feláras jegyet. A MÁV-nál nem terveznek változtatást, amondóak ugyanis, akár személyvonattal is el lehet jutni Dombóváron át Pusztaszabolcsra. Igaz, így az igénybe vehető vonatok száma jelentősen csökken.

Több olvasónknál is tele lett a hócipő a nagyjából egy éve bevezetett gyorsvonati pótjegy miatt. A panaszosok a drágább utazás mellett elsősorban azt kifogásolják, hogy a több száz forintos pótjegyet akkor is ki kell fizetni, ha a vonat valamennyi állomáson és megállóhelyen megáll.

Az abszurd helyzet a 175 kilométer hosszúságú Pécs-Szentlőrinc-Dombóvár-Sárbogárd-Pusztaszabolcs vonalon állt elő, ezen a szakaszon ugyanis a Pécsről induló sebesvonatok minden állomáson és megállóhelyen megállnak. Így, ha valaki ezekkel a járatokkal - tegyük fel - Bükkösdről utazna Simontornyára, vagy éppen városunkból Dombóvárig, gyorsvonati pótjegyet is váltania kell. Ha pedig valaki Pécstől egészen Pusztaszabolcsig megy - magasabb költség mellett-, álló vonatból szemlélheti meg az útvonalon lévő több mint harminc megállót és állomást.

Mint a MÁV-Start Zrt. kommunikációs osztályán érdeklődésünkre közölték, a gyorsvonati pótjeggyel kapcsolatban térségünkből érkezett már észrevétel az ügyfélszolgálathoz, de „ezek száma kevés, elenyésző mennyiségű".

150 és 735 között mozog a gyorsvonati pótjegy ára

A gyors-, illetve sebesvonatokra érvényes pótjegy ára 120 kilométeres távolságon belül 150 forintba kerül, ezt követően azonban rohamosan emelkedni kezd az összeg. Százhatvan kilométer megtétele esetén például már 235 forintba, 240 kilométernél pedig 355 forintba fáj a felár. A plafont amúgy a 735 forintos gyorsvonati pótjegy jelenti, ennyi pénzért 500 kilométernél is többet vonatozhatunk, természetesen a „hagyományos" jegyáron felül.
A MÁV-Startnál munkatársunknak azt mondták, a feláras jegyből befolyó összeget a vasúti kocsik felújítására fordítják.

A társaság tájékoztatása szerint a rendszeréből azok a gyors- és sebesvonatok maradtak ki, „amelyeket döntő részben a regionális forgalomban utazók vesznek igénybe, és akik más, nem feláras járatot - például egy személyvonatot vagy helyközi autóbuszt - sem tudnának az adott viszonylaton választani".

Leszögezték, a Pécs-Pusztaszabolcs vonalon azonban közlekednek olyan személyvonatok, amelyek nem kerültek be a gyorsvonati pótjeggyel érintett szerelvények körébe. A szakaszon tehát elméletileg utazhatunk pótjegy nélkül is: a most érvényben lévő menetrend szerint öt olyan járat van Pusztaszabolcsig, amely személyvonatként közlekedik. (Hozzátehetjük azonban, hogy 8 óra 50 perc és 14.50 óra között egyáltalán nincs lehetőség pótjegy nélkül közlekedni a vonalon - a szerk.)

Mindenesetre, a vonattal utazók mást nem nagyon tehetnek, mint hozzászoknak a rendszerhez, kérdésünkre ugyanis a MÁV-nál elmondták, a panaszok és az ellentmondás ellenére nem terveznek változtatást a gyorsvonati pótjegy rendszerén.

Képünkön: indulás előtt a pécsi InterCity, erre a járatra 655 forint a pót- és helyjegy Budapestig. 

Palotás P. - Fotó: Dittrich Éva