„Alapvető törekvésünk, hogy a piacnyitás után is megőrizzük versenyképességünket!"

2015. február 02. hétfő 13:46

„Alapvető törekvésünk, hogy a piacnyitás után is megőrizzük versenyképességünket!

Interjú Bebics Jánossal (képünkön), a Dél-dunántúli Közlekedési Zrt. vezérigazgatójával.

Új fejezet kezdődött az elmúlt esztendő végén az egykori VOLÁN társaságok életében: a GEMENC VOLÁN Zrt, a KAPOS VOLÁN Zrt. és a PANNON VOLÁN Zrt. beolvadt a Dél-dunántúli Közlekedési Központ (DDKK) Zrt.-be. Miért volt szükség a kaposvári központú regionális autóbusz-társaság létrehozására, változik-e a korábbi tevékenységi kör, igaz-e, hogy az átalakítás következményeként járatokat vonnak össze, szüntetnek meg? Többek között erről kérdeztük Bebics Jánost, a DDKK Zrt. vezérigazgatóját.

- Miért volt szükség a korábbi VOLÁN-ok összevonására?
- Talán kevésbé ismert, hogy 2016. december 31-én lejár a magyar állammal kötött helyközi közszolgáltatási szerződés, s várhatóan még az idén kiírnak egy új pályázatot. Ez azt jelenti, hogy bármelyik piaci szereplő, amelyik ilyen jellegű tevékenységet akar végezni Magyarországon, pályázhat. Alapvető törekvésünk, hogy a piacnyitás után is meg tudjuk őrizni versenyképességünket és a jelenleg betöltött szerepünket. A DDKK következő két éve arról szól, hogy a társaság felkészüljön a pályáztatásra, melyen várhatóan szigorú feltételeknek kell eleget tenni. Az integrációnak az is a célja, hogy a korábbi három VOLÁN társaság, azaz már a Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt., megfelelő versenytársa legyen akár hazai, akár nemzetközi nagyvállalatnak. Nem tagadom, ez hatalmas feladatot jelent számunkra, s arra is fel kell készülnünk, hogy komoly versenyben kell megmérettetnünk magunkat.

- Azt tudjuk, hogy a térség egyik legnagyobb gazdasági egysége jött létre. A számok nyelvére lefordítva ez mit jelent?
- Több mint 2000 munkavállalót foglalkoztatunk, 800 autóbuszt üzemeltetünk, amelyek évente 70 millió utast szállítanak a régióban, s egymilliárd kilométert tesznek meg, 655 települést elérve. Dél-Dunántúl 14 városában a helyi közösségi közlekedésnek is a DDKK a gazdája, így például Szekszárdon, Pakson, Komlón, Mohácson, Siófokon, Nagyatádon.

- Mit sorolna a társaság legfontosabb feladatai közé?

Névjegy

Bebics János 1993-ben szerzett diplomát a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karán. A szakmai továbbképzésére kiemelt gondot fordított. 2002-ben megszerezte a belföldi és nemzetközi közúti személyszállítás szakmai irányításához előírt vállalkozói vizsgát, 2003/2004. tanévben a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Mérnöktovábbképző Intézete által - a közúti helyközi és helyi közlekedés témakörében - szervezett mérnöktovábbképző tanfolyamot végezte el. 2011-ben a Széchenyi István Egyetem Műszaki Tudományi Karán Logisztikai és Szállítmányozási Rendszerszervező szakán logisztikai szakirányú diplomát szerzett.
Német nyelven közép, angol nyelven alapszinten kommunikál. Házas, két kiskorú gyermek édesapja. Családjával Kaposváron él.
Bebics János 1996. december 31-e óta dolgozott a KAPOS VOLÁN Zrt.-nél személyszállítási osztályvezető munkakörben. 1999. november 1-jétől, mint személyszállítási igazgató irányította a szakterület munkáját, 2009. április 1-jétől, 2011. december 31-ig termelési igazgatóként, vezérigazgató-helyettesként. A társaság rendkívüli közgyűlése úgy határozott, hogy 2012. október 4-től a vezérigazgatói feladatokat lássa el
- Az integráció 2012-ben kezdődött, amely jogilag 2014. december 31-vel ért véget. Ha úgy tetszik, ez volt a felkészülési időszak, de „élesben" csupán néhány hete működünk. A legfontosabb feladataink közé sorolom a teljes integrációhoz szükséges - többek között jogi, számviteli, szabályozási - intézkedések végrehajtását, a működési és üzemviteli folyamatok korszerűsítését, optimalizálását, s természetesen nem utolsó sorban a szolgáltatási színvonalunk emelését. Így például a jegyrendszer korszerűsítését, az elektronikus fizetési módok alkalmazhatóságának kiterjesztését, az utastájékoztató rendszerek átfogó megújítását, intermodális, csomópontok létrehozását, s a járműparkunk megújítását.

- Az autóbuszok átlagéletkora indokolttá tenné, hogy minél több új álljon forgalomba... Hány új buszt szeretnének vásárolni?
- Elkészítettük a régió modernizációs programját, amely jelenleg elfogadás alatt van a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban és Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nél. Ez 200 autóbusz beszerzését tartalmazza a területünkön, melynek révén az eszközparkunk átlagéletkora a jelenlegi 13 évről, 10 alá csökkenne. Olyan attraktív beruházást szeretnénk megvalósítani, amely reményeink szerint minden utasnak pozitív élményt jelent majd, ezeken a járműveken például már az alapfelszereltség része a klíma. Hozzátenném, ahol a közúti infrastruktúra lehetővé teszi, a mozgáskorlátozottak és a nehezen közlekedők számára alacsonypadlózatú autóbuszokat vásárolunk. Azt szeretnénk, hogy korszerű, kényelmes, környezetbarát és esztétikailag is igényes járműparkot hozunk létre, amely a megfelel a 21. század követelményeinek. Jelenleg 60 autóbusz, 3 milliárd forint értékű beszerzése folyamatban van.

- Visszakanyarodva az elvárásokhoz: a nagyságukból fakadó előnyt hogyan kívánják érvényesíteni?
- Együttműködéssel, közös gondolkodással! Eredményességünket és hatékonyságunkat, éppen a méretünkből fakadóan, növelhetik például a közös beszerzések, a technológiai folyamatok egységesítése, a jó gyakorlatok átvétele. Óriási megtakarítás érhető el az autóbusz, az üzemanyag, az energia beszerzés, a biztosítási szerződések egységes kezelésével. Így amellett, hogy számszerűsíteni lehet az eredményeket, áttekinthetőbb, kontrolláltabb és minden szempontból hatékonyabb folyamatokat eredményez az integráció.

- Az ilyen jellegű összevonások egyik következménye a létszámcsökkentés. Önöknél volt elbocsátás?
- Mindenki azt gondolja, hogy egy ilyen integráció létszámleépítéssel jár. A DDKK-nál ez nem így történt, nem voltak elbocsátások az egyesülés miatt! A fúzió következtében nem lett kevesebb autóbusz és nem csökkent az autóbuszjáratok száma sem, sőt azt szeretnénk elérni, hogy újabb megbízások elnyerésével, újabb feladatokat végezhessünk. A magyar állam által megrendelt menetrendet továbbra is teljesítenünk kell, s a buszok karbantartását, az adminisztrációt is ugyanúgy el kell végeznünk, mint korábban. Természetesen elvárás velünk szemben a költséghatékony működtetés, ez humánerőforrás esetében elsősorban vezetői és nem beosztotti racionalizálást jelentett.

- Ezek szerint nem lesz járatcsökkentés, -megszüntetés?
- Nem! Mint mondtam, éppen ellenkezőleg, növelni szeretnénk a járataink számát.

- A reprezentatív szakszervezetekkel január elején írták alá a kollektív szerződést. Ez garantálja a munkabékét?
- Továbbra is jó kapcsolatra törekszünk a szakszervezetekkel, közismert, hogy a VOLÁN-szektorban rendkívül erős érdekérvényesítő képességű munkavállalói képviseletek vannak. Ahogy eddig, ezután konszenzusra törekszünk, partnerként és nem ellenfélként tekintünk a szakszervezetekre. Ez elengedhetetlen, miként az is, hogy a szakszervezetek konstruktív, építő jellegű javaslatait figyelembe vegyük a döntéseinkkor. Meggyőződésem, hogy olyan kollektív szerződést írtunk alá, amely segíti, s nem hátráltatja a társaság céljainak megvalósítását!

- Egyre többet hallani arról, hogy az állam növelni szeretné a vasút szerepét. Ön hogyan látja a közúti és a vasúti közlekedés jövőjét?
- Tudnunk kell, hogy a volt VOLÁN társaságok jövője csak a MÁV-val együttműködve képzelhető el. Együtt kell gondoskodnunk a közösségi közlekedésről, együtt kell egy olyan fejlett rendszert kialakítanunk, melyben gazdasági, kormányzati és szociális szempontok egyaránt érvényesülnek. Nem az a cél, hogy egymás elől vegyük el az utasokat, hanem, hogy együtt oldjuk meg a közösségi közlekedést.

- Bebics úr! Mi az ön által irányított Dél-dunántúli Közlekedési Zrt. legfontosabb célja az elkövetkezendő két évben?
- Az, hogy társaságunk a 2017. évi piacnyitást követően a régió meghatározó piaci szereplője maradjon!