„Alapvető törekvésünk, hogy a piacnyitás után is megőrizzük versenyképességünket!"
2015. február 02. hétfő 13:46

Interjú Bebics Jánossal (képünkön), a Dél-dunántúli Közlekedési Zrt. vezérigazgatójával.
Új fejezet kezdődött az elmúlt esztendő végén az egykori VOLÁN társaságok életében: a GEMENC VOLÁN Zrt, a KAPOS VOLÁN Zrt. és a PANNON VOLÁN Zrt. beolvadt a Dél-dunántúli Közlekedési Központ (DDKK) Zrt.-be. Miért volt szükség a kaposvári központú regionális autóbusz-társaság létrehozására, változik-e a korábbi tevékenységi kör, igaz-e, hogy az átalakítás következményeként járatokat vonnak össze, szüntetnek meg? Többek között erről kérdeztük Bebics Jánost, a DDKK Zrt. vezérigazgatóját.
- Miért volt szükség a korábbi VOLÁN-ok összevonására?
- Talán kevésbé ismert, hogy 2016. december 31-én lejár a magyar állammal kötött helyközi közszolgáltatási szerződés, s várhatóan még az idén kiírnak egy új pályázatot. Ez azt jelenti, hogy bármelyik piaci szereplő, amelyik ilyen jellegű tevékenységet akar végezni Magyarországon, pályázhat. Alapvető törekvésünk, hogy a piacnyitás után is meg tudjuk őrizni versenyképességünket és a jelenleg betöltött szerepünket. A DDKK következő két éve arról szól, hogy a társaság felkészüljön a pályáztatásra, melyen várhatóan szigorú feltételeknek kell eleget tenni. Az integrációnak az is a célja, hogy a korábbi három VOLÁN társaság, azaz már a Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt., megfelelő versenytársa legyen akár hazai, akár nemzetközi nagyvállalatnak. Nem tagadom, ez hatalmas feladatot jelent számunkra, s arra is fel kell készülnünk, hogy komoly versenyben kell megmérettetnünk magunkat.
- Azt tudjuk, hogy a térség egyik legnagyobb gazdasági egysége jött létre. A számok nyelvére lefordítva ez mit jelent?
- Több mint 2000 munkavállalót foglalkoztatunk, 800 autóbuszt üzemeltetünk, amelyek évente 70 millió utast szállítanak a régióban, s egymilliárd kilométert tesznek meg, 655 települést elérve. Dél-Dunántúl 14 városában a helyi közösségi közlekedésnek is a DDKK a gazdája, így például Szekszárdon, Pakson, Komlón, Mohácson, Siófokon, Nagyatádon.
- Mit sorolna a társaság legfontosabb feladatai közé?
Névjegy
Német nyelven közép, angol nyelven alapszinten kommunikál. Házas, két kiskorú gyermek édesapja. Családjával Kaposváron él.
Bebics János 1996. december 31-e óta dolgozott a KAPOS VOLÁN Zrt.-nél személyszállítási osztályvezető munkakörben. 1999. november 1-jétől, mint személyszállítási igazgató irányította a szakterület munkáját, 2009. április 1-jétől, 2011. december 31-ig termelési igazgatóként, vezérigazgató-helyettesként. A társaság rendkívüli közgyűlése úgy határozott, hogy 2012. október 4-től a vezérigazgatói feladatokat lássa el
- Az autóbuszok átlagéletkora indokolttá tenné, hogy minél több új álljon forgalomba... Hány új buszt szeretnének vásárolni?
- Elkészítettük a régió modernizációs programját, amely jelenleg elfogadás alatt van a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban és Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nél. Ez 200 autóbusz beszerzését tartalmazza a területünkön, melynek révén az eszközparkunk átlagéletkora a jelenlegi 13 évről, 10 alá csökkenne. Olyan attraktív beruházást szeretnénk megvalósítani, amely reményeink szerint minden utasnak pozitív élményt jelent majd, ezeken a járműveken például már az alapfelszereltség része a klíma. Hozzátenném, ahol a közúti infrastruktúra lehetővé teszi, a mozgáskorlátozottak és a nehezen közlekedők számára alacsonypadlózatú autóbuszokat vásárolunk. Azt szeretnénk, hogy korszerű, kényelmes, környezetbarát és esztétikailag is igényes járműparkot hozunk létre, amely a megfelel a 21. század követelményeinek. Jelenleg 60 autóbusz, 3 milliárd forint értékű beszerzése folyamatban van.
- Visszakanyarodva az elvárásokhoz: a nagyságukból fakadó előnyt hogyan kívánják érvényesíteni?
- Együttműködéssel, közös gondolkodással! Eredményességünket és hatékonyságunkat, éppen a méretünkből fakadóan, növelhetik például a közös beszerzések, a technológiai folyamatok egységesítése, a jó gyakorlatok átvétele. Óriási megtakarítás érhető el az autóbusz, az üzemanyag, az energia beszerzés, a biztosítási szerződések egységes kezelésével. Így amellett, hogy számszerűsíteni lehet az eredményeket, áttekinthetőbb, kontrolláltabb és minden szempontból hatékonyabb folyamatokat eredményez az integráció.
- Az ilyen jellegű összevonások egyik következménye a létszámcsökkentés. Önöknél volt elbocsátás?
- Mindenki azt gondolja, hogy egy ilyen integráció létszámleépítéssel jár. A DDKK-nál ez nem így történt, nem voltak elbocsátások az egyesülés miatt! A fúzió következtében nem lett kevesebb autóbusz és nem csökkent az autóbuszjáratok száma sem, sőt azt szeretnénk elérni, hogy újabb megbízások elnyerésével, újabb feladatokat végezhessünk. A magyar állam által megrendelt menetrendet továbbra is teljesítenünk kell, s a buszok karbantartását, az adminisztrációt is ugyanúgy el kell végeznünk, mint korábban. Természetesen elvárás velünk szemben a költséghatékony működtetés, ez humánerőforrás esetében elsősorban vezetői és nem beosztotti racionalizálást jelentett.
- Ezek szerint nem lesz járatcsökkentés, -megszüntetés?
- Nem! Mint mondtam, éppen ellenkezőleg, növelni szeretnénk a járataink számát.
- A reprezentatív szakszervezetekkel január elején írták alá a kollektív szerződést. Ez garantálja a munkabékét?
- Továbbra is jó kapcsolatra törekszünk a szakszervezetekkel, közismert, hogy a VOLÁN-szektorban rendkívül erős érdekérvényesítő képességű munkavállalói képviseletek vannak. Ahogy eddig, ezután konszenzusra törekszünk, partnerként és nem ellenfélként tekintünk a szakszervezetekre. Ez elengedhetetlen, miként az is, hogy a szakszervezetek konstruktív, építő jellegű javaslatait figyelembe vegyük a döntéseinkkor. Meggyőződésem, hogy olyan kollektív szerződést írtunk alá, amely segíti, s nem hátráltatja a társaság céljainak megvalósítását!
- Egyre többet hallani arról, hogy az állam növelni szeretné a vasút szerepét. Ön hogyan látja a közúti és a vasúti közlekedés jövőjét?
- Tudnunk kell, hogy a volt VOLÁN társaságok jövője csak a MÁV-val együttműködve képzelhető el. Együtt kell gondoskodnunk a közösségi közlekedésről, együtt kell egy olyan fejlett rendszert kialakítanunk, melyben gazdasági, kormányzati és szociális szempontok egyaránt érvényesülnek. Nem az a cél, hogy egymás elől vegyük el az utasokat, hanem, hogy együtt oldjuk meg a közösségi közlekedést.
- Bebics úr! Mi az ön által irányított Dél-dunántúli Közlekedési Zrt. legfontosabb célja az elkövetkezendő két évben?
- Az, hogy társaságunk a 2017. évi piacnyitást követően a régió meghatározó piaci szereplője maradjon!
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Több mint egy hónapja hiába keresnek...
- Elvonul a vihar, pénteken már...
- Hatalmas hőmérséklet-különbség...
- Nem várható a koronavírus-fertőzések...
- Tűz ütött ki egy komlói társasház...
- Belenézhetünk a Mohácson ötszáz éve...
- Kamionnal ütközött egy teherautó a...
- Nagyapja zaklatott egy 14 éves...
- Fiatal rablók terrorizálták a...
- Aki szereti a sört, annak a Pécsi...