Adóssághegyek: átvilágítják a MÁV-ot

2010. november 03. szerda 09:26

Az Országgyűlés szerdára virradó éjszaka a MÁV előző nyolc évét vizsgáló parlamenti bizottság létrehozásáról szóló javaslat általános vitájával, a jövő évi adócsomag, illetve a Nemzeti Adó- és Vámhivatal létrehozásának részletes vitájával fejezte be kedden délután kezdődött plenáris ülésnapját.

A fideszes Kovács Zoltán és a kereszténydemokrata Latorcai János országgyűlési vizsgálóbizottság létrehozását javasolja a Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV) jelenlegi gazdasági helyzetéhez vezető, 2002 és 2010 közötti döntések kivizsgálására.
A javaslat általános vitájában előterjesztőként felszólaló Kovács Zoltán szerint a testület feladata lenne kivizsgálni az "eddig csak a híradásokból ismert" gyanús privatizációs ügyeket.

Fónagy János nemzeti fejlesztési államtitkár szerint a vizsgálóbizottság azért csak az elmúlt 8 évet vizsgálná, mert a vasútnak egész története során nem volt olyan rossz időszaka, mint az előző két kormányciklus alatt.

A jobbikos Korondi Miklós azt javasolta, hogy a kormánypárti képviselők által kezdeményezett bizottság vizsgálja meg a MÁV által felvett hitelek indokoltságát, illetve feltételeit is.

Az ellenzéki politikus hangsúlyozta, hogy a vasúttársaság alól kizárólag a nem alaptevékenységnek számító feladatokat lenne szabad kiszervezni, vagyis egyes személy- és áruszállítási, illetve jármű, valamint pálya- és épület-karbantartási feladatokat továbbra is az állami cégnek kellene kezelnie.

Hozzátette: egyetértenek azzal, hogy a bizottság csak az előző 8 évet vizsgálja, mivel az Orbán-kormány rendezett szakmai háttérrel rendelkező társaságot hagyott maga után.

Az LMP azt javasolja, hogy ne csak a MÁV elmúlt 8 évét, hanem a rendszerváltás óta eltelt két évtizedet vizsgálja a felállítani kívánt bizottság - mondta Vágó Gábor, a párt képviselője.

Kiemelte: a gyanús esetek miatt a teljes átvilágítást, továbbá az állapotfelmérést és egy vagyonleltár elkészítését is szorgalmazzák.

Vágó Gábor szerint a fentiekre különösen nagy szükség lenne tisztázni a Máv Cargo eladásának körülményeit, mivel Európában általában a nyereséges teherszállító részlegek finanszírozzák a vasúttársaságok veszteséges személyszállító üzletágát.

Az MSZP nem látja akadályát egy a MÁV-ot érintő "mély vizsgálatnak", amely alapján reményeik szerint nem pártpolitikai alapon születő megállapítások, hanem szakmailag is értékelhető eredmények születnek - fogalmazott Józsa István szocialista képviselő.

Kiemelte ugyanakkor, hogy a vasúttársaság vizsgálata során nemcsak az elmúlt évtizedet, hanem a kezdetektől számított 150 évet kell figyelembe venni. Józsa István fontosnak nevezte, hogy a tapasztalatok levonása során figyelembe vegyék a fenntarthatósági szempontokat is.

Az elnöklő Lezsák Sándor ezt követően lezárta az általános vitát.

(mti)