Folytatódott a tűzoltók vezetéstechnikai képzése Pécsett

2015. szeptember 17. csütörtök 13:08

A közúti közlekedési balesetek okai számos tényezőre vezethetők vissza: például műszaki hiba, közlekedési szabályok megszegése, vagy egyéb emberi mulasztás. A balesetek megelőzése céljából a vezetési készségeket is folyamatosan frissíteni kell, ezért a Baranya Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Humán Szolgálata évről-évre felkészítést és kiképzést szervez az ügyintézői gépjárműveket vezető kollégák részére.

Tavaly november óta közel hatvanan vettek részt a felkészítésen, a mai napon négy pécsi és négy szigetvári ügyintéző képzésére nyílt lehetőség. A felkészítésen megjelentek a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság trénerétől sajátítják el a legfontosabb vezetéstechnikai tudnivalókat.

A képzés egy elméleti felkészítéssel kezdődik, amelynek keretében a jármű indulása előtti optimális beállításokat mutatják be a résztvevőknek. A megfelelő, biztonságos vezetéshez alapvető követelmény, hogy a vezető az autóban kényelmesen, és célszerűen helyezkedjen el. Fontos a vezetői ülést úgy beállítani, hogy a vezető kényelmesen és biztonságosan tudjon vezetni. A vezetőülés beállítása akkor megfelelő, ha a sofőr testét megfelelően alátámasztja, és a kezelőszervek elérése is kényelmes. Először az ülés távolságát kell beállítani, amely akkor megfelelő, ha a tengelykapcsoló pedált ütközésig benyomva a járművezető lába nincs teljesen nyújtva és kényelmesen eléri azt.

Ezután a háttámla dőlésszögének beállítása következik. A háttámlát olyan szögbe kell állítani, hogy a kormány megfogása után a vezető kar ne legyen teljesen nyújtva, hanem enyhén hajlított legyen. Az ülés megfelelő beállítása a kormány távolságának, illetve dőlésszögének beállítása következik. Az előadó hangsúlyozta, hogy az ülés után megfelelő gondot kell fordítani a visszapillantó tükrök pontos beálltására. A következő lépés a biztonsági öv beállítása. Fontos, hogy a becsatolt biztonsági öv ne jelentsen akadályozó tényezőt a vezetés során. Ehhez az elváráshoz a biztonsági övet úgy kell beállítani, hogy a becsatolt öv illetve a járművezető mellkasa között egy „ökölnyi" hely legyen. Néhány autótípusnál a biztonsági öv magassága is állítható a vezető melletti ajtóoszlopon. Az optimális magasság, ha az öv a vezető vállánál rögzíti a testet.

Az elméleti felkészítés után rutinfeladatok következtek, mint a vészfékezés száraz pályán, majd imitált frontális ütközés elkerülése volt a feladat. Blokkoló fékezés 50 km/h sebességről, és féktávolságon belüli akadály, („kilépő gyalogos") kikerülése következett. A képzésen külön figyelmet fordítottak a szlalom feladatok végrehajtására 40 km/h sebességgel, előre és hátramenetben is. Végül szűk helyen történő parkolási tréninggel zárult a felkészítés.

Forrás: Katasztrófavédelem