Sorra nyerik a díjakat a Gandhi gimi hagyományőrző csoportjai

2016. április 28. csütörtök 08:40

Sorra nyerik a díjakat a Gandhi gimi hagyományőrző csoportjai

Kiemelkedően eredményes hónapot zár a pécsi Gandhi Gimnázium és Kollégium. Európa első cigány/roma nemzetiségi, érettségit adó intézményének hagyományőrző csoportjai áprilisban két rangos versenyen összesen hat elismerést szereztek. Az iskolában az oktató-nevelő munka mellé egy külföldi kirándulás is belefért, azon túl azonban fellépés fellépést követett.

A hosszú sorozat április 8-ával vette kezdetét, mikor a Gandhi Hagyományőrző Együttes és az iskola egy versmondója is részt vett Budapesten a Cigánykerék - Roma Értékek Fesztiválon. Ez az immár évek óta visszatérően megrendezett esemény a magyarországi roma kultúra sokszínűségét és értékeit szemlélteti; az a célja, hogy a kulturális megértésen keresztül közelítse egymáshoz a roma nemzetiséget és a többségi társadalmat. Rangot jelent, így a Gandhiban folyó munkát dicséri, hogy a gimnázium e fesztiválon két fellépővel is képviseltethette magát.

Másnap, a Roma kultúra napja apropóján már maga az iskola állított fókuszba cigány értékeket: nagyszabású kulturális programot rendezett a kollégium új konferenciatermében. Hat olyan csoport mellett, amelyek mindegyike kötődik a Gandhi gimnáziumhoz, sztárfellépőnek is tapsolhatott a szépszámú közönség: az idei Eurovíziós Dalfesztivál magyar válogatóján kiválóan szerepelt Parno Graszt produkciójának. 

Újabb egy napra rá már külföldi kiránduláson vehetett részt egy gandhis csoport: az Arany János Kollégiumi Program (AJKP) keretében Bosznia-Hercegovinába utaztak a diákok, ahol a többi közt Szarajevo, Jablanica, Mostar és Jajce látványosságaival ismerkedtek meg. Déri Ildikó igazgató azt mondja, ez az út is jól illeszkedett az iskola azon céljához, hogy tanulói széleskörű látásmóddal rendelkezzenek, világot, külföldi érdekességeket lássanak, s közben eligazodjanak az idegen országokban, más kultúrákban, merjenek kommunikálni, kifejezni magukat ott is.

Április 14-én az intézmény hagyományőrző együttese a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Sajókazán lépett fel, a dr. Ámbédkar Gimnázium névadójának szoboravató ünnepségén. 18-a ismét a szereplésről szólt, de ezúttal a Gandhi adott otthont vendég produkciónak: a Karaván Művészeti Alapítvány csapata, Nyári Oszkár és társulata adta elő az „A show folytatódik" című darabot, amely egy 18 éves roma fiatalember budapesti, viszontagságos bukdácsolását ecseteli.

A karavánosok nem ismeretlenek az iskola diákjai számára, hiszen jelenleg heti rendszerességgel foglalkoznak Pécsett a színház világa iránt érdeklődő, hátrányos helyzetű - mások mellett gandhis - gyerekek képzésével.

Színtársulatként ugyan még nem, táncos-zenés produkciók terén viszont immár vitathatatlanul nívós bemutatókra képesek a Gandhi Gimnázium fiataljai. Ennek az elmúlt hetekben is többszörös bizonyítékát adták. Először április 15. és 17. között Ibrányban, ahol a jubileumi, tizedik AJKP Művészeti Fesztiválon a Gandhi Hagyományőrző Együttes két kategóriában lépett pódiumra, s mindkettőben - hangszeres zene, valamint tánc tárgykörben - első helyezést ért el.

Egy héttel később pedig a csoportnak már a keszthelyi Helikoni Ünnepségeken volt feladata, amely a dunántúli középiskolások legnagyobb művészeti versenye: 47 település 127 intézményéből 3200 diák indult, s a jelentkezők 18 kategóriában mérték össze tudásukat. A gandhisok - akik korábbi győztesei is a versenynek - mind a táncosok, mind a népzenészek mezőnyében kiemelkedően szerepeltek: a Gandhi Hagyományőrző Kamara Tánccsoport a Néptánc szóló és kamara kategóriában arany fokozatot érdemelt ki, sőt, Folklór kategóriában különdíjat is kapott; a Gandhi Hagyományőrző Együttest pedig Népzene tárgykörben díjazták arany minősítéssel, s a mellé könyvelhetett el még különdíjat is, ugyancsak a Folklór kategóriában.

Déri Ildikó igazgató szerint az újabb elismerések több szempontból is sokat jelentenek: egyrészt a sikerélmények növelik a Gandhiba járó diákok önbizalmát, javítják az önértékelésüket és nyitottabbá teszik őket, továbbá igazolják, hogy a kultúra kitörési pontot jelenthet az életükben. Másrészt az eredményes szereplés ráirányítja a figyelmet a gimnáziumra, pozitív visszajelzést ad az ott folyó oktató-nevelő és értékteremtő munkáról, sőt, végső soron a roma emberek társadalmi elfogadását is elősegíti.

A pécsi Gandhi Gimnázium és Kollégium célja változatlanul az, hogy minél több hátrányos helyzetű, de tehetséges gyerek válassza - olyan, akiből az iskola segítségével majd a társadalom értékes tagja, új ismeretekre nyitott, ugyanakkor a hagyományaira is büszke felnőtt válhat.

Forrás: PTI Communications