Egy moralista felderítő pilóta

2011. március 22. kedd 18:58

Egy moralista felderítő pilóta
Antoine de Saint-Exupéry nevéről - talán kissé méltatlanul - többünknek először a Kis herceg című regénye jut eszünkbe. Kevésbé köztudott, hogy az író-pilóta több, nagyságrendekkel érettebb és kiforrottabb művet is hagyott maga után - ahogy az sem köztudott, hogy mindez egy igen rövid, ám annál kalandosabb élet termése. A pécsi Frankofón Hét egyik fő rendezvénye az a Saint-Exupéry életéről rendezett kiállítás, amely a Művészetek Házában látogatható még a hét végéig.

A francia író vidéki nemesi családba született, ahol szigorú katolikus nevelést kapott. Építészetet tanult, majd '21-ben megkezdte katonai szolgálatát, ahol - miután megszerezte a pilótaengedélyt - a légierőhöz került. Aztán néhány évig nem repült, miután menyasszonya kérésének engedve kilépett a hadseregből.

Hogy a repülés volt az élete, jól mutatja, hogy 1926-ban már újra pilótaként keresi a kenyerét. Saint-Exupéry azoknak a nemzetközi postajáratoknak lett az egyik úttörője, amelyeket - a kellő műszaki háttér híján - nagyrészt csak az ösztönökre hagyatkozva lehetett vezetni. Elindult felfelé a ranglétrán - légiposta-igazgatóságig vitte -, és elkezdett írni.

Megírta A pilótát, kiadták A déli futárgépet, majd az Éjszakai repülést, és pár évvel később A kis herceget. Magyarországon az 1940-es években jelentek meg először Saint-Exupéry könyvek, aztán sajnos több mint húsz évet kellett várni az újabbakra. Utolsó műve, a Citadella (töredékekben megmaradt, az író halála miatt befejezetlen mű), melyet a kritikusok a legérettebb alkotásának tartanak, csak 1982-ben kerülhetett a magyar olvasók kezébe, a Szent István Társulat gondozásában.

Saint-Exupéry akkor volt a francia szellemi élet egyik vezető személyisége - Camus és Sartre oldalán -, amikor az ország már vagy egy évszázada a masszív dekrisztianizálódás állapotában volt. Gyökerei ellenére távol került a vallástól - ugyanakkor műveiből a legtisztább keresztény erkölcs sugárzik át.

1944-ben (éppen visszavonulása előtt) még egy utolsó bevetést vállalt a Rhône-völgyi német alakulatok megfigyelésére, ahonnan már nem tért vissza. Sokáig homály fedte halálának körülményeit (még öngyilkossága is felvetődött), aztán 2008-ban megtalálták azt a német pilótát, aki annak idején lelőtte az író gépét. Az ekkor 88 éves öregúr maga is meglepetéssel fogadta a hírt - egyben mély sajnálkozását fejezte ki.

A pécsi Alliance Française (francia nyelvű) kiállításán ennek a kalandos életútnak a történetével ismerkedhetnek meg a látogatók részletesen korabeli akvarellek, fotók és dokumentumok segítségével.

Helyszín: Művészetek és Irodalom Háza (Pécs, Széchenyi tér 7-8.)
A kiállítás március 25-ig tekinthető meg, naponta 8 és 18 óra között.
A belépés ingyenes.

Király Erika