Áll a hajóforgalom a Dunán, súlyos károkat okoz a továbbra is kritikusan alacsony vízállás

2018. november 21. szerda 13:30

Áll a hajóforgalom a Dunán, súlyos károkat okoz a továbbra is kritikusan alacsony vízállás

Hiába esett némi csapadék az elmúlt napok során, annak nem volt hatása a Duna vízállására. A folyó vízszintje Mohácsnál az egy métert sem éri el. A hajóforgalom hónapok óta szünetel, ami súlyos károkat okoz, a betakarított gabona jelentős része még raktárakban áll. 

 

A nyár második felétől október végéig szinte egyáltalán nem volt csapadék a Duna vízgyűjtő területén, a Kárpát-medencében különösen is nagy volt a szárazság. Emiatt októberben minden idők legalacsonyabb dunai vízállását jegyezték fel az ország számos pontján, köztük Mohácson is. Hatvan centimétert mutatott a mérce, kevesebbet, mint 2013-ban, amikor az eddigi negatív rekordot regisztrálták.

A folyó vízállását - a levegő hőmérséklete mellett - a csapadék mennyisége befolyásolja, ám az sem mindegy, hol és mi esik, ha esik egyáltalán. A Duna szempontjából lényegében mindegy, hogy a magyar szakaszon esik-e az eső, az nincs hatással a víz mennyiségére, így az elmúlt napok itthoni csapadékosabb időjárása sem volt.

A folyó vízgyűjtő területein is hullott csapadék, ám hó formájában, ami azt jelenti, hogy amíg nem jön jelentősebb felmelegedés, a vízszintben sem várható komolyabb emelkedés. Vagyis nem kizárt, hogy tavaszig nem lesz érdemi változás, marad az egy méter körüli vízállás (Mohácsnál szerdán 82 centiméter volt a vízállás).

Mindennek a fuvarozók látják a legnagyobb kárát, mivel a folyó rekord alacsony szintje miatt gyakorlatilag hónapok óta áll a hajóforgalom.

A hazai gabonaexport, vagyis a Magyarországon termelt búza és kukorica nagy része folyami útvonalakon, elsősorban a Dunán hagyja el az országot, a mivel a folyó várhatóan csak több hónap múlva lesz ismét hajózható, addig a fuvarokat főleg közúton és csak jóval drágábban tudják elszállíttatni.

A Gabonatermesztők Országos Szövetségének elnöke, Petőházi Tamás a Magyar Időknek elmondta: nyár óta egyetlen rakomány gabona sem hagyta el az országot a Dunán. Ez elsősorban a raktárkapacitás végessége miatt jelent problémát, mivel mostanra már a Duna melletti összes raktárat kibérelték, a termés nagy része pedig még mindig elszállításra vár. Habár a búzát és a kukoricát közúton és vasúton is el lehetne szállítani, az előbbi csak tizenöt-húsz százalékkal magasabb áron vehető igénybe az elmúlt időszak áremelkedése miatt. A gabona tárolásáról a termelőknek kell gondoskodniuk.

Mindezek miatt viszont az árak viszont emelkednek: az Agrárgazdasági Kutató Intézet jelentése szerint november első hetében itthon átlagosan nettó ötvenötezer forintot kértek az étkezési búza tonnájáért, ami húsz százalékkal magasabb, mint a tavalyi. A kukorica is drágább: a tavaly novemberi negyvenháromezer forint körüli átlag mára negyvenhatezerre emelkedett.

M. B. - Fotó: MTI/Kovács Tamás