Rendelettel csökkentenék a pécsi taxisok számát - kétszer annyian vannak, mint a nyugati átlag

2013. szeptember 12. csütörtök 13:15

Rendelettel csökkentenék a pécsi taxisok számát - kétszer annyian vannak, mint a nyugati átlag

Tartanak a tárgyalások a nemzeti fejlesztési minisztérium és a taxis szervezetek között a személyszállításról szóló rendelettervezet kapcsán. Az új szabályozás szerint egyebek mellett legfeljebb tízéves gépkocsival lehetne csak taxizni, amelyet ráadásul ötévente külön le kellene vizsgáztatni erre a feladatra. Emellett kocsinként százezer forintos vagyoni biztosítékot kellene letenniük a sofőröknek. Kovács József, a pécsi Volán Taxi ügyvezetője szerint ha életbe lép a tervezet, akkor akár harminc százalékkal csökkenhet a taxisok létszáma a városban - ami egyébként, véli, ideális is lenne az erősen túltelített piacon.

A taxisok már évekkel ezelőtt szorgalmazták, hogy valamilyen módon szabályozni kellene a létszámot, hiszen míg Nyugat-Európában ezer lakosra egy taxi jut, addig például a százötvenezres lélekszámú Pécsett háromszáz taxi (tehát arányait tekintve kétszer annyi) furikázik.


- Lehet azon vitatkozni, hogy ez a rendelet alkalmas-e a szabályozásra vagy sem. Rövidtávon lehet, hogy igen, de hosszabb távon biztosan nem oldja meg a problémát. Rövidtávon azért, mert sokan vannak, akik nem fogják tudni lecserélni autójukat az előírásoknak megfelelő gépjárműre.

Mit tartalmaz a rendelet?

A szabályozás szerint legfeljebb tízéves autóval lehet taxizni, amelyet ötévente külön le kell vizsgáztatni erre a funkcióra. A kocsiban legfeljebb 4-6 fő utazhat a sofőrön kívül. Kötelező a taxaméter. A tevékenységi engedély feltétele a pénzügyi teljesítőképesség, ami azt jelenti, hogy nem lehet köztartozása a taxisnak, emellett kocsinként 100 ezer forint vagyoni biztosítékot kell letennie. Az autókat B-kategóriás jogosítvánnyal és PÁV II. kategóriás pályaalkalmassági engedéllyel lehet csak vezetni, amit ötévente meg kell újítani. A motornak legalább Euró 3-asnak kell lennie, kötelező felszerelés a blokkolásgátló. A jelenlegi engedélyek 2014. március 31-ig maradnak érvényben.

Akiknek nincs fedezetük a járulékos költségekre, ki fognak esni a piacról. Hacsak nem vesznek fel (újabb) hitelt - mondta az ügyvezető, aki szerint azonban hosszabb távon mindig lesznek majd, akik felváltják a kiesőket.

Kovács amondó, a legnagyobb probléma, hogy az önkormányzatok nem mondhatják meg, hogy mennyi taxis lehet egy városban.

- Az Alkotmánybíróság elutasította az erre irányuló szabályozást, és a Gazdasági Versenyhivatal sem adta meg az engedélyt. Ha tehát direkt módon nem működik a kontroll, akkor indirekt módon, a technikai feltételek szigorításával próbálják meg csökkenteni a létszámot.

Ha még idén életbe lép a rendelet, akkor az akár a tarifák emelkedését is maga után vonhatja.

- A tarifaemelés sok mindentől függ. Ha kimondanák végre, hogy Pécs városában csak mondjuk 180 taxi lehet, akkor azt is ki kellene mondani, hogy az árnak hatósági árasnak kell lennie, nem mint most, szabadárasnak. Bár erre nem sok esélyt látok - fogalmazott az ügyvezető.

Képünk illusztráció.

 

H. L. B. - Fotó: Dittrich Éva