QR-kódos tájékoztatási rendszert fejleszt a Pannon Volán

2014. április 16. szerda 09:38

QR-kódos tájékoztatási rendszert fejleszt a Pannon Volán

A Pannon Volán Zrt. tájékoztatása szerint a Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. részt vett a T-Systems Magyarország Zrt. „T-Systems Telematik" elnevezésű innovációs pályázatán, melynek céljaként olyan közlekedésinformatikai megoldások fejlesztése fogalmazódott meg, amelyek közvetlenül segítik a Volán-társaságokat az integrációban, illetve a szolgáltatási színvonal emelésében.

A pályázat győztese a Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. lett, megnyerve a 10 millió forint értékű fejlesztést. A Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. leánytársasága, a Pannon Volán Zrt. innovációs ötlete a megállóhelyi QR-kódos utastájékoztatás, amelynek lényege, hogy a megállóhelyek az okostelefonok segítségével „intelligens megállókká" váljanak, rövidesen valóság lesz.

A közösségi közlekedést végző szolgáltató cégek számára gondot okoz a statikus, papír alapú menetrendi információk folyamatos frissítése, a rongálások miatti pótlás, sőt, néhány esetben arról sincs rendelkezésre álló információ, hogy az utastájékoztató táblák milyen állapotban vannak.

A javaslat szerint a megállóhelyeket menetrendi információkat tartalmazó QR-kóddal látják el, amely a fenti problémára ugyan nem jelent teljes körű megoldást, de jelentősen és költséghatékonyan hozzájárul a megállóhelyi utastájékoztatás fejlesztéséhez. Mivel az internetes előfizetéssel rendelkező okostelefonok száma az elkövetkező években folyamatosan növekszik, ezzel a fejlesztéssel a Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. működési területén javul a szolgáltatási színvonal.

A Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. leánytársaságánál, a Pannon Volán Zrt.-nél rendelkezésre állnak valós idejű utastájékoztatási adatok, mivel a projekt kapcsolódik a T-Systems által szállított, korábban megvalósult pályázat befejezett adatbázison alapuló szolgáltatásaihoz. Ez azt jelenti, hogy az okostelefonnal rendelkező utas az adott megállóban elhelyezett QR-kód segítségével internetes kapcsolaton keresztül aktuális tájékoztatást tölthet le arról, hogy az adott megállóba mikor érkezik legközelebb busz. Tehát nem azt tudja meg az utazni szándékozó, hogy a menetrend szerint mikor kellene jönnie az adott járatnak, hanem, hogy a valóságban mikor ér a megállóba.

A Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt.-hez tartozó autóbusztársaság a T-Systems Magyarország támogatásával olyan megoldás kifejlesztésébe kezdhet, amely a jövőben más közlekedési vállalatok részére is hasznos többletszolgáltatás nyújtását teheti lehetővé. A fejlesztés modellértékű lehet a Magyarországon működő országos-, regionális- és helyi közlekedést ellátó regionális közlekedési központok, illetve az önállóan működő közlekedési társaságok számára.

A projekt gyakorlati megvalósulása még ebben az évben befejeződik, s Baranya megyében 1780 helyközi autóbuszmegállót érint.