PK Zrt.: Több járat lesz a csúcsban, kevesebb a kieső időszakokban

2011. augusztus 25. csütörtök 11:32

PK Zrt.: Több járat lesz a csúcsban, kevesebb a kieső időszakokban

A PK Zrt.-nél lezárult átvilágítás során kiderült, hogy az előző cégvezetés alatt komoly vagyonvesztés érte a társaságot, előnytelen és rossz szerződéseket kötöttek, valamint igen rossz döntés volt a különösen drága Mercedes buszok beszerzése is, amely miatt a társaság máig nem tudta lecserélni, illetve megújítani a járműparkját. Az új vezérigazgató ma sajtótájékoztatója:

Bár az előnytelen szerződéseket felmondta az új cégvezetés, valamint több megtakarítást jelentő intézkedést is bevezettek, a PK Zrt.-nek még mindig szembe kell néznie a botrányos buszeladások és a felelőtlen gazdálkodás miatti 770 millió forintos adóbírsággal és közel hasonló nagyságrendű visszafizetendő adóval.

- A közösségi közlekedést ma már nem fenyegeti veszély, a cég működése biztos, egyetlen kifizetetlen számlánk sincs, de a múltnak súlyos ára van, amelyet most kell rendbetenni. Az én feladatom többek között az, és ez az elvárás a városvezetés részéről is, hogy mindezt úgy javítsuk ki, hogy azt a pécsiek a lehető legkevésbé érezzék meg - mondta Árki Sándor.

A PK Zrt. frissen kinevezett vezérigazgatója közölte, számos területen várható újítás a közösségi közlekedésben.

- Kinevezésem után alapos vizsgálatokat rendeltem el, hogy pontosan tudjuk, melyek az utazóközönség igényei, illetve, hogy mennyire vannak kihasználva a járataink. Eszerint alakítjuk át, azaz az utasok igényeihez igazítjuk a menetrendet is már szeptember 1-től - magyarázza, ugyanis kiderült, a legforgalmasabbnak tartott szakaszok kihasználtsága alig 60 százalékos. - Naponta több, mint 3000 járat, mintegy 123 busz jár majd Pécs útjain a csúcsidőszakokban.

Az elmúlt másfél évtizedben nem történt valódi járat-optimalizálás Pécsett, noha a város szerkezete és az utazási szokások is jeletősen átalakultak - különösen az elmúlt 2-3 évben. Árki szerint eddig az utasoknak kellett alkalmazkodni a céghez, mostantól azonban a PK Zrt. igazodik a pécsiekhez, vagyis az utazási szokásokhoz. Az új menetrendeket ezekben a napokban helyezik el a buszmegállókban, hogy a pécsiek időben értesülhessenek a változásokról.

- Általánosságban elmondható, hogy a csúcsidőszakokban több, a napközbeni időszakokban azonban kevesebb járat lesz majd, mert azok kihasználtsága nem érte el általagban a 25 százalékot sem. Emellett lesz 30Y járat is, amely az Egyetem és a Tudásközpont között közlekedik majd, illetve igény esetén úgynevezett koncertjárat is - magyarázza a vezérigazgató.

A vezérigazgató szerint az utasfelmérés, az utazási szokások alapos feltérképezése, valamint a járatok kihasználtsága azt mutatta, hogy egyelőre nem indokolt a használt buszok beszerzése, mert a jelenlegi járművekkel megfelelően el lehet látni a szolgáltatást. Vizsgálják az új buszok beszerzését, de a szakmai véleménye az, hogy elsőként a cég hosszútávú, anyagi stabilizálása a legfontosabb, ezt kellene követnie a járműpark megújításának, ezért azt tanácsolta a városvezetésnek, hogy halasszák el a buszbeszerzéseket.

Fotó: Dittrich Éva