Öreg autó nem vén autó! Veterán, ritka járműcsodákat rejtenek a pécsi garázsok

2016. június 26. vasárnap 10:09

Öreg autó nem vén autó! Veterán, ritka járműcsodákat rejtenek a pécsi garázsok

Fiat 508-as, Velorex, vagy éppen a jó öreg Moszkvics. Csak néhány típus a pécsi Oldtimer Club gyűjteményéből. A járgányok már korosak, ennek ellenére a többségük kifogástalan műszaki állapotban van, ezért nem csak a garázsban pihennek, hanem feltűnnek az utakon és a találkozókon.

A klub Veteránjármű Egyesület Pécs néven, tizenöt-húsz taggal alakult 2002-ben, a létszámuk azonban rövid idő alatt növekedésnek indult. A tagokkal együtt pedig a programok is sokasodtak, nem sokkal később pedig már a külföldi találkozókon is feltűntek.

- Mivel külföldön nagyon nehezen tudták kimondani egyesületünk nevét, ezért 2013-ban váltottunk, így lettünk Oldtimer Club Pécs. Létszámunk idén már meghaladja a száztíz főt, járműveink száma pedig közel százötven darab - nyilatkozta lapunknak Mott János, a klub elnöke.

Drága hobbi?

Mott János szerint a kérdés megválaszolásához több tényezőt is figyelembe kell venni. Például a muzeális minősítéssel rendelkező járgányok után nem kell teljesítményadót fizetni. Elvárják viszont, hogy tökéletes műszaki állapotú és a kor szabályainak megfelelőnek legyen.
- Járműveink piaci értéke akár százezer alatti is lehet, de persze van tízmillió körüli is. Nem kell viszont valakinek milliomosnak lenni ahhoz, hogy közénk tartozzon. Egy szépen gondozott öreg járművel és lelkesedéssel bárkit örömmel köszöntünk köreinkben, hiszen egyesületünk célja, hogy ezen érdeklődési körrel rendelkező embereket összehozza és egy nagy baráti társasággá formálja - fogalmazott az elnök.

A járgányok egytől egyig elmúltak harmincévesek, ám találhatunk köztük nyolcvan éve gyártott autót is, a Fiat 508-ast, de az öregebbek közé tartozik a szintén az olasz gyárból kigördült 1953-as évjáratú Topolino.

- A legtöbb járművünknek megvan a maga érdekessége akár előéletében, akár a felújításával vagy technikai felépítésével kapcsolatban. A teljesség igénye nélkül említhetem az 1971-es Citroen DS-t, amely a különleges rugózásával és kényelmével kelt feltűnést. Különleges a lengyel gyártmányú Warsawa 322K kombi, ebből ugyanis nagyon kevés van már az országban. A nagy amerikai cirkáló, a Cadillac Fletwood 1971-ből, a Fiat 508C Nuova Balilla 1937-es évjárattal is ritka látvány ma már, de van klubtagunk, aki az 50 köbcentis Simson SR1-es és SR2-es típusokat gyűjti és restaurálja kitűnő színvonalon.

A klub tagjai minden hónap első keddjén gyűlést tartanak, ahol közösen tervezik meg az előttük álló időszak programjait. Évente kétszer, húsvét nagyszombaton, illetve októberben börzét szerveznek, ahol a járművek kiállítása mellett veterán alkatrészeket és a felújításhoz szükséges dolgokat árusítanak az ország különböző részéről érkezett vendégek.

- Minden esztendőben nemzetközi találkozót tartunk, amelyre hazai és külföldi klubokból jönnek veteránjármű tulajdonosok, hogy bemutassák járműveiket és megismerjék a városunk és környéke szépségeit. Az év többi részében kiállításokra járunk: már többször vendégeskedtünk a pécsi Expo Centerben, megfordulunk gyógyfürdőkben és több város főterén a különböző fesztiválok alkalmával - tudtuk meg.

Persze, messzebbre is eljutottak már - bírják a hajtást az autók -, nemrég Nyitrán jártak, de megfordultak már Albániában, Szarajevóban és több horvát városban is. Most augusztusban pedig Karintiába kocsikázik egy húsz-huszonöt járműből álló csoport.

Palotás P. - Fotó:Papp Zoltán