Legyen hol, kitől és mit: így fejlesztenék a termelői piacokat Pécsett

2015. június 01. hétfő 17:46

Legyen hol, kitől és mit: így fejlesztenék a termelői piacokat Pécsett

A termelői piacok a tapasztalatok szerint mindenkinek hasznosak: azoknak, akik megtermelik, előállítják a különféle árukat, s azoknak is, akik kedvvel vásárolják meg a zöldségeket, gyümölcsöket, kóstolják a helyi sajtokat, sonkákat vagy lekvárokat. A régiós fejlesztési ügynökség most elkészítette öt pécsi piac termelői piaccá fejlesztésének megvalósíthatósági tervét.

Pécsett a Búza téren már 2013 óta működik termelő piac, s a most a régiós fejlesztési ügynökség által - a helyi sajátosságok és az országos trendek figyelembe vételével - készített akcióterv további négyre terjed ki: a Diana téren, a Vásártéren, az Uránvárosban, valamint a Vásárcsarnokban található piacra.

A tapasztalatok szerint mindegyik piac abban a városrészben népszerű, ahol megtalálható - a Diana téri például száz százalékos kihasználtságú -, a Vásárcsarnok és a Vásártér pedig a környező településekről is képes embereket vonzani. A terv készítői mindegyiküknél megállapították, hogy főként az infrastruktúrájuk szorul fejlesztésre, tehát az árusítóhelyek, az áramhálózat, és egyes esetekben a vásároknak otthont adó épületek is. A terv alkalmassá tenné az árusító helyeket arra, hogy a piacok útbaigazító és információs tábláin, de még a termékek csomagolása által is megkülönböztethetők legyenek úgy, hogy az összkép mégis egységes legyen. A javaslatcsomagban szerepel az összehangolt arculat mellett egy közös honlap kialakítása is, ahol valamennyi pécsi piac legfontosabb tudnivalóit megtalálhatnák az érdeklődők a megközelítéstől a parkolási lehetőségeken át az elérhető árukig és aktuális hírekig bezáróan.

A kommunikációs tervben egy jól azonosítható márkaképpel kívánják ösztönözni a fogyasztókat, hogy keressék a helyi termékeket, és megint szokássá váljon a piacra járás, kialakuljon a helyi termék iránti igény. Olyan arculatot készítettek a Pécs Holding és a pályáztató Pécsi Városfejlesztési NZrt. jóváhagyásával, melynek segítségével könnyen megtalálható és elkülöníthető lesz az adott piacon a helyi termék. Minden egyes piachoz kommunikációs terv is készült rövid-, közép- és hosszú távon. A megjelenésen kívül természetesen fontos elem a minőségbiztosítás is.

Barcelonából indult

A Barcelonából indult URBACT Markets program központi gondolata, hogy a piacoknak kiemelkedő szerepük van a városok megújításában, a fenntartható gazdasági fejlődésben, az egészséges életmóddal összefüggő kínálati lánc rendszerében és a munkahelyteremtésben egyaránt. A közvetítő nélküli értékesítést, tehát a rövid ellátási láncot is támogatja újabb pályázatokkal a Baranya Megyei Közgyűlés és az Európai Unió is. Nem véletlen a megyei közgyűlés érdeklődése, hiszen a Pécstől a megyehatárig terjedő területről várnák azokat, akik ismét kedvet, erőt, energiát éreznek, s a tudásuk is megvan ahhoz, hogy újra termeljenek földjeiken, szőlőikben.

Pécsett jelenleg a Patrónus Kft. 100-150 termelővel tart kapcsolatot, ismerik a tevékenységüket és az áruik minőségét is, tehát tudják, hogy valóban ők termelik az eladásra szánt árut.

Ugyanakkor a tapasztalatok szerint kevés a helyi termelő, akik szívesen bejárnak a piacokra, mert nem kapják meg a számukra megfelelő árat a termékeikért. Kétségtelen viszont, hogy a kistermelők kicsit magasabb áron tudják előállítani azt, amit egy nagybani piacon egy kereskedő kínál. Ha viszont kialakítják a védjegyet, akkor annak a márkának értéke lesz, mivel tudhatjuk, hogy garantáltan jó a minősége. Érdemes lehet tehát majd csatlakozniuk azoknak, akiknek van kedvük, energiájuk, hogy a kis földjeiken, gyümölcsöseikben újból termeljenek és eladjanak, az egyszerű feltételeket betartva.

A döntés persze továbbra is a fogyasztóé, hajlandó-e kicsivel többet is fizetni a helyi termékekért, amelyek mellett sok érv szól: sok családnak megélhetést, jövedelem-kiegészítést biztosít, rövidebb a szállítási útvonal, alacsonyabb a környezetszennyezés, magasabb az áru vitamintartalma, hiszen utóbbit köztudomásúan a növény, a gyümölcs leszedésétől számított időtartam határozza meg.

A tervek tehát készek, ettől fogva kell egy csapat, amely folyamatosan irányítja, képviseli, gazdája lesz a termelői piacoknak. Minden azon múlik, lesz-e összefogás a sok szervezet között, akik üzemeltetik vagy bármilyen ráhatással lehetnek a kínálatra és a fogyasztásra. A baranyai minőségbiztosított, védjeggyel ellátott helyi termékek akkor érvényesülnek majd mindannyiunk örömére, ha meg is valósulnak a most megfogalmazott elképzelések.


Képünkön: termelői piac szombaton, a Búza téren. 

Hárságyi Margit - Fotó: Kálmándy Ferenc