Kör-IC a Dél-Dunántúlon?

2010. április 07. szerda 20:27

Kör-IC a Dél-Dunántúlon?
Némileg meglepő javaslattal állt elő a Közlekedéstudományi Intézet alá tartozó Dél-dunántúli Regionális Közlekedésszervező Iroda nemrég arra vonatkozóan, hogy a már-már megszokott vasúti vonalbezárások helyett új szárnyvonal kiépítését, illetve egy már meglévő felújítását szorgalmazza - mindezzel a dél-dunántúli térséget kívánva minél jobban bevonni az országos (és nemzetközi) vasúti közlekedési hálózatba.

Az elképzelések szerint új vasúti szárnyvonalat építenének ki Mohács és Palotabozsok között, valamint mintegy kilenc kilométernyi, utóbbi település és Bátaszék között már meglévő vasúti szakaszt újítanák fel azért, hogy a kistérséget szervesen integrálják a főváros és az Alföld felé tartó vasúthálózatba.

Ez azért is érdekes, mert az utóbbi évek inkább a vonalbezárásokról szóltak, így felmerül a kérdés, hogy honnan jött az ötlet, illetve miért pont most kívánják bővíteni az érintett körzetet.

Szekó József, Mohács polgármestere érdeklődésünkre közölte, hogy amikor szóba került a Villány és a Duna-parti város közötti vasúti szárnyvonal megszüntetése, akkor a regionális közlekedésszervező iroda munkatársaival együttműködve készítettek egy szakmai anyagot, amelyben a térség vasúti közlekedését elemezték, és amelyben arra a következtetésre jutottak, hogy nem megszüntetni, hanem sokkal inkább fejleszteni kellene az érintett körzetet, hiszen abban komoly lehetőségek vannak mind a települések, mind a közlekedési infrastruktúra vonatkozásában.

A javaslatban olvasható elképzelés szerint „a szűkös fejlesztési források koncentrált, rendszerszinten optimalizált felhasználásával a jelenleginél lényegesen nagyobb szabadságfokú logisztikai lehetőségeket biztosítana a vasúti közlekedés megszervezésére és lebonyolítására, nem utolsósorban pedig új területeket és a közvetlen budapesti eljutástól mindmáig részben vagy egészében elzárt utastömeget kapcsolna be a közösségi közlekedésbe".

A fejlesztés során 15 km új vasútvonal épülne, valamint mintegy 9 km meglévő, de szünetelő forgalmú pályaszakasz újulna meg, 100 km/h pályasebesség elérésével. A beruházás becsült összértéke 30 és 50 milliárd forint közötti. (A tanulmány összehasonlításképpen leszögezi, hogy a MÁV 2013-ig 240 milliárd forintnyi EU-s forrást biztosít a jó állapotban lévő és kétvágányú Budapest-Szolnok-Debrecen vonal felújítására.)

Amennyiben a koncepció megvalósulna, akkor a régióban bevezetésre kerülhetne az Alföldön már alkalmazott „kör-IC" forgalom, azaz az érintett kistérségek számára közvetlen elérési lehetőséget biztosítana Budapest és Pécs felé, amellett, hogy mintegy kétszeresére növekedne a potenciális utazóközönség létszáma.


Képünk illusztráció.

HLB - Fotó: Dittrich Éva