Kitiltják a teherautókat a Király utcából - Valódi sétálóutca lehet a belváros központja

2017. május 19. péntek 12:28

Kitiltják a teherautókat a Király utcából - Valódi sétálóutca lehet a belváros központja

Ha a közgyűlés is rábólint, 2018-tól nem kell furgonokat és teherautókat kerülgetni a Király utcában. Az önkormányzat tervei szerint ekkortól kitiltják a teherautó-forgalmat a pécsi sétálóutcából. Az üzletbérlők nem lelkesednek az ötletért, de a korzózó pécsieknek és turistáknak könnyebb lesz így.

Sokszor látni söröshordókkal, italokkal megrakott raklapokkal közlekedő teherautókat a Király utcában, amelyek bizony sokszor akadályozzák a gyalogos- és kerékpáros forgalmat. Az önkormányzat álláspontja szerint az áruszállítók Király utcába való behajtásával kapcsolatos jelenlegi szabályok nem biztosítják, hogy az adott utcarész a valóságban is a gyalogosok számára fenntartott sétálóövezetként működjön - ahogy az más városok belvárosában több helyen, szélesebb utcákon és köztereken már megvalósult.

Magay Miklós, a Városüzemeltetési Főosztály vezetője lapunknak elmondta, hogy mind a közterület-felügyelet, mind pedig a Biokon Nkft. illetékesei által végzett ellenőrzések azt mutatják, hogy az áruszállítók folyamatosan megszegik a szabályokat, azaz a legnagyobb gyalogosforgalom közepette hajtanak végig a Király utca azon részén, ahol a vendéglátó-egységek teraszai még jobban leszűkítik a teret.

- Az üzlettulajdonosok az eddigi párbeszédek során nem üdvözölték maradéktalanul a várhatóan jövő év január elsejétől érvénybe lépő rendelkezést. Ugyanakkor nekik is tekintettel kell lenniük a gyalogosközlekedés megfelelő biztosítására, és arra a sokak által figyelmen hagyott tényre, hogy Pécs belvárosának rossz a levegőminősége - közölte a szakember, aki szerint így nehezen fér össze a kitelepülések között szlalomozó teherautók által kibocsátott kipufogógázok és a teraszokon ülő vendégek látványa.

Taxikra nem vonatkozik

A tiltás minden olyan áruszállítóra vonatkozik, amely eddig órával ellátott állandó engedéllyel hajtott be az érintett, forgalomcsillapított övezetbe. A taxisokra a szigorítás nem vonatkozik, hiszen egyrészt a behajtás kevesebb időt vesz igénybe, másrészt - egyebek mellett - az idős, beteg emberek is igénybe veszik ezen közlekedési eszközt, így jutnak el orvoshoz. Harmadrészt ezáltal nem jelent akkora terhet a közlekedési viszonyokra, mint az áruszállítás.

 

A tervek szerint az üzletek feltöltése a Király utcára merőleges utcákból történne, ahol áruszállítói várakozási helyeket alakítana ki a Biokom. Onnan még napközben is meg lehet majd oldani a rakodást, hiszen „nincsenek akkora távolságok, hogy ezt ne lehetne megtenni", ráadásul az üzlettulajdonosoknak és a szállítóknak is van bőven idejük a felkészülésre.

A tervezett szigorítás kapcsán felmerül például a Ferencesek utcájában vagy a Jókai téren zajló forgalom esetleges korlátozása is. Magay Miklós szerint a Jókai térre mindeddig az ott lakók hajthattak be, a mostani módosítás azonban lehetővé tenné az esti behajtás engedélyezését, elsősorban a különböző rendezvények kellékeinek szállítása céljából.

A szakember amondó, hogy a Ferencesek utcájában a Király utcához hasonló problémák jóval enyhébbek, ezzel együtt a Ferencesek utcájára nem vonatkozik a módosítás, hiszen nincs az utcára merőleges keresztút.

Horváth L. Balázs - Fotó: Kálmándy Ferenc