Iránymódosítás: Mohácsig építenék meg velünk közösen a horvátok Eszéktől az autópályát

2016. július 09. szombat 15:22

Iránymódosítás: Mohácsig építenék meg velünk közösen a horvátok Eszéktől az autópályát

Miközben várhatóan jövőre elkezdődhet Bóly és Ivándárda között az autópálya építése, a horvátok bejelentették, Magyarországgal közösen Eszéktől Mohácsig építenék ki a sztrádát. Utóbbit Oleg Butkovic ügyvezető tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális miniszter jelentette be.

A tárcavezető kiemelte: a korridor 5C autópálya horvátországi szakaszán nem álltak le a munkálatok. A Dráva folyóra tervezett híd megépítése szeptemberre befejeződik, és a hidat az eszéki csatlakozási csomóponttal összekötő útszakasz is tovább épül.

Butkovic arról is beszélt, hogy a jövő héten a bosznia-hercegovinai kormánnyal aláírják a szerződést a Száva folyóra tervezett híd megépítéséről. A horvát autópálya-beruházásokat kezelő vállalat (HAC) még tavaly márciusban átadta a forgalomnak a Horvátországot Bosznia-Hercegovinával összekötő A5-ös (Pélmonostor-Eszék-boszniai országhatár) autópálya fennmaradó, 3,2 kilométeres szakaszát a Sredanci csatlakozási csomóponttól a boszniai határig tartó Svilaj csomópontig. A határon átkeléshez azonban szükség van a Száva folyóra tervezett hídra (az 5C folyosó boszniai részéből egy kilométer sem készült még el).

A Pélmonostor - Dráva-híd (Eszék) közötti autópálya-szakaszra ugyanakkor már nem jutott pénzt. A miniszter szerint az egyedüli megoldás, ha a HAC Magyarországgal közösen próbál uniós finanszírozást szerezni a Dráva híd - Mohács autópálya-szakasz megépítésére az EU operatív programjának 2014-2020-as támogatásából, így az Pélmonostor helyett a magyar határig húzódhatna majd, ameddig Magyarország már megépítette az autópályát.

Pécs-Barcs: előkészítés alatt

Az M60-as autópálya Pécs-Barcs szakaszának kiépítése ugyancsak napirenden van, a kormányzati szándék szerint 2018-ig megkezdődhet a beruházás. A szóban forgó útszakaszt illetően az előkészítés már ugyancsak zajlik. 

 

A HAC az adósságai miatt nem tud hitelt felvenni, ezért csak Magyarországgal közösen tudná megépíteni az említett autópálya-szakaszt, amely a tervek szerint Budapestről indul és Szarajevón keresztül Plocéig tart majd - mondta a miniszter.

Mindez azért is meglepő ötletnek tűnik a horvátok részéről, mivel a közelmúltban már elkészült az M6-os autópálya Bóly-Ivándárda szakaszának nyomvonalterve, s a 19 kilométer hosszú rész építéséhez szükséges 48, 7 milliárd forint is rendelkezésre áll.

A környezeti hatástanulmány elkészítését célzó pályázatot ugyancsak kiírták, így várhatóan 2017-ben maga az építkezés is megkezdődhet.

Korábban Horvátország és Magyarország között államközi szerződés született arról, hogy a két országot összekötő sztráda Ivándárda térségében éri el a határt.

Ennek ismeretében a most bejelentett horvát terv minden szempontból abszolút újdonság. Mohácsi szemszögből nézve örömteli a fejlemény, hiszen számos előnnyel járna a város és térsége számára az autópálya megépítése, azonban kérdés, hajlik-e a magyar kormány a nyomvonal módosítására, hiszen az biztos, hogy mindkét terv megvalósítása felesleges.

Magyar részről egyelőre hivatalosan nem reagáltak a horvát felvetésre.

Képünkön: (archív) az M60-as építése Pécs közelében. 

M. B. - MTI - Fotó: Kálmándy Ferenc