Felszállásra felkészülni: magyar repülőgépgyár épülhet Pécsett, élet költözhet a reptérre

2017. augusztus 09. szerda 16:50

Felszállásra felkészülni: magyar repülőgépgyár épülhet Pécsett, élet költözhet a reptérre

A tervek szerint Pécsett építi fel gyártó- és kutatóbázisát a magyar tulajdonban lévő Magnus Aircraft Zrt., jelentette be szerdán a cég vezérigazgatója, Boros László, valamint Hoppál Péter és Csizi Péter pécsi országgyűlési képviselők. A cég a kétüléses repülőgépeikkel elsősorban az amerikai és a kínai piacot célozza meg, de Magyarországon is vásárolhatjuk modelljeiket - az alapváltozat mintegy harmincmillió forintba kerül majd. 

- Sok városi legendát lehetett hallani arról, milyen cég milyen befektetéseket tervez Pécsett, azonban a konkrét kérdésekre mindeddig éppen a partnereinek érdekeire tekintettel nem válaszolhattunk - vágott a közepébe a szerdai sajtóbeszélgetésen Csizi Péter, Pécs fideszes országgyűlési képviselője.


Hoppál Péter, Boros László és Csizi Péter a szerdai sajtóeseményen.


- Most azonban már más a helyzet, szerdán ugyanis a Magnus Aircraft Zrt. ajánlatot tett a pogányi repülőtéren értékesítésre kínált háromhektáros telekre. - Amennyiben a cég Pécsre költözik, az egyrészt igen jelentős munkahelyteremtő-beruházást jelent a városnak, másrészt az innováció területén kutatási-fejlesztési lehetőségeket is megnyit, harmadrészt pedig élet költözik a pogányi reptérre.

Hoppál Péter, pécsi országgyűlési képviselő, kulturális államtitkár a feltételes módot indokolva kifejtette, a kormányzat még nem határozott a beruházás támogatásáról, ami döntő jelentőségű a kérdésben. Hozzátette azonban, bízik benne, hogy a nyári szünet után, azaz néhány héten belül „felkerül az i-re a pont".

Harmincmillió lesz az alapmodell ára

A cég jelenleg a Fusion 212 típusú gépeket gyártja. Kétüléses, sport- és oktató célokra használt repülőről van szó. 95-ös benzinnel működik, 16-18 liter fogyaszt száz kilométerenként. 1200 kilométert tud megtenni egy tankolással. A fel- és leszálláshoz kétszáz méteres (nem feltétlen betonozott) kifutóra van szüksége. Az alapmodell ára mintegy harmincmillió forint lesz.
A repülőgép elektromos testvérét, az eFusiont a Siemensszel közösen fejlesztik.
A cég tervei között hat- és kilencszemélyes gépek gyártása is szerepel.


- Az a határozott célunk, hogy a magyar repülőgépgyártást visszaemeljük az azt megillető szintre - szögezte le Boros László, a Magnus Zrt. vezérigazgatója. - Ennek egyik fontos eleme a pécsi beruházás, cégünk a gyártást, a kutatás-fejlesztést, valamint a vállalat irányítását is Pécsre kívánja telepíteni, ha az említett feltétel teljesül. Kifejtette, a zrt. két üzemcsarnokot építene, az egyikben az alapanyagokat állítanák elő, a másikban az összeszerelést végeznék. A pogányi reptéren hajtanák végre a gépek berepülését.

A beruházás értékéről szólva mindössze annyit közölt, milliárdos nagyságrendről van szó. A munkaerő-igény kapcsán úgy fogalmazott, összességében több száz főre lesz szükségük, mérnökökre, szak- és betanított munkásokra egyaránt. Elsősorban az amerikai és a kínai piacot célozzák meg, de gépeik Magyarországon is megvásárolhatók lesznek. 

M. B. - Fotó: Magnus Aircraft, Dittrich Éva