Buszutcákkal gyorsítanák a forgalmat a belvárosban, de előbb az autósokkal is egyeztetnek

2016. május 27. péntek 11:34

Buszutcákkal gyorsítanák a forgalmat a belvárosban, de előbb az autósokkal is egyeztetnek

Alaposan átalakulhat a pécsi belváros közlekedése. A tervek szerint úgy gyorsítanák a közösségi közlekedést, hogy ezzel az áthaladó autósok sem járnak rosszabbul, sőt még kerékpáros fejlesztések is történhetnek. Új fogalommal ismerkedhetünk, íme a buszutca.

A tervezőasztalon a jelenlegihez képest egészen másként néz ki a belváros közlekedési rendszere, s ha minden jól megy, egy pályázatnak köszönhetően hamarosan már a gyakorlatban is megkezdődnek az átalakítások.

- A projekt lényege, hogy a belváros forgalmi terhelését úgy csökkentsük, hogy ezzel egyidejűleg a közösségi közlekedést vonzóbbá tesszük - szögezte le elöljáróban Csaba Ders városi főépítész.

A részletekről szólva elmondta: a belvárost keleti irányból, a Zsolnay Vilmos úton viszonylag könnyű megközelíteni, mert teljes hosszon kétszer két sávos úton haladhatnak a járművek. A közlekedési pálya tehát rendelkezésre áll, ezen kell felgyorsítani a buszok közlekedést, amely buszsáv kijelölésével, illetve olyan forgalomtechnikai eszközökkel történhet, melyek a buszok számára előnyt biztosítanak.

- A belváros nyugati irányból történő megközelítése úgy javítható, hogy az Általános Orvostudományi Kar (ÁOK) Szigeti úti tömbjétől a Zsolnay-szoborig a közösségi közlekedést gyorsabbá, versenyképesebbé és a teljes közlekedést biztonságosabbá tesszük - tette hozzá.

Ennek keretében Szigeti úton megépülne az ÁOK előtt egy körforgalom, elkülönített kerékpárutat hoznának létre az orvosi kampusz és a belváros között a Szigeti és a Nagy Jenő utcákon, valamint a Hungária utca közlekedését is átszerveznék.

Gyorsabb lesz a közlekedés

Az előzetes tanulmányok, számítások alapján a fejlesztésekkel komoly menetidő megtakarítás érhető el a buszos közlekedés esetében, illetve jelentősen javul a kerékpáros közlekedés biztonsága is. E mellett - fogalmazott a főépítész - azok az autósok, akik a belvárosba akarnak eljutni a Hungária utca érintésével, és nem áthajtásra használják azt, szintén eljutnak majd az úti céljukhoz. Közlekedési szempontból hátrányt tehát senki nem szenved.

Úgynevezett buszutcák (más néven buszfolyosók) kialakítása is tervben van. Ezekre a szakaszokra csak az autóbuszok, a kerékpárosok hajthatnak be, rajtuk kívül csak a célforgalom számára lesz megengedett az úthasználat. Arról, hogy a behajtási szabályok csak a csúcsidőben vagy egész nap érvényesek lesznek, egyelőre nem született döntés. A tervek szerint ilyen folyosót alakítanának ki a Hungária utca és a Kórház tér közötti 460 méteres, illetve a Zsolnay-szobortól az Alsómalom utcáig tartó 750 méteres részen.

A városházán kíváncsiak a közlekedők véleményére is az átalakításokkal kapcsolatban, ezért a megvalósítás előkészítésébe bevonják az autósokat, a kerékpárosokat és a busszal utazókat is. Mivel a pontos részleteket még nem dolgozták ki, egyelőre a beruházás összegét sem lehet meghatározni.

Csaba Ders kérdésünkre azt közölte, az átalakítások akár már jövőre elkezdődhetnek.

Képünkön: a Zsolnay-szobornál is átalakítják a közlekedés rendjét.

Palotás P. - Fotó: Dittrich Éva