Bérskála: egyre nehezebb kiváló művészeket szerződtetni a Pannon Filharmonikusokhoz

2017. június 19. hétfő 08:19

Bérskála: egyre nehezebb kiváló művészeket szerződtetni a Pannon Filharmonikusokhoz

A magyar szimfonikus zenekarok anyagi lehetőségeihez viszonyítva közepes költségvetéssel rendelkező Pannon Filharmonikusok rendkívül magas szakmai színvonalon dolgozik, ráadásul sikeres évadot zárt. Ugyanakkor a zenészek anyagi megbecsülésével kapcsolatban olykor az elégedetlenség hangjai hallatszanak. Egyebek mellett erről is kérdeztük Horváth Zsolt igazgatót, aki szerint még tényleg messze vannak attól, hogy a muzsikusok arányosnak érezzék a bérüket a szakmán belüli teljesítményükhöz képest. 

- Öntsünk tiszta vizet a pohárba: mi a helyzet a zenekar tagjainak bérezésével? Állítólag vannak, akik elégedetlenek a fizetésükkel.
- Nem tudom, hogy Magyarországon van-e bárki, aki elégedett a fizetésével. De nem megkérdőjelezve az érzés jogosságát, inkább a miértjére szeretném ráirányítani a figyelmet. A zenekarban a munkavállalók átlagbére (2016-ban bruttó 245 ezer Ft) a nonprofit szektor nemzetgazdasági átlagbére (2016-ban bruttó 232 ezer Ft) és a nemzetgazdasági átlagbér (2016-ban bruttó 263 ezer Ft) között van. Magyarországi viszonylatban tehát átlagosnak nevezhető a bérszínvonal. A zenekar 111 egyetemet végzett művész munkavállalót foglakoztat teljes munkabéren bejelentve, járuléktartozás nélkül. A munkavállalók számára kifizetésre kerül minden túlóra, és a külföldi fellépések során napidíjban részesülnek a törvényi előírásoknak megfelelő mértékben. Az elégedetlenség érzése valójában a művész-identitásban gyökerezik, ami túlmutat a munkavállaló szerepkörén.

Sikeres évadot zárt az együttes

Az igazgató szerint rendkívül sikeres évadot zártak minden tekintetben. - Valóban győztesekkel játszottunk, ahogy azt meghirdettük. A világ élvonalába tartozó művészek voltak a szólistáink, vendégkarmestereink, akik méltó partnerüknek tekintik az együttest. Mindez szakmai szempontból fontos elismerés. A művészi munka kiegyensúlyozottan zajlott, több mint tíz koprodukcióban vettünk részt, külföldön felléptünk négy főváros hangversenytermében és még három rangos hazai fesztivál-előadásunk van hátra. Rendkívül impulzívan szólítottuk meg a közönséget, jelentősen nőtt a budapesti és a pécsi bérleteseink száma is. Épp a napokban kell elkészítenünk az évadunkról szóló beszámolót, ilyenkor számba vesszük a terveket és azt, hogy mi minden valósult meg. Megnyugvással tölt el, hogy rendkívül magas szakmai színvonalon dolgoztunk olyan közönségsiker mellett, amiről sokan csak álmodhatnak.

- Miből és hogyan tevődik össze egy zenész fizetése?
- Egy muzsikus fizetése az alapbérből és pótlékokból, illetve a béren kívüli juttatásból, a cafetériából áll össze. A pótlékok lehetnek vezetői pótlék, például szólamvezetők pótléka vagy úgynevezett eredményességi pótlék. Utóbbi egy régi kifejezés, valójában nincs köze napi eredményességhez, hanem a zenekaron belül elfoglalt muzsikusi státuszhoz kötődik. Ezen kívül a Pannon Filharmonikusoknál minden évben egyéni szakmai minősítés zajlik, amely során a muzsikusaink egy minőségi bérpótlékot meghatározó minősítésért játszhatnak. A bérpótlék összege attól függ, hogy ki milyen minősítési kategóriába került be az adott évben. Ez a minősítés nem befolyásolja a foglakoztatást, kizárólag csakis ezen bérpótlék mértékét. Ezeket fogja kiegészíteni a szakmában Spielgeld-nek hívott pótlék bevezetése a koncerteken való részvétel után.

- Mekkora a fizetésük mondjuk egy fővárosi együttes tagjainak fizetéséhez képest? Egyáltalán, van-e alapja ilyen összehasonlításnak?
- A bérek kérdése nagyon összetett probléma, ugyanakkor egy rendkívül egyedi jelenségre is ráirányítja a figyelmet. A Pannon Filharmonikusok nem csak szakmaiságában, elhivatottságában, de státuszában is egyedülálló Magyarországon. Kevéssé a főváros kontra vidék ellentétben kell keresni annak a feszültségnek a forrását, amelyre a kérdésében utalt. Azoknak a zenekaroknak, amelyek közvetlen minisztériumi fenntartásban vannak, például az Operaház zenekara vagy az MR Szimfonikusok, kiemelkedő a költségvetésük azokéhoz képest, amelyeket különböző önkormányzatok tartanak fent. Más ezeknek a „nagyzenekaroknak" a szerepköre is természetesen. A Pannon Filharmonikusok ellentmondása abban rejlik, hogy a nagyzenekarok szakmai színvonalával és felelősségével azonos szinten, a feladatkörüket bőven meghaladó szakmai portfólióval, országosan meghatározó művész-zenekarként működünk, ugyanakkor az önkormányzati zenekarok forrásának nagyságrendjéből gazdálkodunk.
A hiányérzetet valójában ez okozza: amíg nominálisan egy átlagos magyar munkavállaló bérét viszik haza a mi zenészeink is, amivel akár lehetnének elégedettek is, ez a bérszínvonal nem tükrözi a szakma sajátosságait. A hasonló elismerésben és elvárásban részesülő nagyzenekarokban dolgozó muzsikusok bére duplája a mieinkének. A Pannon Filharmonikusok muzsikusai - ellentétben a már idézett nagyzenekarokkal - az alacsonyabb zenekari büdzsé miatt nem kaphatnak arányos anyagi elismerést azért a közösségi teljesítményért, amit 2003 óta tesznek le az asztalra minden nap. Ennek az „exlex" állapotból adódó feszültségnek a feloldása folyamatos feladat, amelyen dolgozunk is, de csak kis lépéseket tettünk egyelőre. 2014-ben 15 százlékos, 2016-ban 8 százalékos bérfejlesztés zajlott a cégnél, és épp egy újabb bérrendezés előtt állunk, amelyre 90 millió forintos rendkívüli állami támogatás biztosít fedezetet a dr. Hoppál Péter vezette kulturális államtitkárság keretéből. Ez azonban még mindig messze van attól a nagyságrendtől, ahol a muzsikusaink arányosnak éreznék a bérüket a szakmán belüli teljesítményükhöz képest.

Stabil működés, kiszámítható támogatás

Horváth Zsolt szerint a Pannon Filharmonikusok a magyarországi szimfonikus zenekarok anyagi lehetőségeihez képest közepes büdzsével rendelkezik, ugyanakkor abban egyedülálló, hogy a Modern Városok Program keretébe bekerülve 10 évre előre látható és kiszámítható a támogatás nagyságrendi minimuma. - Ezt a stabilitást más együttesek nem mondhatják el magukról, ugyanakkor ez az egyik záloga is annak a művészeti munkának, ami nálunk folyik. 2017-ben a Modern Városok Program állami szerepvállalásával a város 478 millió forintos támogatást biztosít az együttesnek, ezt egészíti ki a minisztériumi forrás a zenekar éves minősítése mentén, amely idén 195,5 millió forint. A cég saját működési bevétele a maga 210 millió forintjával (2016-os adat) kiugróan magas, ugyanakkor ez a maximálisan elérhető nagyságrend: a művész-zenekari működés nem engedi meg, hogy a bevétel növelése érdekében minőségi vagy szakmai kompromisszumokat kössünk.

- Egyébként sem könnyű egy zenész élete: próbák, koncertek, utazások.
- Rengeteget dolgozunk, nem többet, mint amit a jogi keretek lehetővé tesznek számunkra, és nem kevesebbet, mint ami ahhoz szükséges, hogy ellássuk a kötelezettségeinket a Kodály Központban és országosan, valamint a bevételek terén.

- Ehhez képest hogyan látja, mennyire megbecsült tagok az együttes művészei?
- A muzsikusok élete - ellentétben például a képzőművészekkel - társadalmi szinten is megbecsült, finanszírozott és rendkívül szabályozott, köszönhetően a hatályos Művészeti Törvénynek, amely mind a foglalkoztatás mértékét, mind pedig a feltételeit meghatározza. A foglalkoztatás stabilabb és kiszámíthatóbb, mint az évadonként leszerződtetett színészeké, és életpályaként tekinthetünk rá, ellentétben a táncosokkal. A mi zenekarunk művészei abban a kivételes helyzetben vannak, hogy profi menedzsment támogatja a művészi munkájukat, ami kiszámítható és nyugodt körülményeket biztosít. Mind a próbák, mind a koncertek kivételes akusztikai és infrastrukturális környezetben zajlanak, olyan vendégművészek szakmai közegében, amelyhez csatlakozni megtiszteltetés.
A Pannon Filharmonikusok, mint márka a művészeinkre épül, ők a zenekar alapjai. Ennek megfelelően természetesen mind a menedzsment munkatársai, mind pedig a fenntartó megbecsüléssel és figyelemmel él a muzsikusok iránt. Az egyetlen zenekar vagyunk, amely nem arctalan, számos kreatívon találkozhattunk művészeinkkel az évek során, és interjúkban ismerkedhetünk meg a személyükkel. A zenekar támogatja a tanulmányaikat, doktori diplomahangversenyeiket, lemezkiadásukat, kamarakoncertjeiket, és a szakma sajátosságait nem letagadva, a lehetőségeinkhez mérten családbarát munkahelyként működünk. Az ország egyik legnagyobb közönségbázisát építettük fel közösen. A zenekar tagjai a szakmai munkájukat olyan körülmények között végezhetik, amely páratlannak tekinthető Magyarországon. Hogy ez nehéz-e? Minden szakmának megvannak a sajátosságai, de ha hivatásként tekintünk rá - és hogyan másképp tekinthet munkájára egy művész - úgy könnyebb. Ezzel viszont nem szabad visszaélni.
Együtt tudok érezni azzal, ha a zenekar támogatási volumenéből adódó anyagi elismerés hiányát a megbecsülés egyfajta hiányának élik meg a muzsikusaink. Ez az egyedi státusz és köztes állapot mindezeken túlmenően egy nagyon fontos gyakorlati problémát biztosan okoz: egyre nehezebb ezen a bérszínvonalon olyan művészt szerződtetni Pécsre, akinek a kvalitása a Pannon Filharmonikusokat építi. És én ugyanazt a Fodor Ákos gondolatot tartom érvényesnek 14 éve, amióta a zenekar vezetője vagyok: „Amit nem emelsz szüntelen - süllyed." Az persze nem mindegy, hogy honnan emeled és hova akarod felemelni. Egymás szakmai és emberi megbecsülésében úgy gondolom nincs hiány, és ez biztos alapot nyújt a munkához, a jövőképünk pedig több mint tíz éve nem változott. Ezen dolgozunk.

Horváth L. Balázs - Fotó: Kálmándy Ferenc