M6: egy blogger szerint az évtized botránya van készülőben

2008. augusztus 25. hétfő 20:11

Vastagbőr névvel jegyzi blogját az az internetes naplóíró, aki az alábbi blog-riportot tette közzé a minap. Ha igazak a megállapításai - amit hétvége lévén és szakértő hiányában nem tudunk megerősíttetni, de cáfolni sem -, az évtized botránya van készülőben a Pécs-Budapest autópálya megépítésének örve alatt.

Íme a blog-bejegyzés legfontosabb részei:


"Hegyen, völgyön zakatol az M6-os

És még alagútban is! Pedig se hegy, se völgy!
Bevezetésként csodáljuk meg a kőröshegyi völgyhidat, az M7-es autópálya ragyogó ékkövét:



A 88 méter magas völgyhíd 41,5 milliárdba került, és amelyről Tóta W.-től kezdve az Állami Számvevőszékig elég sokan megírták, hogy felesleges volt megépíteni. Nos, erre a kormányzati reakció annyi volt, hogy elemzik a jelentést, és hogy az ÁSZ kritikájában nem szerepel törvénysértés.

Egyszó mint száz, nem tanultak semmit sem a kőröshegyi völgyhíd esetéből, mert itt van nekünk a szenzációs M6-os autópálya.

A 80 km-es szakasz Szekszárd és Pécs között 250 milliárd forintba kerül, lesz benne egy 8 kilométeres szakasz, melyben 4 alagút és 3 völgyhíd lesz. Ez a 8 (!) kilométer 40 milliárd forintba kerül. Ja, az autópálya nyomvonala nem is érinti a Mecseket.

No, innentől kezdenek el dübörögni Abszurdisztán billenőteherautói!

Pósta Zoltán, szekszárdi közlekedésépítő mérnök tavaly  még a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium főosztályvezetője volt. Szerinte a lankás Geresdi-dombságban teljesen fölösleges alagutakat fúrni, és minden követ megmozgatott a minisztériumban hogy másik nyomvonalon épüljön meg ez a szakasz.

Egy tanácskozáson, ahol felvonultatta számításokkal alátámasztott észrevételeit, költségkímélő ötleteit, valaki megkérdezte tőle: "Pósta úr, miért fáj önnek 50 milliárd?" Természetesen semmit sem tudott elérni, így 2007 novemberében kérte a felmentését.

Pósta szerint a bevágásokkal elkészült új nyomvonalon végig lehetne 130 km/h-val közlekedni, szemben az alagútban korlátozott 90  km/h-val, és természetesen sokkal olcsóbb lenne, mint alagutat fúrni, főleg hogy néhány helyen csak pár méter föld lesz az alagút felett.

Mi volt minderre a válasz? A bevágásokkal annyi föld jön ki, hogy nem tudják hova tenni; és az alagútépítés a helyes mérnöki megoldás. 60 kilométeren belül pedig nincs olyan hely, ahová a kinyert talajt elhelyezhetnék. Ennyi. Kész.

Pósta így összegezte a történteket:
- Mindent az érdekek mozgatnak, nem az ésszerűség. Az egyik tervező cég bármit lerajzolhat, elfogadják, a másikat meg kizárják, ha ronthatja a boltot.

Mögé álltak sokan, amikor felvállalta a konfrontációt, ám lassan kihátráltak, amikor meglátták, hogy nagyobb erők nyomulnak a túloldalon. Négyszemközt vállon veregették, de a nyíltszíni kiállást nem vállalták, féltették a 3-5-8 milliós tervezési és egyéb megrendeléseiket.

Pósta tavasszal jelezte, hogy csak idő kérdése, hogy mikor fog beomlani az M6-os alagútja. Szerinte ugyanis a tervezéskor nem vették figyelembe a löszös, agyagos talaj azon tulajdonságát, hogy esős időben megszívja magát, és könnyen megindul, roskad.

Talán mert nem kérték ki a kivitelezők a Földtani Intézetet véleményét a terület geológiai viszonyairól. Természetesen, ahogy megjósolta, beomlott az M6-os alagútja. Egy szakember szerint a kivitelezők az Alpokban sziklában fúrtak alagutakat (milyen meglepő, nem?) és meglepte (!) őket a löszös talaj.

Talán ezért kellett volna megnézetni a talajt, mielőtt belevágunk. Végül is egy 250 milliárdos projekt, faszán felkészültek, évekig tervezték, vizsgálták, terepszemle ... vajon milyen arcot vághattak az osztrákok, amikor először lementek megnézni a "hegyet", amibe majd az alagutat kell fúrniuk?

Itt van az ominózus szakasz az alagutakkal és völgyhídakkal. Sajnos igen, jól látjátok, a műholdfotó nem hazudik. Se hegy, se völgy nincs a képen, csak búzamezők és szőlőbirtokok.


 

Palotabozsobok és Vémend között van a szakasz, itt a Google Maps kép:


A  leghosszabb, ezerháromszáz méteres alagút omlott be egy szakaszon múlt csütörtökön. A „Bátaszék” nevet viselő építmény déli bejáratától közel ötszázhetven méterre mindkét járata mintegy száz-száz méter hosszan szakadt be.

Az alagút felett negyven méter széles, helyenként tíz méternél is mélyebb kráter keletkezett. A Bátaszék mellett a másik három alagút – a „Baranya”- 865, a „Véménd”- 418, míg a „Geresd”-alagút 399 méter hosszú lesz – munkálatait is leállíttatta a Nemzeti Közlekedési Hatóság, amíg a szakértők megvizsgálják, mi vezetett az omláshoz.


Akkor jöjjenek a fotók az alagutakról és a völgyhídakakról! Öveket kérem bekapcsolni, szédítő magasságok és mély szakadékok következnek!


Az "A" jelzésű alagút két kijárata:




A "B" jelzésű alagút:


A "C" jelzésű alagút:


A Csele-patak völgyhídja:


A hímesházai völgyhíd:


A szebényi völgyhíd:

 

Forrás: vastagbor.blog.hu