Kerékpáros kontra gyalogos

2010. július 31. szombat 18:28

Kerékpáros kontra gyalogos
A téma örök, a körülmények pedig adottak. Kommentelő olvasóink az elmúlt hetekben több alkalommal is foglalkoztak az időről időre eldurvuló, kétségtelenül valós problémával: a védtelen gyalogosban az ütő megáll, mikor egy-egy kerékpáros elrepeszt mellette.

Pécs nem kifejezetten a kerékpárosok paradicsoma, és a kellemetlen helyzetet csak fokozza, amikor a gyalogos és a kerékpáros egyazon útszakaszra kényszerül. De lássuk be: van, hogy egyszerűen nem tehetnek mást.

A városfalon kívül, bicajos szempontból a kelet-nyugat irányú közlekedés a leginkább problémás. A kerékpár a jelenleg érvényben lévő jogszabályok alapján járműnek minősül, és akként is kell kezelni. Az említett szakaszokon tehát az úttesten kellene közlekedniük a kerékpárosoknak, ám a védelmüket szolgáló útburkolati jelek teljesen hiányoznak. Az élni akarás pedig értehtő módon elég erős bennük ahhoz, hogy ilyen esetben a járdát használják. Ami ugyan tilos, de ott legalább amiatt nem kell aggódniuk, hogy elgázolják őket.

A belvárosban már más a helyzet, ott egyazon szakaszon közlekedhetnek gyalogosok és kerékpárosok. Azonban itt sem található útfestés, tábla vagy figyelmeztetés ami megóvná egyiket a másiktól. A kérdés persze az: valóban veszélyt jelentenek-e a járókelőkre a kerékpárosok?

Megkeresésünkre dr. Böröcz Károly rendőr alezredes elmondta, hogy idén még nem kaptak olyan bejelentést, amely szerint kerékpáros gyalogost gázolt volna. Pécs belvárosában a kerékpárosokat érintő legfőbb szabály az, hogy a Jókai téren – ami a gyalogosok számára kijelölt zóna – a meghatározott időszakban nem közlekedhetnek. Az összes többi utca viszont (ahol ezt tábla nem tiltja) nyitva áll előttük. Amennyiben pedig azt külön tábla engedélyezi, az egyirányú utcákba, forgalommal szemben is behajthatnak.

Fontos szabály viszont, hogy a járdákon a biciklis maximum 10 km/órás sebességgel közlekedhet(ne) – csakis abban az esetben, ha az úttest alkalmatlan a kerékpározásra. Egyéb helyeken (gyalogos–kerékpáros zóna, gyalogos és kerékpárút)a sebességkorlátozás 20 km/óra. Ennek betartatása azonban nem egyszerű.

Nagy lépést jelenthet a megoldás felé a Magyar Kerékpárosklub ötlete: a tervek szerint rendőri segítséggel biciklisek posztolnának adott pontokon, és figyelmeztetnék gyorsan, veszélyesen közlekedő társaikat.

A klub részéről Sárszegi Attilát kerestük meg, aki egyetértett azzal, hogy némely kerékpáros valóban nincs kellő tekintettel a gyalogosokra. Ez a réteg azonban nagyságrendileg elenyésző, és nem szabad ez alapján megítélni azokat, akik a közlekedésnek ezt a módját választják. – Véleményem szerint hajlamosak vagyunk felfújni ezt a problémát – mondja. Elmondása szerint a tapasztalatok alapján nagyon kevés konfliktus alakul ki a járókelők és a kerékpárosok közt, ezekben az esetekben is a riadalom a kiváltó ok, nem pedig a valós veszélyhelyzet.

Képünk illusztáció

Siptár Dávid - Fotó: Kováts Judit