Pécs-kártya, Tüke-kártya

2010. március 15. hétfő 20:34

Pécs-kártya, Tüke-kártya
A salgótarjáni székhelyű Stellum Marketing Kft. készítheti el hárommillió forintért a Tüke-kártya pécsi bevezetéséről szóló megvalósíthatósági tanulmányt. Ez azért is kérdéseket vet fel többekben, mert a 2008 végén elfogadott, a vásárlóerőt a helyi gazdaságban megtartani szándékozó Pécs-kártya sok pécsi kereskedő szerint - finoman szólva - nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

A megvalósíthatósági tanulmány elkészítésének szükségességét Schmidt József, a város gazdasági bizottságának szocialista elnöke korábban azzal magyarázta (ld. kapcsolódó írásunkat jobbra - a szerk.), hogy „volt már kísérlet a városban egy hasonló kártya bevezetésére, de az nem hozott látványos eredményt".

Nos, éppen ez teszi kérdésessé a történetet, hiszen ugyanaz a cég készíti el az ominózus tanulmányt (és vezeti be feltehetőleg az új kártyát), amely korábban - pécsi gazdasági szereplők szerint - meglehetősen kétes eredményt ért el a Pécs-kártyának az előzetes várakozásokat messze alulmúló működtetésével kapcsolatban.

Kérdéses az is, hogy a szerződés aláírását követő, a tanulmány megírására kikötött harminc napos határidő elégséges-e ahhoz, hogy megfelelő minőségű szakmai anyag készülhessen el. Mindenesetre lapunk információi szerint sok pécsi kereskedő nincs megelégedve a már meglévő pontgyűjtő rendszerrel sem, így az elképzelések szerint a Pécs-kártyát is magába integráló Tüke-kártya - amely átfogóbb, több mindenre kiterjedő, szélesebb körű alkalmazást és felhasználhatóságot tenne lehetővé - nyári bevezetésének gondolata korántsem talál széleskörű egyetértésre.

Egy általunk megkérdezett, a Pécs-kártyával kapcsolatban lévő kereskedő úgy érzi, becsapták.

Azt mondja, szerinte az egész pontrendszerrel csak az járt jól, aki bevezette. Vele egy kétéves szerződést írattak alá, azonban fél évig semmiféle tájékoztatást nem kapott, csak havi 23 000 forintot kértek el tőle - előre. Arról nem is beszélve, hogy az egész nem lett jól meghirdetve a városban, hiszen a kiskereskedők közül nagyon kevesen éltek eddig ezzel a lehetőséggel, mert vagy nem hallottak felőle, vagy nem tartották megfelelő konstrukciónak. (Információink szerint az eltelt egy évben mindössze 25-30 céggel történt eddig partneri megállapodás.)

Síkfői Tamás, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara titkára szerint a - kamara által is forszírozott - Pécs-Kártya valóban „rendkívül nehezen tudott terjeszkedni, mert a város nem teljesítette szerződésben foglalt kötelezettségeit, amelyek között szerepelt például az a kitétel, hogy hatvanezer emberhez juttatja el a kártyát illető legfontosabb információkat".

Mindazonáltal a kamara titkára szerint a Tüke-kártyával kapcsolatban „kombinációkban" gondolkodnak, a várossal egyetemben. Mint mondta, az, hogy „a Pécs-kártyát fejlesztik tovább Tüke-kártyává, nem politikai kérdés".

Elmondása szerint a salgótarjáni cég ma Magyarországon az a vállalat, amely „érdemben foglalkozik" ezzel a rendszerrel, székhelyén kívül Tiszaújvárosban és Győrben működtet ilyen szisztémát, „tehát van némi tapasztalata ez ügyben". A kamara mindenesetre támogatja azt a törekvést, hogy a helyi gazdaságban csapódjon le és hasznosuljon a vásárlóerő.

H. L. B. - Illusztráció: Kováts Judit