Elérik céljukat a pécsi taxisok?

2009. szeptember 04. péntek 18:51

Elérik céljukat a pécsi taxisok?
Mint arról beszámoltunk, Pécsett egyelőre levették napirendről azt a tervezetet, amely szerint eltörölték volna a még meglévő, a közterület használati engedélyekre - közvetve a taxik számára - vonatkozó korlátozást, mondván, a Gazdasági Versenyhivatal is versenyellenesnek minősítette azt. A taxisok tiltakoztak, országos szervezeteik pedig - a fővárosi rendteremtés érdekében - a közlekedési minisztériumhoz fordultak. Utánanéztünk: Európában majd' mindenütt korlátok között dolgoznak a taxisok.

A napirend levételét azzal indokolta városvezetés, hogy dr. Páva Zsolt polgármester további egyeztetéseket tart szükségesnek az ügyben az érdekképviseleti szervezetekkel. A polgármesteri kabinetiroda szerint az érintettek véleményének meghallgatása után, a különböző érdekek figyelembevételével, azok összehangolását követően, az érvényes jogszabályok szellemében születik majd döntés.

Kovács József, a Volán Taxi ügyvezetője azt mondja, ők továbbra is ragaszkodnak a korlátozás megtartásához. Mint hozzátette, például Szekszárdon és Siófokon is a pécsihez hasonló a rendszer, de Nyugat-Európa több országában is az önkormányzatok kezébe adták a szabályozást, vagyis bizonyos kritériumokhoz kötik az engedélyek kiadását.

Angliában van arra példa, hogy a leendő taxisnak előbb valamivel igazolnia kell, hogy (például mert korábban pizzafutárként dolgozott) ismeri a várost, de meghatározzák az autó méreteit, színét is - Bécsben pedig garázs meglétéhez kötik az engedélyt. Franciaországban a pécsihez hasonló a szabályozás, hiszen ott is sorbaállási lista alapján kapják meg az újonnan belépők az engedélyt - közölte.

Az ügyvezető elmondta azt is, hogy Norvégiában, Svédországban és Dániában nyolc esztendeje ugyan eltörölték a közterületi korlátozást, de két évvel ezelőtt visszaállították, mivel állandósultak a konfliktusok a taxisok között. A piacnyitással a rendszer önmagát nem szabályozza, véli Kovács, hiszen olyan új vállalkozók léphetnek be, akik ellenőrizetlenül dolgoznak majd, s "lehúzzák" az ideérkező tudatlan turistákat.

A fővárosban szintén rendeletben rögzítenék a különböző szabályokat.

A kétezer tagot számláló Országos Taxis Szövetség elnöke, Metál Zoltán lapunkkal közölte: immáron a közlekedési minisztérium is foglalkozik azzal az általuk kezdeményezett egységes jogszabály-módosítással, amely például előírná, hogy a jövőben hatósági árat alkalmazzanak. Elmondása szerint erre Budapesten éppen amiatt van szükség, mert információik szerint a nem társasághoz tartozó taxisok ellenőrzésekor hatvan-nyolcvan százalékban találkoznak az ellenőrök szabálytalansággal, elsősorban a reálisnál nagyobb tarifa alkalmazásával.

Fotó: archív.

B. M.