A Mecsekbusz jön, Kerényi távozik

2008. szeptember 09. kedd 21:15

A Mecsekbusz jön, Kerényi távozik
Egy hónappal ezelőtt jelentették be, hogy a Pécsi Közlekedési Zrt.-ben a Mecsekbusz Kft. egymilliárdos tőkeemelést hajt végre. A szindikátusi szerződést véglegesítették - már csak a közgyűlési döntés hiányzik az ügylethez.

A közlekedési céget korábban már az önkormányzati Pécs Holding Zrt. részévé tették, így a befektető belépésével a tőkeemelés végrehajtása érdekében a vállalatot most ki kell emelni az úgynevezett uralmi szerződés alól - mondta Varga Péter, a holding vezérigazgatója.

Tizenöt új busz a Pannon Volánnál

A Pannon Volán Zrt. jövőre tizenöt új autóbusszal frissíti járműparkját. A háromszázhúsz buszt közlekedtető társaság a nyáron kiírt tenderrel a buszok öt százalékát cseréli le, ám a vásárlás után a Zrt. járműparkjának átlagéletkora így is 14 év marad.

Hozzátette, már szignózta a pontosított szindikátusi szerződést, amelyet így a szeptember 11-én tartandó testületi ülésen a képviselők is jóváhagyhatnak. Ugyanekkor dönthetnek az uralmi szerződés módosításáról is.

Varga az elfogadásra váró megállapodásról elmondta, az abban foglaltak szerint a befektetőnek be kell tartaniuk a munkavállalókkal kötött kollektív szerződésben foglaltakat, s szerinte ez olyan fék, amely garanciát jelent arra, hogy többszörös elbocsátásokra nem kerül sor, bár megjegyezte, hogy kisebb racionalizálás e téren előfordulhat.

Mint mondta, az egymilliárdos tőkeemeléssel a cég a közlekedési társaság 32 százalékos tulajdonát szerzi meg, de ezen túl egy ötéves vételi opciót is kap arra vonatkozóan, hogy 49 százalékos részesedést szerezzen a pécsi vállalatban, úgy, hogy további 562 millió forintnyi részvényt megvásárol. Mindezért cserébe megszerzi a menedzsment jogokat, de Varga tudomása szerint a jelenlegi vezérigazgatón, Kerényi János volt alpolgármesteren kívül minden igazgató a helyén marad a váltás után is.

A szindikátusi megállapodásban feltételként szabták, hogy a befektetőnek egy év alatt a járműpark felét le kell cserélnie. Varga szerint, miután a kft.-nek egy kínai összeszerelő-üzemben van érdekeltsége, így vélhetően az ott, nyugat-európai márkák fődarabjaiból összeállított buszok érkezhetnek Pécsre, melyek - bár ezt a megállapodásban nem kötötték ki - légkondicionálóval, valamint utastájékoztató GPS-rendszerrel is rendelkeznek majd.

Az árhatóság szerepét továbbra is az önkormányzat tölti be, így a jegyárakat a város szabja meg. A kontraktrusban rögzítették azt is, hogy a tarifaemelés az inflációt és az üzemanyagárak emelkedését nem haladhatja meg, s a cég csak javaslatot tehet a díjak megállapítására. A befektető vállalta azt is, hogy a közel hatszázmilliós, korábban az APEH szerint jogtalanul igénybe vett és így a PK Zrt. által visszafizetendő árkiegészítés törlesztéséből is részt vállal.

Az önkormányzat a vegyes tulajdonú cég feletti ellenőrzést részben közvetve, a tulajdonhányad fejében a holdingon keresztül gyakorolhatja, emellett a közlekedési vállalat felügyelőbizottságának elnökét és könyvvizsgálóját is a Városháza jelöli.

B. M. - Fotó: Dittrich Éva